نسیم گیلان

آخرين مطالب

مردمی سازی یارانه‌ها در جلوگیری از قاچاق سرمایه‌های کشور موثر است سياسي

مردمی سازی یارانه‌ها در جلوگیری از قاچاق سرمایه‌های کشور موثر است
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان گفت: مردمی سازی یارانه ها، هدف مندی ارز ترجیحی، آزادسازی بازار و حرکت در مسیر مکانیزم عرضه و تقاضا در جلوگیری از قاچاق کالا و سرمایه کشور بسیار موثر است.

علیرضا نوروزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باید اجازه دهیم بازار به سمت فضای آزاد و مکانیزم عرضه و تقاضا حرکت کند و مصرف کننده تصمیم بگیرد که با توجه به کمک درآمدی (یارانه نقدی) و قیمت بازار چه نوع کالایی به چه مقدار خریداری کرد که با این رویکرد هم می‌توان جلوی قاچاق کالا را با کمترین هزینه بدون افزایش هزینه‌های اجتماعی گرفت.
وی اطلاع‌رسانی و روشنگری در زمینه هوشمندسازی و اصلاح توزیع یارانه ها در شرایط کنونی و کاربرد کلید واژه‌های یکپارچه را برای کاهش دغدغه افراد جامع حائز اهمیت دانست و گفت: بحث هوشمندسازی به مفهوم تفکر عقلایی برای تصمیم‌گیری مصرف کننده جهت مدیریت سبد مصرف کالاهای متناسب با درآمد هر خانوار است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان هوشمند سازی ارز ترجیحی را گامی مهم در رقابتی شدن بازار تولید دانست و افزود: این مسئله در افزایش کیفیت و مشتری مداری تولیدکنندگان نیز تاثیر خواهد داشت و از طرفی قیمت ها را نیز رقابتی کرده که به نفع مصرف کننده خواهد بود.
نوروزی با بیان اینکه بحث اصلاح قیمت‌ها و یارانه امروز برای همه ما یک دغدغه است، ادامه داد: با گذشت بیش از 11 سال از هدفمندسازی یارانه‌ها کشور به سمت تعالی پیش رفته اما قطعاً کاستی‌هایی وجود داشت و توزیع عادلانه و به نوعی اثربخش نبود که در واقع به جای مصرف کننده تصمیم گرفته می‌شد.
وی اظهار داشت: زمانی که ارز ترجیحی به سمت واردات کالاهای اساسی و یا نهاده‌هایی که ما تشخیص می‌دهیم سوق داده می‌شود، به نوعی نتوانستیم هوشمند عمل کنیم زیرا بحث هوشمندسازی به مفهوم تفکر عقلایی برای تصمیم‌گیری مصرف کننده جهت مدیریت سبد مصرف کالاهای متناسب با درآمد هر خانوار است.
تصمیم گیری سخت فدای تصمیم راحت
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان در خصوص تصمیمات 11سال اخیر در بحث یارانه ها گفت: طی این سال‌ها بین 2 سیاست تصمیم‌گیری بد و تصمیم‌گیری سخت، راحت ترین کار یعنی تصمیم گیری بد اتخاذ گردید و تصمیم‌گیری سخت فدای تصمیم‌گیری بد شده است.
نوروزی با بیان اینکه جراحی اقتصاد سخت بوده و همه ما این دغدغه را داریم که این تصمیم‌گیری سخت چه عواقبی ممکن است داشته باشد، اظهار داشت: زمانی بین ارز ترجیحی 4 هزار و 200 تومانی و آزاد 12 هزار تومانی فاصله کمتر از (هشت هزارتومان) بود در حالی‌که امروز بین ارز ترجیحی تا 28 هزار تومان(قیمت ای تی اس) فاصله بیش از 23 هزار تومان است.
وی تصریح کرد: در زمانی که فاصله بین ارز و قیمت بازار کم بود، هزینه و تبعات کمتر پوشش داده می‌شد ولی امروز این پوشش با هزینه بیشتری همراه است واین سیاست در راستای عادی سازی پرداخت‌ها است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گفت: در قانون بودجه گذشته 9 میلیارد دلار برای پرداخت یارانه تخصیص یافت که چند ماه بیشتر دوام نیاورد و با دریافت مجوزهای بعدی این رقم به 15 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید که یعنی حدود 312 هزار میلیارد تومان صرف یارانه‌ها شد و این یارانه‌ها درست در نقطه مقابل منویات مقام معظم رهبری که بحث حمایت از تولیدات داخل بود، مشوق واردات شد و در واقع یارانه‌ها به جیب تولید کننده کالای خارجی ریخته شد و به نوعی تولیدات داخلی سرکوب شد.
نوروزی در خصوص واردات گندم با ارز ترجیحی 4 هزار و 200 تومانی نیز افزود: یارانه نان موجب شد که کشورهای همسایه یارانه بگیر ما شوند و کالاها بصورت قاچاق به کشورهای همسایه داده شود.
وی ادامه داد: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها قرار بود از خانوار ضعیف و کم درآمد و دهکهای پایین حمایت شود ولی متاسفانه حمایت از خانوارهای مرفه صورت گرفت چرا که یک خانواده فقیر با مصرف یک واحد کالای یارانه‌دار به اندازه یک واحد از یارانه استفاده می‌نماید و در مقابل خانواده مرفه‌ای که 20 واحد از آن کالا استفاده نموده به اندازه 20 برابر خانوار فقیر از یارانه استفاده کرده است.
مدیریت یارانه با حذف اشتباه نشود
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه قرار نیست پرداخت یارانه به تولید کننده حذف شود، بلکه از دست وارد کننده خارج می شود، اظهار داشت: 345 هزار میلیارد تومانی که قرار است توسط دولت به‌عنوان یارانه نقدی توزیع شود بخش اعظم آن از طریق فروش ارز به قیمت نیمایی تامین ‌گردد.
نوروزی در خصوص تورم زا بودن سیاست هوشمندسازی یارانه ها گفت: سیاست هوشنمندسازی می‌تواند تورم زا باشد و طبیعی است وقتی یارانه از یکسری کالاها حذف ‌شود آثار تورمی به همراه خواهد داشت و حذف دلار ارزان قیمت و آزاد سازی قیمت برخی از کالاها می‌تواند تبعات و آثار تورمی داشته باشد.
نوروزی ادامه داد: در حال حاضر بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور (مرکز آمار ایران)، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت امور اقتصادی و دارایی، عنوان کردند که بیشترین آثار تورمی هوشمند سازی یارانه‌ها به صورت نقطه‌ای تا هشت درصد خواهد بود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: نرخ تورم فروردین 36 درصد بوده که با احتساب تورم هشت درصدی فوق الاشاره، نرخ تورم ماه‌های آتی به 44 درصد خواهد رسید بنابراین تصمیم شجاعانه رئیس جمهوری این است که تصمیم سخت، فدای تصمیم بد نشودو این موضوع باید از طریق رسانه ها در جامعه تبیین و اطلاع رسانی و آگاه سازی شود.
برچسب‌ها
رشت وزارت امور اقتصاد و دارایی گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/329549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند