نسیم گیلان

آخرين مطالب

احتکار کالا در کمین طرح اصلاح ارز ترجیحی مقالات

احتکار کالا در کمین طرح اصلاح ارز ترجیحی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- هنوز افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده و طرحی اجرا نشده، عده ای در گیلان از برخی واحدهای تولیدی گرفته تا افراد حقیقی و بعضی واحدهای صنفی برای انبار کردن کالاها و محصولات پر مصرف مردم در تلاشند؛ البته در کنار آن ممکن است به‌دلیل تحولات جهانی کمبودهایی نیز در زمینه گندم و  مواد اولیه روغن خوراکی نیز ایجاد شده باشد که همین عوامل گیلان را طی روزهای اخیر دستخوش کمبودهایی در زمینه ماکارونی و روغن کرد و قفسه های خالی  و کمیاب و نایاب شدن روغن را در گیلان به نمایش گذاشت.

اما این تمام ماجرا نیست؛ بسیاری از مردم با شنیدن شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت و یا روبرو شدن با قفسه های خالی روغن با نگرانیِ خرید گرانتر در آینده و یا نبود این محصول پس از پر شدن قفسه ها بیش از نیاز مصرف اقدام به خرید روغن می کنند؛ البته نیز شماری هم به صورت واقعی برای پخت و پز به آن نیاز دارند .

نبود روغن سرخ کردنی طی 10 روز اخیر مدیران ارشد استانی را برآن داشت تا مرحله به مرحله از لنگرگاه گذرگاه ورود مواد اولیه روغن خوراکی تا کارخانجات تولیدکننده و محل عرضه بازار و فروشگاه‌ها پروسه تولید تا مصرف برای یافتن مشکلات و رفع ان به صورت میدانی حضور یابند.

دبیر ستاد تنظیم بازار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان که خود در گمرکات و بندر انزلی طی روزهای گذشته حضور یافته بود، سرعت در پوشش و پاسخگویی به نیاز مردم و بازار برای تامین روغن را اولویت فعلی دانست و اظهار داشت: از 41 هزار تن روغن وارد شده  به استان،  قریب به 23 هزار تن از آن؛ امور ترخیصش انجام و تحویل کارخانجات شده است.

تیمور پور حیدری با بیان اینکه تسریع در روند حمل و نقل توسط شرکت های وارد کننده و تعجیل در فرآیند آن بسیار ضروری است، تاکید کرد: سرعت تحویل مواد اولیه خام روغن خوراکی به کارخانجات می تواند این فضای کمبود روغن را تا پایان هفته به آرامش برساند که البته به اذعان مدیرکل گمرکات استان ، دو کشتی حامل مواد خام روغن خوراکی به میزان 10 هزار تن در مسیر و نزدیک به بندرگاه انزلی می باشند.

تشدید نظارت ها و کشف آرد و روغن احتکار شده

فرمانده انتظامی گیلان هم اخیرا در  بازدید از مرز زمینی ایران و جمهوری آذربایجان در این شهرستان یکی از اولویت‌های مجموعه انتظامی گیلان در سال جاری را برخورد با شبکه‌های قاچاق ، احتکار و همچنین توزیع خارج از شبکه ارزاق عمومی مردم عنوان کرد و گفت: اثر سوء قاچاق و احتکار کالا موجب اخلال در نظم اقتصادی، تضعیف تولید داخلی و کاهش اشتغال می‌شود.
سردار عزیز الله ملکی با بیان اینکه پلیس با هماهنگی سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی و همچنین مرجع قضائی با قاطعیت با قاچاقچیان ارزاق عمومی برخورد می‌کند، افزود: از ابتدای سال جاری حدود 40 تن آرد و 20 تن روغن قاچاق و خارج از شبکه توزیع قانونی توسط یگان‌های انتظامی در استان کشف شده است.
فرمانده انتظامی گیلان ارزش کالاهای قاچاق کشف شده را بیش از 205 میلیارد ریال اعلام کرد و از عزم جدی پلیس در برخورد با احتکار، قاچاق و توزیع کالای خارج از شبکه توزیع خبر داد.

احتکار روغن خوراکی رمز عملیات محتکران

 در همین حال از سه روز قبل نظارت ها در گیلان تشدید شده و به صورت مانور تا پنجشنبه ادامه دارد. فرمانده انتظامی گیلان همچنین در اجرای برگزاری مانور از کشف 17 تن روغن خوراکی احتکاری در بازرسی از یک انبار در شهرستان صومعه‌سرا خبر داد.

سردار عزیزاله ملکی با اشاره به دریافت خبر احتکار مقدار زیادی روغن خوراکی در یکی از شرکت‌های سطح شهرستان صومعه‌سرا و پیگیری موضوع توسط پلیس فزود: در بازرسی شترک با دستگاه‌ها از محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از انبار آن، 17 تن روغن خوراکی احتکار شده را کشف کردند.

وی با بیان اینکه متهم 41 ساله این پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، گفت: کارشناسان ارزش تقریبی این کشفیات را 2 میلیارد و 700 میلیون ریال برآورد کردند.

سردار ملکی با اشاره به تاثیر مخرب قاچاق و احتکار کالا بر اقتصاد کشور تصریح کرد: اقدامات این‌چنینی برخی افراد از جمله موارد اثرگذار بر آشفتگی بازار و توزیع اقلام مورد نیاز مردم است.

مدیرکل صمت گیلان نیز با اشاره به نظارت شبانه روزی بازرسان این اداره کل با توجه به حساسیت بازار در زمینه روغن اظهار داشت: طی یک روز اجرای طرح تشدید نظارت و بازرسی ها در استان  بیش از یک‌هزار و 257  مورد بازرسی انجام که منجر به صدور 250 پرونده تخلف به ارزش بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان در گیلان شد.

پور حیدری افزود: با توجه به تشدید بازرسی های روزهای اخیر این اداره کل در سطح استان میزان 17 تن روغن احتکار شده د را طی چندین روز اخیرکشف و ضبط و در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر در سطح عرضه توزیع شد.

احتکار کالا در کمین طرح اصلاح ارز ترجیحی

کالاهای اساسی به میزان کافی در گیلان وجود دارد

با اقدامات انجام شده و تشدید نظارت ها روغن سرخ کردنی دوباره در قفسه های فروشگاهها موجود شد اما با هجوم مردم برای خرید روغن سرخ کردنی و بعد دوباره فروشگاهها خالی می شود.
 روز گذشته مانور تشدید نظارت ها و بازرسی ها در گیلان با حضور استاندار در بخش های مختلف انجام شد . در بازدید سرزده استاندار گیلان همراه با تیم های گشت و بازرسی متشکل  از دستگاههای مختلف و مدیران دستگاههای مربوطه از فروشگاه زنجیره ای در رشت قفسه ها مملو از روغن سرخ کردنی ، شکر و ماکارونی بودبا همان قیمت های قبلی ولی هجوم مردم برای خرید روغن سرخ کردنی جلب توجه می کرد.

احتکار کالا در کمین طرح اصلاح ارز ترجیحی

در حاشیه بازدید استاندار  از این فروشگاه، بانویی می گفت که قفسه روغن سرخ کردنی این فروشگاه ساعتی قبل خالی بوده و برای بازدید مسئولان این قفسه ها پر شده است.بانوی دیگری نیز به خبرنگار ایرنا گفت که مغازه فست فود دارد اما بدلیل نبود روغن سرخ کردنی سه روز است که مغازه اش را بسته است اما اکنون فقط اجازه دارد تنها یک روغن سرخ کردنی بخرد و نگران است که دوباره روغن نایاب شود .

شهروند دیگری هم که در صف شلوغ صندوق فروشگاه برای پرداخت پول روغن ایستاده بود نیز گفت: یکهفته است که دخترم روغن سرخ کردنی مصرفی در خانه اش تمام شده و اکنون سرکار است و از آنجایی که هر نفر فقط یک عدد روغن سرخ کردنی می تواند بخرد مجبور شدم به فرزندم تماس بگیرم تا قبل از اینکه روغن ها تمام و دوباره نایاب شوداز سرکار مرخصی بگیرد و خودش این محصول را بخرد.

در همین حال افرادی نیز خانوادگی در فروشگاه حاضر شده بودند تا بتوانند تعداد روغن بیشتری دریافت کنند حال مسئولان گیلان اطمینان می دهند که کمبود کالای اساسی در استان وجود ندارد و کالاهای اساسی  و پر مصرف مردم ذخیره سازی شده است.

استاندار گیلان نیز روز سه شنبه پس از حضور در جمع مردم و فروشگاهها در این رابطه طی نشستی که با جمعی از اصناف و بازاریان گیلان برگزار کرد، اطمینان داد که کالاهای اساسی به میزان کافی در انبار ها موجود است و مردم نباید درباره کمبود کالایی نگرانی داشته باشند.

اسدالله عباسی از مردم خواست از خرید بیش از مصرف کالا و محصولات بپرهیزند و اینکه مردم بیش از نیاز محصولات را خریداری کنند خود موجب کمبود و خالی شدن سریع قفسه های  واحدهای عرضه می شود و با اینکه آن کالا به میزان کافی موجود است با تقاضای بیش از نیار موجب کمبود ظاهری کالا می شود.

وی خاطر نشان کرد:  هدف از اصلاح ارز ترجیحی رسیدن یارانه ها به صورت مستقیم بدست مردم است و بارز چهار هزار و 200 تومانی فقط عده ای ثروتمند ثروتنمد تر می شدند و فقیرها فقیرتر .

 استاندار گیلان با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمتی بدون مصوبه تنظیم بازار تخلف محسوب می شود بر تشدید نظارت ها برای کنترل و مدیریت بازار تاکید و بیان کرد: کمبود نیروی انسانی برای نظارت بر بازار پذیرفتنی نیست و دستگاههای مربوطه می توانند از بسیج اصناف ، نیروهای مردمی  با صلاحیت و بازرسان استاندار ی ها و فرمانداری ها کمک بگیرند.

وی افزود: برای تامین نیرو و تجهیزات قرارگاهی در مرکز استان و شهرستان ها تشکیل می شود که در اختیار دستگاه‌ها قرار دهیم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر نظارت دقیق جهت جلوگیری از احتکار هشدار داد و گفت: دستگاههای متولی با متخلفان اقتصادی و کسانی که به معیشت مردم رحم نمی کنند مماشات و چشم پوشی نداشته باشند و قاطعانه با آنها برخورد قانونی کنند.

وی اظهار داشت: قرار نیست یارانه ها حذف شود بلکه مستقیم بدست مردم خواهد رسید و دولت سیزدهم آنچه وعده بدهد، عمل می کند و اگرچه در گذشته دولت ها دیوار بی اعتمادی را بالا بردند اما با استفاده از همه ظرفیت ها وعده ها تحقق می دهیم.

با این حال در این آشفته بازار مجازی، عده ای احتکار می کنند تا زمان افزایش قیمت، کالا را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنند و عده ای دیگر هم بیش از مصرف می خرند که قضاوت نمی کنیم این محصول را برای خانه خود و یا اعضای خانواده شان که امکان حضور سریع را در محل عرضه ندارند، می خرند یا برای انبار کردن در خانه؛ اما آنچه به نظر می رسد بخشی از خرید خانوادگی برای دریافت تعداد بیشتر محصولات و نگهداشت آن برای آینده می باشد که این امر بیانگر نگرانی مردم از نبود و نایاب شدن و یا افزایش قیمت این محصول است. 

به نظر می رسد امروز جامعه بیش از تامین نیازهای اساسی و پر بودن قفسه فروشگاهها، نیازمند درک بهتر شرایط و واقعیت بلایی است که ارز ترجیحی بر سر اقتصاد کشور و سفره مردم آورده است. بازگو کردن واقعیت ها همواره اعتماد عمومی و همراهی جامعه را به همراه داشته است و اینبار نیز جامعه بیش از هرچیزی نیامند اعتماد سازی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/327933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی