نسیم گیلان

آخرين مطالب

توسعه ورزش گیلان با جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور ورزشي

توسعه ورزش گیلان با جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- گیلان از دیرباز یکی از قطب های برتر ورزش کشور است و ورزشکاران این استان در رشته های گوناگون در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار بوده و هستند، به خصوص در رشته‌های فوتبال، قایقرانی، وزنه‌برداری، مشتزنی، شطرنج ، رشته‌های رزمی و کشتی، ورزش گیلان دارای جایگاه ممتازی است. گواه این ادعا بزرگانی همچون مرحوم "محمود نامجو" وزنه بردار اسطوره‌ای است که 2 مدال المپیک را به گردن آویخت و به عنوان نخستین ورزشکار از قاره آسیا توانست مدال طلای جهانی را کسب کند.

هم اینک نیز جامعه ورزش گیلان با داشتن حدود 140 هزار ورزشکار سازمان یافته، یکی از استانهایی است که بیشترین ورزشکاران سازمان یافته را نسبت به جمعیت خود دارد اما با توجه به علاقه مندی به ورزش و شمار بسیار ورزشکاران، این استان سرسبز طی چند دهه اخیر با محرومیت و مشکل عمیق زیرساختی مواجه بود و هم اینک نیز این معضل، یکی از دغدغه های مهم ورزشی در این خطه بشمار می رود.

حتی جهانبخش آرمان که بهمن ماه سال گذشته سکان اداره کل ورزش و جوانان گیلان را در دست گرفت نیز، در نخستین نشست خبری مهمترین دغدغه ورزش این استان را کمبود زیرساختهای ورزشی عنوان کرد که نشان دهنده عمق و میزان محرومیت های ورزشی گیلان است. زیرا طی چند دهه اخیر مسئولان ورزش توجه‌ای به این امر نداشتند.

رنج ورزش گیلان از بی مهری متولیان

طی ادوار گذشته گیلان هموراه فقط میزبان گلنگ احداث پروژه‌های ورزشی بود، اما اغلب این پروژه‌ها بصورت نیمه‌کاره رها شدند تا همچنان گیلان از نظر زیرساخت های ورزشی، یکی از استانهای محروم کشور باشد. با توجه به رشد قابل قبول و مناسب زیرساختهای ورزشی در استانهای همجوار و همچنین سایر استانها، این امر در ذهن تداعی می‌شود که مسئولان ورزشی و سایر مسئولان ارشد گیلان طی چند دهه اخیر، در این بخش بسیار ضعیف عمل و کار کردند تا استانی با داشتن ورزشکاران زبده در رشته‌های مختلف، یکی از محرومترین استانها در بخش زیرساختهای ورزشی باشد.

در تایید این ادعا باید گفت که در حال حاضر سرانه ورزشی در کشور حدود 1.2 متر مربع است، اما این میزان در گیلان کمتر از یک متر و حدود 84 سانتیمتر می‌باشد که به طور حتم، با افتتاح و به بهره برداری رسیدن پروژه های نیمه‌تمام، سرانه فضای ورزشی استان نیز رشد قابل توجهی خواهد یافت.

طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی اداره ورزش و جوانان گیلان، شهرهای رشت ، تالش، رضوانشهر و ماسال کمترین سرانه فضای ورزشی گیلان را در اختیار دارد که این میزان در رشت 60 صدم متربع و در تالش نیز 68 صدم مترمربع می باشد.

این در حالی است که طی سه سال اخیر در مجموع 100 میلیارد تومان اعتبار برای افتتاح و به بهره برداری رسیدن 32 پروژه بزرگ ورزشی در گیلان هزینه شد اما با این وجود و با توجه به تمام داشته‌های انسانی ورزشی گیلان، این استان از لحاظ ریزساخت ها و میزان فضای ورزشی در حد مطلوبی قرار ندارد.

البته طبق اعلام مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان، 38 پروژه نیمه تمام ورزشی در استان وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها نیازمند 140 میلیارد تومان اعتبار است تا این پروژه های نیمه تمام ورزشی تکمیل و به بهره برداری کامل برسند.

با این وجود یکی از دغدغه‌های مهم گیلان، تکمیل و راه اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام و زیرساختی ورزشی استان است که محرومیت بسیاری از رشته های ورزشی را به دنبال دارد و در برخی مواقع حتی رشته های قهرمانی و مدال اور این استان نیز برای تمرینات مجبور به مستاجر نشینی در استانهای همجوار هستند.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به زیرساختهای ورزشی گیلان

اما با سفر بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهور به گیلان، اعتبارات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف تصویب شد که در این بین، 136 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام و تکمیل پروژه های نیمه‌تمام ورزشی در گیلان در نظر گرفته شد.

 این مسئله و بسیاری از محرومیت ها از جمله کمبود سرانه فضای ورزشی، با تصویب 136 میلیارد تومان اعتبار به ورزش گیلان، مهمترین پروژه‌های نیمه تمام این استان به بهره‌برداری خواهند رسید که می‌توان گفت 97 درصد از پروژه های نیمه تمام ورزشی این استان با اعتبار در نظر گرفته شده از سفر رییس جمهور، تکمیل خواهند شد.

توسعه ورزش گیلان با جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور

این در حالی است که این میزان اعتبار در حوزه ورزش طی امسال و سال آینده جذب خواهد شد که این اعتبارات برای احداث ، مرمت، بازسازی و تکمیل اماکن ورزشی و پروژه‌های نیمه تمام ورزش گیلان درنظر گرفته شده که از این مصوبه ، پنج میلیارد تومان برای استخر و 15 میلیارد تومان برای ورزشگاه وحدت شهرستان بندرآستارا ، 10 میلیارد تومان برای استخر شنا کوثر رشت، 30 میلیارد تومان برای ورزشگاه شهید عضدی و 10 میلیارد تومان نیز برای مجموعه ورزشی فلکده رشت در نظر گرفته شده است.

همچنین 15 میلیارد تومان نیز برای تکمیل ورزشگاه پوریای ولی تالش، 30 میلیارد تومان برای ورزشگاه تختی بندرانزلی ، پنج میلیارد تومان برای چمن ورزشگاه شهرستان شفت و پنج میلیارد تومان نیز برای ورزشگاه رستم آباد مصوب شد، 10 میلیارد تومان بات تعمیر و نگهداری اماکن ورزشی در گیلان و یک میلیارد تومان نیز برای زمین ورزشی سورکوه املش در نظر گرفته شد.

جذب اعتبارات سفر در منتظر عمل مضاعف مدیران

با توجه به شرایط موجود برای تکمیل و راه اندازی پروژه های نیمه تمام ورزشی در گیلان، مسئولان این اداره باید تلاش مضاعفی را انجام دهند تا این اعتبارات در زمان مناسبی جذب و هزینه شود تا ورزش گیلان از رنج این پروژه های نیمه تمام رهایی یابد.

این در حالی است که از این رقم تاکنون هفت میلیارد تومان از اعتبارات جذب شده تا تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی در استان گیلان کلید خورده باشد و این انتظار می‌رود که طی ماه های آتی، میزان بیشتری از این اعتبارات جذب شود.

از سوی دیگر این میزان اعتبار درنظر گرفته شده برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی در گیلان با برآورد سال گذشته تخصیص یافته و با توجه به تورم موجود، هر چقدر زمان جذب این اعتبارات طولانی‌تر شود، بی‌شک این میزان بودجه نیز، جوابگوی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نخواهد بود و به همین دلیل باید برای جذب هر چه سریعتر این اعتبارات از سوی مسئولان اداره ورزش گیلان اقدام شود.      

تزریق به موقع اعتبارات خط بطلانی بر محرومیت گیلان

با توجه به اینکه بخش اعظم این اعتبارات مربوط به مرمت و بازسازی ورزشگاه های فوتبال است، رییس هیات فوتبال استان گیلان در خصوص جذب این اعتبارت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر این اعتبارات به موقع تزریق شود، مثمرثمر خواهد بود.

قربانعلی الماس خاله افزود: با توجه به تورم به طور حتم این رقمها نیز کافی نخواهد بود اما با جذب به موقع و سریع ، می توان اقدامات و عملکرد بیشتری انجام داد تا پروژه های نیمه تمام به خصوص مرمت و بازسازی ورزشگاه های استان با سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به توان و تلاش جهانبخش آرمان مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان که در همین مدت کوتاه با کوششی که انجام داده، سعی دارد تا با پیمانکاران برای بازسازی کامل مجموعه ورزشی سردارجنگل رشت قرارداد ببندد، که البته این کارش ستودنی است و انتظار داریم که در جذب این اعتبارات نیز همینگونه پرتوان ظاهر شود.

وی گفت: هم اینک ورزشگاه بندرانزلی تا حدی بازسازی شده و امیدواریم که تا پایان سال جاری این ورزشگاه به طور کامل مرمت و بازسازی شود و این در حالی است که ورزشگاه های فومن و تالش نیز راه اندازی شدند و با توجه به مرمت ورزشگاه آستارا، هم اینک تیمهای فوتبال شهرستان بندرآستارا که در لیگ های مختلف حضور دارند در همین ورزشگاه به میدان می روند.

رئیس هیات فوتبال گیلان بیان کرد: به هرحال با مرمت و بازسازی کامل ورزشگاه های فوتبال، تیمهای مختلف می توانند در ورزشگاه خانگی خود به میدان بروند که به طور حتم این امر در کسب نتایج مطلوب این تیمها تاثیرگذار خواهد بود چون هم اینک نیز ورود تماشاگران به ورزشگاه آزاد شده و تیمهای گیلانی که به طور معمول پرطرفدار هستند، با حمایت هواداران خود در ورزشگاه های خانگی می توانند نتایج بهتری را کسب کنند.

هیات‌های فاقد زیرساخت نیازمند توجه

اما رئیس هیات گلف استان گیلان نیز در خصوص جذب و تاثیر اعتبارات اختصاص یافته سفر ریاست جمهوری به گیلان در بخش ورزش در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر این اعتبارات به موقع جذب شود، تاثیر مثبتی بر  توسعه و پیشرفت ورزش خواهد داشت.

سارا نوروزی افزود: با اتمام پروژه های نیمه تمام ورزشی ، سرانه ورزشی گیلان نیز رشد قابل قبولی می یابد و قشر بیشتری از جامعه می توانند جذب ورزش شوند چون یکی از دغدغه‌های مهم در ورزش گیلان، کمبود اماکن ورزشی در رشته های گوناگون است.

وی ادامه داد: البته این میزان اعتبار برای تکمیل پروژه های نیمه تمام است اما باید برای هیات های ورزشی همچون گلف که فاقد زیرساخت های ورزشی هستند نیز، توجه ویژه‌ای شود و اعتباری نیز برای این بخش اختصاص یابد تا اینگونه رشته های ورزشی نیز دارای زمین و محل تمرین باشند.

توسعه ورزش گیلان با جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور

رئیس هیات گلف گیلان بیان کرد: هم اینک در گیلان زیرساخت مناسبی در این رشته ورزشی وجود ندارد و جای ثابتی برای تمرین نداریم و به همین دلیل بازیکنان ما پراکنده می شوند و تعدادی از آنان دیگر در این رشته ورزشی فعالیت نمی‌کنند چون زمین تمرین نداریم.

نوروزی خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما پتانسیل و استعدادهای خوبی در این رشته در گیلان داریم و تعدادی از بازیکنان ما جزو برترین ها در کشور هستند و اگر امکانات مناسب برای این هیات فراهم شود، ما می توانیم بازیکنان بیشتری را آموزش دهیم و به طور حتم بازیکنانی از گیلان، مقامهای قهرمانی را کسب و به تیمهای ملی راه خواهند یافت.

با توجه به نطرات تعدادی از ورسای هیاتهای ورزشی گیلان، جذب اعتبارات مصوب شده از سفر ریاست جمهوری به استان گیلان، می تواند نقش موثری را در توسعه ورزش چه در بخش همگانی و در چه در بخش قهرمانی داشته باشد.

البته این امر منوط به جذب سریع و بهنگام این اعتبارات است تا پروژه های نیمه تمام ورزشی در اسرع وقت به بهره برداری برسند و همچنین مدیران ورزش این استان نیز در خصوص احداث زیرساختهای ورزشی برای رشته هایی که فاقد محل تمرین و سالن هستند نیز، تلاش و کوشش کنند تا این امر ، اثر مثبتی در بخش قهرمانی ورزش گیلان داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/327674/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد