نسیم گیلان

آخرين مطالب

پلی بر جای مانده از دوران شوروی سابق/ ضرورت مرمت و بهسازی پل مرزی آستاراچای اقتصادي

پلی بر جای مانده از دوران شوروی سابق/ ضرورت مرمت و بهسازی پل مرزی آستاراچای
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان فعال ترین مبدا مرزی شمال جمهوری اسلامی ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی، صادرات کالاهای ایرانی و تردد خودروهای مسافری سبک و سنگین بین المللی محسوب می شود.

پل فلزی مرزی و تاریخی مشترک آستاراچای که منشا اتصال جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، در بیش از هشت دهه پیش و در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شده و 90 متر و بیست سانتی متر طول و 10 متر عرض دارد. این پل مرزی کم عرض که دارای عرشه ای فلزی می‌باشد و مرکز طولی آن مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است، بارها بر اساس گزارش های فنی کارشناسان چه در دوران شوروی سابق و چه پس از استقلال کشور جمهوری آذربایجان از اتحاد جماهیر شوروی و با همکاری جمهوری اسلامی ایران به دلیل پوسیدگی و نبود شرایط فنی مناسب مورد مرمت اساسی قرار گرفته است.


در سال 1387 در طرحی توسط کارشناسان حمل و نقل و پایانه های کشور به رسوب زدایی از پایه های این پل اقدام شد و تمام دهنه های این پل مرزی معروف و زیر ساخت های نگهدارنده طرفین پل که از لوله های فلزی بودند برچیده و تیرهای استاندارد و فنی به همراه ورق هایی محکم در آنها جاگذاری و مقاوم سازی شد که توان پذیرش کامیون های با وزن 45 تن را به دست آورد.

نقش ویژه پل مرزی آستاراچای در ارتباط ترانزیتی ایران و آذربایجان

این پل مرزی که عمر کاری خود را مدت ها قبل به پایان رسانده، نقش ویژه ای در ارتباط زمینی و ترانزیتی  ایران با جمهوری آذربایجان و تردد خودروهای سنگین و سبک خارجی و ایرانی دارد. پل مرزی آستاراچای بر اثر تردد زیاد و زیر ضرب مداوم و شبانه روزی خودروهای ترانزیتی سنگین در سراشیبی استهلاک و فروپاشی قرار گرفته و تقویت استقامت و بازسازی این پل مرزی و ترمیم نقاط آسیب دیده آن در هر دو طرف ایرانی و آذری ضرورت دارد.


پل مرزی آستاراچای به دلیل قدمت تاریخی آن همواره برای مسافران ورودی و خروجی از جذابیت خاصی برخوردار بوده و بر اساس اصل تالوگ نیمی از پل و رودخانه مرزی به طرف ایرانی و نیم دیگر به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و خط مرزی دو کشور در گذرگاه مرزی آستارا توسط یک رودخانه محلی موسوم به آستارا چای تعیین می شود و هر دو کشور همسایه به طور مشترک از این رودخانه مرزی بهره‌برداری می کنند.

سردرهایی در نقطه صفر مرزی و در وسط پل فلزی با ارتفاع شش متر و 60 سانتی متر بر روی رودخانه مرزی آستاراچای طراحی و نصب شده است. سردرهای پل مرزی آستاراچای با سازه فلزی و به وزن سه تن طراحی و ساخته شده و در دو طرف آن نمادهای ملی و پرچم دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به همراه زنجیرهای کنترل ارتفاع کامیون های ترانزیتی نیز نصب شده است.

استقبال و بدرقه مهمانان خارجی در پل مرزی آستاراچای

در دو سوی مرز پرچم های دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت ردیفی و خوش رنگ خودنمایی می‌کنند و این پل مرزی همواره میزبان شخصیت های عالیرتبه نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و آذربایجان بوده و بر روی همین پل مرزی مهمانان بسیاری از دو کشور استقبال و بدرقه شده اند.

مرزبانان مقتدر هنگ مرزی آستارا در قسمت ایرانی پل که از مهمترین مبادی ورودی و خروجی جمهوری اسلامی ایران در شمال کشور است، به صورت شبانه روزی بر روند ترددها نظارت ویژه ای دارند و دیدار و گفتگوی مرزبانان دو کشور بر روی پل مرزی آستاراچای و چگونگی هدایت خودروهای ترانزیتی و رفع مشکلات ترافیکی مرز همواره بین مرزبانان ایران و آذربایجان برقرار است.

نگرانی از فرسودگی پل مرزی آستارا چای

عنایت رضایی پور، فرماندار شهرستان مرزی آستارا در همین رابطه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اینکه مرمت و بازسازی پل مرزی آستاراچای بسیار مهم است، اظهار کرد: پل مرزی و مشترک آستارا چای منشا اتصال جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و نیز راه ارتباطی ترانزیت بین المللی و عبور کامیون های باربری داخلی و خارجی و همچنین مسافری است.


وی با اشاره به اینکه قسمت هایی از این پل فلزی با قدمت بیش از 80 سال فرسوده بوده و این موضوع نگرانی های را ایجاد کرده است، افزود: به علت تردد زیاد خودروهای ترانزیتی، پایه های پل در چند قسمت آسیب دیده اند و باید مرمت و بهسازی شوند.

فرماندار آستارا گفت: در سفر اخیر علی علیزاده، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با حضور در محل پل مرز زمینی بر روی رودخانه مرزی آستاراچای قسمت های دارای ایراد فنی به وی نشان داده شد.

رضایی پور تصریح کرد: موضوع به طرف آذری از طریق سفیر جمهوری آذربایجان در ایران اطلاع داده شده است.

وی بهسازی کامل پل مرزی آستارا چای را مهم دانست و اظهار کرد: مرز زمینی آستارا در شمال غربی استان گیلان ارتباط ایران و جمهوری آذربایجان را فراهم کرده و فعال ترین مبدا مرزی شمال ایران از نظر ترانزیت بارهای خارجی و صادرات کالاهای ایرانی است.


 دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و سرحدات ایران و آذربایجان مرزهای دوستی و صمیمیت بوده و برادری و همکاری در مرزهای دو کشور حاکم است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/327673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد