نسیم گیلان

آخرين مطالب

صنعت گیلان در سال 1400؛ از صرفه‌جویی ارزی تا حمایت 4 هزار ‌میلیارد تومانی دولت اقتصادي

صنعت گیلان در سال 1400؛ از صرفه‌جویی ارزی تا حمایت 4 هزار ‌میلیارد تومانی دولت
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- سال 1400 برای واحدهای صنعتی گیلان رویدادهای مهمی را به دنبال داشت که صرفه جویی 44 میلیون دلاری ارزی نهضت تولید داخل تا مصوبه تسهیلات بیش از چهار هزار میلیارد تومانی سفر رییس جمهور از مهم‌ترین رویدادهای حوزه صنعتی گیلان محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان گیلان در کنار داشته های طبیعی و همچنین اقتصاد کشاورزی و گردشگری که سابقه ای طولانی دارد، طی چند دهه اخیر به دلیل تجارت خیز بودن جغرافیای خود به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل شده است.
وجود حدود سه هزار واحد صنعتی در 33 منطقه و شهرک صنعتی گواه حرکت این استان به سمت اقتصاد تولیدی- صنعتی است که البته طی یک دهه اخیر به دلیل برخی مشکلات از جمله تحریم های ظالمانه، تصمیم گیری های اشتباه و همچنین فقدان راستی آزمایی بخشی از این توان هدر رفته و وارد سایه رکود شده است.
با این حال سال 1400 صنعت گیلان میزبان رویدادهای موثری بوده است که میتوان به کاهش چشمگیر زمان‌بندی اخذ مجوز سرمایه گذاری، بسته تسهیلاتی دولت و همچنین برداشتن موانع دستورالعمل های دست و پاگیر در سطح ملی و استانی اشاره کرد. در پایین به بخشی از رویدادهای صنعتی استان طی سال 1400 خواهیم پرداخت.
افزایش تولید و اشتغالزایی در دستور کار دولت سیزدهم
با استقرار دولت سیزدهم برنامه های دولت جدید برای صنعت گیلان رونمایی شد؛نماینده عالی دولت سیزدهم در گیلان پس از برعهده گرفتن سکان استانداری با تشکیل ستاد احیاء و فعالسازی واحدهای تولیدی با 6 برنامه و محور اصلی استان در حوزه اقتصادی کار خود را آغاز کرد.

نسیم گیلان


اسدالله عباسی اعلام کرد که از مجموع 905 واحد غیر فعال استان، راه اندازی تعداد 383 واحد راکد و غیرفعال که قابلیت احیاء دارند، راه اندازی و بازگشت به تولید 105 واحد تحت تملیک و جانشینی بانکها، به ظرفیت کامل رساندن 2 هزار و 731 واحد استان که با ظرفیت پایین (از 10 تا 90 درصد ظرفیت تولید) در حال کار هستند نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین اتمام یک هزار و 72 طرح نیمه تمام اقتصادی با پیشرفت فیزیکی 10 تا 90 درصد، افزایش شیفت کاری و توسعه تولید در تعداد 70 واحد فعال استان و تثبیت اشتغال و تولید تعداد 2 هزار و 985 واحد فعال موجود با تامین سرمایه در گردش لازم را از دیگر برنامه های استان عنوان کرد.
استاندار گیلان تاکید کرد که با انجام6 برنامه راهبردی، تعداد 86 هزار فرصت شغلی جدید طی سه سال آتی در استان ایجاد و تعداد 44 هزار شغل موجود نیز تثبیت خواهد شد تا به هدف برنامه که کاهش نرخ بیکاری به هشت درصد و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم.
نماینده عالی دولت در گیلان همچنین با بیان اینکه توجه به ارتقاء صنعت و تولید برای ایجاد اشتغال پایدار از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم است،گفت: اجازه رها شدن بخش تولید را نخواهیم داد و پای کار رونق تولید و اشتغال هستم.
عباسی بیان داشت: قطار توسعه و پیشرفت گیلان با اهتمام ویژه و حمایت دولت با ارائه تسهیلات مناسب در کمترین زمان به سرمایه گذاران و نیز بهره مندی از تمام ظرفیت برای ایجاد اشتغال پایدار توسط صاحبان سرمایه سرعت می گیرد و باید مردم شاهد شکوفایی اقتصاد این استان باشند.
صدور هفت روزه مجوز سرمایه گذاری گام نخست مانع زدایی
تاکیدات دولت سیزدهم از زمان استقرار دعوت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف در کشور بوده است اماشاید بتوان بزرگ ترین چالش سرمایه گذاری در کشور و همچنین گیلان را زمان اخذ مجوز برای سرمایه گذاران جدید دانست که طولانی بودن این فرآیند طی سالهای اخیر بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را نیز از میدان بدر کرد. کوتاه شدن زمان اخذ مجوز یکی از خواسته های اصلی و بجای فعاالان اقتصادی و سرمایه گذاران بود که حال در دولت سیزدهم رنگ تحقق به خود گرفت. 

نسیم گیلان


حال طی آخرین ابلاغ استاندار گیلان که به همه دستگاه های اجرایی و مرتبط تکلیف شد، باید صدور مجوز سرمایه گذاری در مدت هفت روز انجام شود. 
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه با دستور آیت الله دکتر رئیسی صدور مجوز سرمایه گذاری در کشور، 10 روزه صورت می گیرد؛ گفت: مدیران متولی حوزه تولید، اقتصاد و اشتغال، با حذف موازی کاری، کاهش بروکراسی اداری و تسریع در امور با توجه به جغرافیای گیلان، مجوزهای سرمایه گذاری در استان را کمتر از یک هفته صادر کنند.
عباسی با ابراز رضایت از شناسایی 172 عرصه برای واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی در مناطق مختلف استان توسط اداره کل اقتصاد و دارایی گیلان، خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از70 مجوز بی‌نام برای سرمایه گذاران علاقه مند در حوزه های گردشگری، تولیدی، کشاورزی، صنعتی، صنایع تبدیلی و بسته بندی صادر شده که باید بیشتر شود.
نمایشگاه رونق تولید و فرصت های ساخت داخل در رشت گشایش یافت
نهضت ساخت دولت اقدامی است که طی 2 سال اخیر با جدیت در گیلان بدنبال می شود که در همین راستا، دومین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید آذرماه با حضور 78 واحد صنعتی و تولیدی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی گیلان در رشت گشایش یافت.

نسیم گیلان


مجری این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه 78 واحد در زمینه های مختلفی همچون قطعه سازی خودرو ، برق و الکترونیک ، فولاد و محصولات فلزی، ساخت ماشین آلات و تجهیزات ، لوازم خانگی ، صنایع معدنی، نساجی، شیمیایی ، صنایع هوایی و قطعات ساخت ماشین آلات حضور یافته اند.
مرتضی ساجدی فر افزود: به غیر از واحد صنایع دفاعی و تمجیدی که از تهران در این نمایشگاه حضور یافته اند ، تمامی واحدهای شرکت کننده از گیلان هستند.
وی اظهار داشت: این نمایشگاه با رویکرد حذف حلقه های وابسته به واردات و با هدف جلوگیری از واردات کالاهای ساخت مشابه داخلی از خارج از کشور و تامین نیازهای واحدهای صنعتی برای نیل به خودکفایی بخش صنعت برپا شده است .
اختصاص چهار هزار و 225 میلیارد تومان اعتبار سفر
در همین مدت اندکی که دولت سیزدهم سکانداری کشور را برعهده گرفت یکی از اقدامات شاخص دولت برگزاری سفرهای استانی بود که بر همین اساس اوایل بهمن ماه پانزدهمین سفر رییس جمهوری به گیلان با اخبار خوشایند برای دست اندراکاران بخش صنعت و گواه عزم دولت برای تسریع در برنامه های اقتصادی شکل گرفت.
سفری که با اختصاص چهار هزار و 225 میلیارد تومان مصوبه و بسته حمایتی جان تازه ای به بازسازی صنعتی و احیای واحدهای راکد و همچنین توسعه زیرساخت های صنعتی بخشید. طبق گزارش سرپرست معاونت امور صنایع و معادن استان گیلان این میزان اعتبار برای 75 طرح صنعتی استان خواهد بود. از این مبلغ 2 هزار و 433 میلیارد تومان در طرح های نیازمند سرمایه ثابت و یک هزار و 792 میلیارد تومان برای تامین سرمایه درگردش واحدهای دارای پروانه بهره برداری اختصاص یافته است.
همچنین برای تکمیل زیرساخت های بخش صنعت از قبیل احداث یا تکمیل تصفیه خانه فاضلاب تعدادی از شهرک ها و نواحی استان ، تامین برق مورد نیاز واحدها ، شناسایی و تخصیص اراضی مورد نیاز جهت ایجاد یا توسعه شهرک های صنعتی مصوباتی وجود دارد.
سرپرست معاونت امور صنایع و معادن سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه کمیته ای با محوریت معاونت حقوقی رییس جمهوری برای تسریع در تعیین تکلیف تعدادی از واحدهای بزرگ صنعتی در تملک بانک های استان تشکیل شده است، اظهار داشت: واحدهای بزرگ صنعتی دارای اهمیت باید به بخش خصوصی واگذار و یا فعال‌سازی و احیاء شوند و به تولید برسند بنابراین فعال سازی واحدها در درجه اول با اولویت واگذاری به بخش خصوصی توانمند و دارای اهلیت و در غیر اینصورت سرمایه گذاری لازم از سوی شرکتهای تخصصی وابسته به نهادهای عمومی مانند شستا و صندوق بازنشستگی کشوری انجام شود.
طبق برآورد سازمان صمت گیلان، درصورت تحقق این تسهیلات به صنعت استان دستکم حدود 25 طرح ایجادی توسعه ای تا سال اینده به بهره برداری می رسد و برای حدود 3 هزار و 400 نفر اشتغال ایجاد می کند. تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی نیز باعث افزایش تولید و تثبیت اشتغال موجود می شود و هم اینک تلاش برای اجرایی شدن برنامه های دولت سیزدهم ادامه دارد.
بهره برداری از 20 طرح صنعتی گیلان طی دهه فجر
بهره برداری از 20 طرح صنعتی در گیلان طی ایام دهه فجر با سرمایه‌گذاری 533 میلیارد تومان و فراهم شدن 390 فرصت شغلی از اتفاقات خوب حوزه صنعت در سال گذشته بود
عمده فعالیت این طرح های صنعتی در زمینه صنایع شیمیایی، بسته بندی مواد غذایی، تولید انواع سیلندر، طبی اکسیژن و سیلندرهای صنعتی، صنعت سلولزیی، تولید آسفالت و شن و ماسه، دستگاه تصفیه آب، لنت ترمز، لوله‌های کشاورزی پلی پروپیلن، ماشین آلات کیک و کلوچه نایلون و نایلکس اعلام شده است.
در کنار بهره برداری از طرح های صنعتی در راستای حمایت و افزایش تولید بیش از 2 هزار 117 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه درگردش برای تامین مواد اولیه و سرمایه ثابت بمنظور تکمیل خطوط تولید به حوزه های متعدد تولیدی و بنگاه های اقتصادی استان پرداخت شد
44میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در گیلان حاصل نهضت ساخت داخل
طبق گزارش صنعت، معدن و تجارت گیلان با اجرای طرح نهضت ساخت داخل طی سالجاری بیش از 44 میلیون دلار در زمینه واردات صرفه‌جویی ارزی محقق شده است.
طی سال گذشته 50 میلیون دلار در استان برای این امر هدف‌گذاری شد که این میزان تحقق یافت. در گذشته تولیدکنندگان برای تامین نیازهای تولید خود مجبور به واردات ماشین‌آلات از خارج کشور بودند اما سیاست و راهبرد حمایت از ساخت داخلی و نهضت ساخت داخل از راهکارهایی است که می‌توان از ظرفیت، توان علمی و نیروی انسانی داخلی استفاده کرد.
بر همین اساس، سال 99 با هدف تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز کشور در داخل و عدم واردات مشابه این تولیدات از خارج از کشور، 50 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و ساخت داخل هدفگذاری شد و در همین راستا، دومین نمایشگاه نهضت ساخت داخل در استان طی ماههای گذشته دایر شد.
قطعات خودرو همچون نوعی از قفل خودرو 206، دیسک، صفحه کلاچ، قفل فرمان را از جمله محصولاتی است که در گیلان تولید می‌شود و در زمان حاضر گیلان 80 درصد نیاز کارخانه‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو را تولید می‌کند.
براساس گزارش صمت گیلان تولیدات دانش‌بنیان و صادرات محور در اولویت سازمان صمت استان قرار گرفته اند و تلاش می‌شود تا با حداکثر کیفیت مطلوب و قیمت مناسب محصولات در استان تولید شود؛ ضمن اینکه قابلیت رقابت‌پذیری با محصولات خارجی بویژه برای صادرات نیز ایجاد شود.
قرار بود امسال یکهزار و 100 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی پرداخت شود اما بیش از 2هزار و 117 میلیارد تومان به آنها پرداخت شد که گیلان از این حیث رتبه اول را در کشور کسب کرده است.
هدف‌گذاری برای احیای 570 واحد تولیدی راکد
بازگردانی واحدهای تولیدی راکد استان گیلان همواره یکی از مهم ترین دغدغه های این استان بوده است. در حال حاضر حدود سه هزار واحد تولیدی در استان وجود دارد که از این تعداد حدود 600 واحد غیر فعال و راکد هستند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در آخرین روز از سال گذشته اعلام کرد که احیاء بیش از 570 واحد صنعتی راکد هف گذاری شده است که پیشتر نیز مورد تاکید استاندار گیلان در نخستین روز سکانداری بود.
تولید به عنوان مهمترین مولفه رشد اقتصادی موجب اشتغال زایی ،افزایش درآمد ، شکوفایی استعدادهای داخلی، رشد تجارت و بازرگانی بین المللی، پیشرفت صنایع و کارخانجات و پیامدهای مثبت اجتماعی و اقتصادی بسیاری و در نهایت به توسعه پایدار و طولانی مدت منجر می شود.
کارشناسان اقتصادی یکی از ملزومات توسعه پایدار را رشد تولید کالاها و محصولات با کیفیت برای مصارف داخلی و بعد از آن صادر کردن مازاد تولیدات داخلی به کشورهای دیگر برای ارتقای اقتصاد کشور می دانند که این امرسبب گسترش صادرات و تجارت در عرصه بین المللی و شکل گیری یک قدرت بزرگ و مستقل اقتصادی خواهد شد.
گیلان استانی مرزی در همسایگی کشورهای حاشیه خزر است که با قابلیت ها و زیر ساخت هایی همچون دریا ، منطقه آزاد ، بندر، مسیر ریلی و هوایی؛ مستعد فعالیت های واحدهای صنعتی منطبق با ظرفیت های این منطقه جهت تولید است.
برچسب‌ها
رشت وزارت صنعت معدن و تجارت شرکت دانش بنیان گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/325549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد