نسیم گیلان

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

واردات برنج سال 1400 بی‌سابقه بوده/ راهکار تنظیم بازار برنج چیست؟ اجتماعي

واردات برنج سال 1400 بی‌سابقه بوده/ راهکار تنظیم بازار برنج چیست؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت-«واردات بی‌رویه» موضوعی است که بارها رهبر معظم انقلاب در مورد آن هشدار داده‌اند و حالا دبیر انجمن برنج ایران می‌گوید که میزان برنج واردشده در سال گذشته طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مازندران و گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های برنج در کشور هستند و همواره یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و شالی‌کاران در این استان‌ها واردات بی‌رویه برنج بوده است. روز گذشته رهبر معظم انقلاب هم در سخنان خود تأکید کردند که «واردات بی‌رویه» خنجری به قلب «تولید ملی» و «اشتغال کارگران» است.
این در حالی است که ایران در جایگاه چهارمین کشور واردکننده برنج در دنیا قرار دارد و میزان واردات برنجش بیش از 30 درصد برنج موردنیاز سالانه به میزان 1.2 میلیون تن است. بررسی وضعیت واردات در این حوزه نشان دهنده «بی‌رویه بودن» ورود برنج به کشور است.

نسیم گیلان


در حال حاضر به‌طورمعمول میانگین تولید برنج در کشور حدود دو میلیون و 300 هزار تن است و مصرف سرانه برنج هر ایرانی حدود 36 کیلوگرم عنوان می‌شود. همچنین باید توجه داشت ازجمله موضوعاتی که در عرصه امنیت غذایی و خودکفایی اذهان را متوجه خود می‌کند میزان تولید برنج است.
«واردات بی‌رویه» برنج راهکار یا چالش جدید؟
طی یک سال اخیر بارها قیمت برنج در کشور با نوسان مواجه بوده و در این مدت هرکسی به‌زعم خود دلیل روند رو به رشد قیمت این کالای اساسی را مطرح کرده است، برخی کاهش تولید ناشی از خشک‌سالی را در این زمینه دخیل دانسته و برخی هم انگشت تقصیر را به سمت نظام دلالی گرفته‌اند.
حتی در بازه‌ای برخی بنکداران و واردکنندگان انگشت اتهام رو به سمت کشاورز و تولیدکننده گرفتند درحالی‌که شاید کمترین سود حاصل از تولید برنج به جیب حلقه نخست یعنی شالی‌کار می‌رود و حتی در برخی موارد کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.
اما بازخورد راهکارهای ارائه‌شده از سوی متولیان طی این مدت نشان داد که کارایی جدی نداشته است، یکی از رویکردها که بارها از سوی واردکننده‌ها مطرح می‌شد بحث توسعه واردات برنج بود؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باوجود این حجم واردات همچنان بازار شاهد شرایط مناسب نیست؟
برای پاسخ به سوالات در این زمینه به سراغ جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران رفتیم. وی اظهارات قابل‌تأملی در زمینه وضعیت بازار برنج از یک‌سو و جهش عجیب واردات طی این مدت از سوی دیگر دارد.

نسیم گیلان


ماجرای کاهش تولید برنج از کاغذ تا روی زمین / آماری که به واردات دامن زد
جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص گرانی برنج در کشور و واردات بی‌رویه و بدون نظارت آن، اظهار کرد: در سال‌های 98 و 99 استان‌های کشت کننده برنج با توجه به بارش‌های فراوان از نظر تأمین آب زراعی شرایط مطلوبی را سپری کردند و عملکرد سطح کشت مزارع نیز به همین واسطه افزایش‌یافته بود.
متأسفانه متولیان در مصاحبه‌هایی اعلام کردند که 200 هزار تن کسری تولید برنج در کشور داریم اما عنوان نکردند که این میزان کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌تر بوده است وی با بیان اینکه میزان تولید برنج در سال 99 به دو میلیون و 450 هزار تن رسید که در دهه گذشته بی‌سابقه بود، ادامه داد: به دلیل تجربه‌ای که از گذشته داشتیم می‌دانستیم که نباید گول این میزان تولید را خورد و درنهایت در سال گذشته با کاهش 200 هزار تنی نسبت به سال قبل‌تر حدود 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در کشور تولید شد.
علیزاده معتقد است که ارائه آمار اشتباه از سوی متولیان منجر به گرانی قیمت برنج و واردات بی‌رویه و بیش از نیاز این محصول استراتژیک در کشور شده است.
دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: متأسفانه متولیان در مصاحبه‌هایی اعلام کردند که 200 هزار تن کسری تولید برنج در کشور داریم اما عنوان نکردند که این میزان کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌تر بوده است.
عده‌ای به دنبال صحه گذاشتن بر ضرورت واردات برنج بودند!
وی با تأکید بر اینکه عده‌ای که به دنبال صحه گذاشتن بر ضرورت واردات برنج بودند این گفته مسئولان را مبنا قرار داده و برنج بیشتری وارد کشور کردند، ادامه داد: این در حالی است که در پیامی به جناب وزیر موضوع ارائه آمار و ایجاد سوءتفاهم برای دلالان و واردکنندگان اعلام شد.

نسیم گیلان


دبیر انجمن برنج ایران اضافه کرد: میزان تولید برنج کشور در سال گذشته برابر با میزان تولید این محصول در سال 97 و سال قبل از آن بود و فقط به دلیل فراوانی نزولات جوی در سال 99 تولید مناسبی داشتیم.
واردات نزدیک به دو برابر نیاز برنج کشور
کشور به واردات 750 هزار تن برنج نیاز دارد درحالی‌که در سال گذشته یک‌میلیون و 750 هزار تن برنج وارد کشور شده است علیزاده با بیان اینکه سالانه سه میلیون تن برنج نیاز کشور را تأمین می‌کند، گفت: با توجه به تولید 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در داخل، کشور به واردات 750 هزار تن برنج نیاز دارد درحالی‌که در سال گذشته یک‌میلیون و 750 هزار تن برنج وارد کشور شده است.
وی با اشاره به واردات بیشتر از دو برابری، اضافه کرد: علاوه بر ذخیره برنج از قبل عملاً نباید کمبودی در بازار و ضرورتی برای گرانی برنج وجود داشته باشد درحالی‌که دلیل گرانی را عدم واردات برنج اعلام کردند!
دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به بررسی و تحقیق 40 سازمان، نهاد و ارگان برای تعیین مصرف سرانه برنج برای هر نفر، ادامه داد: وزارت بازرگانی در زمانی که مسئولیت واردات برنج را بر عهده داشت سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی را از 37 کیلوگرم به 42 کیلوگرم افزایش داد تا اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت واردات را به وزارت جهاد کشاورزی سپردند و بنده با این موضوع مخالف هستم.

نسیم گیلان


علیزاده تأکید کرد: با مداخله سازمان بازرسی و 40 سازمان و نهاد دیگر و استفاده از محققان و بررسی و تحقیقات میدانی، سرانه مصرف برنج هر ایرانی به 36 کیلوگرم کاهش یافت.
حجم واردات برنج در یک دهه گذشته بی‌سابقه است / کشاورز در افزایش قیمت نقشی ندارد
وی با بیان اینکه در دهه گذشته هرگز بیش از یک‌میلیون تن برنج وارد کشور نشده بود، گفت: در حال حاضر قیمت برنج ایرانی و خارجی تفاوت چندانی ندارد و مصرف‌کننده گاهی ناچار می‌شود ذائقه خود را تغییر دهد.
دبیر انجمن برنج ایران با تأکید بر اینکه نباید در این میان کشاورز را فدا کرد چراکه هزینه‌های برنج اعم از کاشت و داشت و کود و بذر و تبدیل شالی به برنج در 6 ماه نخست سال به کشاورز تحمیل می‌شود، اضافه کرد: کشاورز در افزایش بی‌رویه قیمت برنج هیچ نقشی نداشت.

نسیم گیلان


وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بهترین نوع برنج داخلی و بدون ناخالصی 35 هزار تومان قیمت داشت، افزود: معتقدم کشاورز در برنجی که قیمت آن تصاعدی افزایش‌یافته نقشی ندارد و کارخانه‌های شالی‌کوبی و واسطه‌ها دلیل اصلی گرانی برنج هستند چراکه کارخانه‌های شالی‌کوبی به‌جای فعالیت صنعتی در نقش بازاریاب و بازرگان هم عمل می‌کنند.
ضرورت تعیین سازمانی برای نظارت بر تولید، اجرا و فروش برنج
علیزاده با بیان اینکه بخشی از گرانی برنج به گرانی سایر کالاها در جامعه بازمی‌گردد و حلقه گرانی برنج را نمی‌توان از زنجیره گرانی در کشور جدا کرد، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم سازمانی متولی نظارت بر تولید، اجرا و بازار فروش باشد تا کشاورز به دلیل نیاز مادی چوب حراج به محصول خود نزند.
وی همچنین اظهار کرد: در سال‌های نه‌چندان دور، قیمت تضمینی برای خرید برنج کشاورز از سوی دولت وجود داشت اما حسن نیت کشاورز باعث شد دولت از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمت تضمینی برنج را آن‌قدر کاهش دهد که کشاورز حاضر به فروش آن به دولت نباشد.

نسیم گیلان


دبیر انجمن برنج ایران با تأکید بر ضرورت افزایش نظارت در بازار برنج، گفت: سازمان‌های نظارتی در هیچ جایی از تولید و عرضه و فروش و بازار برنج و احتکار آن حضور ندارند و تنها راه برون‌رفت از این بحران نظارت است.
علیزاده ادامه داد: پیشنهاد می‌شود کشاورزان با ایجاد مؤسسه، انجمن، شرکت تعاونی و یا هر تشکلی در محل زندگی خود در روستای، محصول تولیدی خود را خود بفروشند و نگذارند سود آن به دست دلالان برسد و مطمئن باشند انجمن برنج ایران تمام‌قد از آن‌ها حمایت می‌کند.
وی تصریح کرد: دولت هم باید از هر تشکل و مجموعه‌ای که حرف حساب می‌زند حمایت کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/327897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟