نسیم گیلان

آخرين مطالب

ورزش گیلان در 1400؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور ورزشي

ورزش گیلان در 1400؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- رقابتهای المپیک 2020 توکیو که به دلیل شیوع کرونا در جهان با یک سال تعویق انجام شد، پنج ورزشکار از گیلان در این مسابقات حضور یافتند تا ورزش گیلان شاهد بیشترین تعداد حضور ورزشکار خود در رقابت های المپیک باشد. البته در مسابقات المپیک 1976 مونترال نیز گیلان 6 نماینده داشت که آن زمان نیاز به کسب سهمیه نبود.

اما در المپیک توکیو پنج ورزشکار گیلانی توانستند سهمیه المپیک را کسب کنند که هیچ یک از این پنج ورزشکار نیز موفق به کسب مدال نشدند تا همچنان فقط نام نامجو در کسب مدال المپیک در ورزش گیلان بدرخشد.

آرمین هادی پور در رشته تکواندو ، محمد رهبری در رشته شمشیربازی ، نازنین ملایی و علی آقامیرزایی در رشته قایقرانی و سارا بهمنیار در رشته کاراته ، پنج ورزشکار گیلانی بودند که به همراه کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو حضور یافتند.

آرمین هادی پور که گفته می شد از ناراحتی زانوی پا رنج می برد، در المپیک نیز با همین درد کهنه حضور یافت و پس از پیروزی در دور اول، نتوانست در دور دوم برابر حریفش به برتری برسد و خیلی زود از گردونه رقابت های المپیک کنار رفت تا گیلان یکی از شانس های مهم کسب سهمیه مدال در المپیک توکیو را از دست دهد.

سارا بهمنیار دیگر امید مدال آوری ورزشکاران گیلانی در المپیک توکیو بود و با وجود اینکه رشته کاراته برای اولین بار در المپیک توکیو جواز حضور را دریافت کرد، بهنمیار این فرصت را داشت تا با کسب مدال ، نام خود را در ورزش ایران جاودانه کند چون ابتدا رقابت های وزن 55- کیلوگرم برگزار شد و بهمنیار اولین ملی پوشی ایرانی بود که باید به روی تاتامی می رفت که این ورزشکار نیز در اولین دیدارش به مصاف یکی از قدرتمندترین ورزشکاران این رشته رفت که در نهایت بهمنیار با شایستگی توانست کاراته کار ترکیه را مغلوب کند تا اولین پیروزی تاریخ کاراته ایران در مسابقات المپیک را، به نام خود ثبت کند.

بهمنیار در مبارزات دوم تا چهارم خود مغلوب حریفان نام آور و قدرتمندش شد و نتوانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند و از مسابقات المپیک توکیو خداحافظی کرد که با حذف بهمنیار از این رقابت ها، عملا شانس کسب مدال برای گیلان پایان یافت چون بهمنیار و هادی پور شانس بیشتری برای کسب مدال المپیک داشتند.

محمد رهبری شمشیرباز ملی پوش گیلانی نیز در جریان رقابت های المپیک توکیو ابتدا به مصاف حریفی از کشور فرانسه رفت که در نهایت در یک بازی برتر این حریف قدرتمند خود را شسکت داد و به مرحله یک هشتم نهایی راه یافت تا در این مرحله ، مقابل سامی لی شمشیرباز ایتالیایی قرار گیرد.

ملی پوش گیلانی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در مرحله یک هشتم نهایی با وجود تمام تلاشی که انجام داد مغلوب شمشیرباز قدرتمند ایتالیایی شد تا نتواند به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد تا از رقابتهای انفرادی المپیک حذف شود.

البته محمد رهبری به همراه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در رقابت های تیمی نیز حضور یافت که در مرحله یک چهارم نهایی با قبول شکست برابر ایتالیا باید برای کسب مقام پنجم تا هشتم مبارزه می کرد که در این مرحله ابتدا تیم آمریکا را شکست دادند و سپس مغلوب تیم مصر شد تا در نهایت مقام ششم تیمی المپیک را تصاحب کند.

علی آقامیرزایی دیگر ورزشکار ملی پوش گیلانی که سابقه درخشانی در تیم ملی قایقرانی کایاک ایران دارد، در جریان مسابقات المپیک توکیو، ابتدا در دور مقدماتی پنجم شد و جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را کسب کرد.

علی آقامیرزایی در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات کایاک یکنفره یکهزار متر المپیک در گروه سختی قرار گرفت و در نهایت با کسب رتبه چهارم ، از راه یابی به مرحله نیمه نهایی بازماند چون در این مرحله از هر گروه، سه قایقران به مرحله نیمه نهایی صعود می کرد که با این وجود کار این قایقران در المپیک توکیو پایان یافت.

اما نازنین ملایی دیگر ورزشکار گیلانی حاضر در المپیک توکیو توانست بهترین نتیجه را بین روزشکاران گیلانی کسب کند و حتی بهترین نتیجه را در تاریخ قایقرانی روئینگ برای ایران به ثبت رساند چون این ورزشکار و ملی پوش گیلانی در نهایت رتبه یازدهم را کسب کرد.

نازنین ملایی در جریان مسابقات قایقرانی روئینگ المپیک در بخش بانوان در مرحله مقدماتی با شایستگی ظاهر و سرانجام با کسب رتبه سوم به مرحله دوم راه یافت که در این مرحله نیز در گروه سختی قرار گرفت اما در نهایت با شایستگی و درخشش خود مقام سوم را کسب کرد تا به مرحله نیمه نهایی راه یابد که در این مرحله توانست مقام ششم را تصاحب کند.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

این قایقران برجسته گیلانی با کسب مقام ششم راهی فینال گروه B شد تا اولین قایقران ایرانی باشد که حضور در این مرحله از المپیک را تجربه می کند که سرانجام نیز، نازنین ملایی در پایان رقابت های روئینگ یک نفره هزار متر در جایگاه یازدهم ایستاد تا بهترین نتیجه قایقرانی روئینگ را در تاریخ ایران در بازیهای المپیک به نام خود ثبت کند.

گرچه در المپیک توکیو شاهد رشد و ترقی بسیار مناسب ورزشکاران گیلانی برای کسب سهمیه المپیک بودیم و پنج ورزشکار توانستند در این رقابت ها حضور یابند اما آنان نیز همانند 18 ورزشکار دیگر که در دور های مختلف المپیک حضور یافته بودند، از کسب مدال المپیک عاجز ماندند.

به هرحال تاکنون فقط مرحوم نامجو موفق به کسب مدال المپیک شد و این ورزشکار افسانه ای 2 مدال برای ورزش گیلان و ورزش ایران از آوردگاه المپیک به ارمغان آورد و هم اینک نیز مردم ورزشدوست گیلان منتظرند که ورزشکاران این استان با کسب سهمیه و حضور در المپیک 2024 پاریس فرانسه ، مدال کسب کنند تا نام آنان نیز در کنار نام مرحوم نامجو جزو مدال آوران ورزش گیلان از مسباقات المپیک قرار گیرد.

کسب رتبه نخست ستاد ساندهی امور جوانان گیلان در وزارت ورزش

ستاد ساماندهی امور جوانان استان گیلان در ارزیابی از سوی وزارت ورزش و جوانان توانست رتبه نخست را در کشور کسب کند که کسب این رتبه به دلیل برگزاری نشست های منظم ستاد ساماندهی امور جوانان استان و شهرستانهای تابعه با حضور استاندار و فرمانداران گیلان بود که با تلاش و پیگیری های مستمر و رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوطه و برابر سیاست های تعیین و ابلاغ شده از سوی وزارت انجام شده است.

در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان ‌ها ، مهم‌ترین مشکلات جوانان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و دستگاه ‌های متولی امور جوانان به ارائه راهکارهای خود می‌پردازند تا با هماهنگی با ادارات و نهادها در سطح استان، از امکانات دولتی به منظور پیشبرد اهداف جوانان استفاده بهینه را داشته باشند .

تیم والیبال نشسته شهرداری لنگرود لیگ برتری شد

یکی دیگر از اخبار مهم ورزشی سال گذشته استان گیلان مربوط به کسب سهمیه لیگ برتری تیم والیبال نشسته شهرداری لنگرود بود که این تیم با کسب مقام قهرمانی لیگ دسته اول کشور، به رقابتهای لیگ برتر صعود کرد.

رقابت‌های لیگ دسته یک والیبال نشسته مردان کشور گرامیداشت شهید سپهبد قاسم سلیمانی که خرداد امه سال گذشته در استان فارس جریان داشت، با قهرمانی تیم شهرداری لنگرود پایان یافت که در این دوره از رقابت ها، تیم والیبال نشسته شهرداری لنگرود با تیم های هیات فارس ، ارداق بوئین زهرا قزوین و رعد تهران به رقابت پرداخت که در نهایت با برتری برابر حریفان خود، به مقام قهرمانی دست یافت.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

در روز پایانی این مسابقات ، تیم والیبال نشسته شهرداری لنگرود رو در روی تیم هیات فارس میزبان این رقابت ها قرار گرفت که در نهایت با نتیجه سه بر 2 حریف خود را شکست داد تا عنوان قهرمانی این مسابقات را به خود اختصاص دهد.

مرحله نهایی مسابقات لیگ دسته یک والیبال نشسته مردان کشور به مدت سه روز در استان فارس برگزار شد که در نهایت تیم های شهرداری لنگرود و هیات فارس با کسب عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی، به لیگ برتر والیبال نشسته مردان کشور صعود کردند.

سقوط چوکای تالش به لیگ دسته دوم

سقوط تیم فوتبال چوکا تالش از رقابت های لیگ دسته اول کشور ، یکی دیگر از اخبار و رویدادهای مهم ورزشی سال گذشته در گیلان بود که با پایان یافتن رقابتهای فصل گذشته لیگ دسته اول کشور، تیمهای ملوان بندرانزلی و شهرداری بندرآستارا سهمیه خود را در این لیگ حفظ کردند اما تیم فوتبال چوکا تالش یکی از سه نماینده گیلان در این لیگ ، به رقابتهای لیگ دسته دوم سقوط کرد.

چوکایی ها با تغییرات زیاد در کادر فنی ، در رقابتهای لیگ دسته اول متزلزل ظاهر شدند و با عدم جذب بازیکنان موثر و تاثیرگزار، نتایج مناسبی را در لیگ دسته اول کسب نکردند و سرانجام با قرار گرفتن در رتبه پانزدهم جدول رده بندی 18 تیمی، به لیگ دسته دوم سقوط کردند.

همچنین تیم فوتبال ملوان بندرانزلی که تا مرحله نیمه نهایی رقابتهای فصل گذشته جام حذفی کشور صعود کرده بود، در این مرحله با شکست برابر تیم فولاد خوزستان از گردونه رقابتها حذف شد.

ثبت رکورد بیشترین مسافت طی شده متوالی شنا توسط دانش آموز گیلانی

یکی دیگر از اخبار مهم ورزشی سال گذشته ، ثبت رکورد بیشترین مسافت طی شده متوالی شنا در آب‌های آزاد آسیا بود که توسط مائده ماندگاری دانش‌آموز 12 ساله گیلانی در شهرستان بندرانزلی ثبت شد.

مائده ماندگاری در حضور مسئولان کمیته ثبت رکوردهای ورزشی فدراسیون ورزش های همگانی کشور و مسئولان هیات ورزش های همگانی  گیلان، در منطقه سنگاچین بندرانزلی به مدت 6 ساعت و 22 دقیقه و 55 ثانیه به صورت متوالی بیش از 15 کیلومتر شنا کرد.

این ورزشکار نوجوان گیلانی توانست رکورد ساینا آتشین شناگر 10 ساله استان گیلان را که به عنوان نخستین دختر ایرانی به مدت هفت ساعت ،  10 کیلومتر و 200 متر در دریای خزر شنا کرده بود، ترقی دهد و رکورد جدید شنا در آب های آزاد آسیا را  به نام خود ثبت کند.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

البته مائده ماندگاری توان بیشتری داشت و می توانست حتی این رکورد را افزایش دهد اما خانواده وی این اجازه را ندادند و به همین رکورد که بسیار نیز مناسب است،  بسنده کرده و به طور حتم در آینده نزدیک نیز  این رکورد را ترقی خواهد داد.

شناکردن متوالی مسافت 15 کیلومتر و 340 متر در مدت زمان 6 ساعت 22 دقیقه و 55 ثانیه رکورد  برای رده سنی نوجوانان بسیار عالی محسوب می شود که مائده ماندگاری موفق به این امر شد تا این رکورد در ورزش دانش آموزی کشور ثبت شود.

انجام 400 برنامه فرهنگی ورزشی در هفته تربیت بدنی در گیلان

26 مهرماه تا دوم آبان ماه به نام هفته تربیت بدنی و ورزش در کشور نامگذاری شده که در این هفته با انجام مسابقات ورزشی ، برپایی نمایشگاه های مختلف در بخش ورزش و همچنین با انجام سایر فعالیت های مربوط در حوزه ورزش در سراسر کشور گرامی داشته می شود که در گیلان نیز بیش از 400 برنامه فرهنگی و ورزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد.

برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در رشته های گوناگون، گلباران مزار شهدا در سراسر استان با حضور کارشناسان و کارمندان بخش های مختلف ورزش و تعدادی از هیات های ورزشی و همچنین دیدار با خانواده های شهدای ورزشکار، توجه به امر آموزش و نشست های تخصصی از مهمترین برنامه های این هفته در گیلان بود.

همچنین برگزاری جشنواره فرهنگی "دا" ، اجرای طرح سبا (سلامت بانوان ) ، اجرای طرح ملی پارک گام و جام نشاط و تندرستی ، مسابقه کارکنان دولت ، نشست شورای عالی ورزش به ریاست استاندار گیلان ، تجلیل از اعضای شاخص جامعه ورزش استان ، دیدار با پیشکسوتان ورزش این استان ، افتتاح چمن مصنوعی شهید قاسمی رودسر ، افتتاح چند باشگاه بخش خصوصی ، امضای تفاهم نامه همکاری با سازمانهای مرتبط با ورزش ، تجلیل از ایثارگران و کادر درمان از دیگر برنامه های هفته تربیت بدنی و ورزش در گیلان بود.

درخشش ورزشکاران گیلانی در مسابقات پارالمپیک توکیو

 اما مسابقات پارالمپیک توکیو که به دلیل شیوع کرونا در جهان با یک سال تاخیر و پس از مسابقات المپیک انجام شد، برای ورزشکاران گیلانی حاضر در این مسابقات خوش یمن بود چون هر سه ورزشکار گیلانی حاضر در این رقابت ها موفق به کسب مقام و مدال شدند.

میثم علیپور در رشته والیبال نشسته ، مهدی پوررهنما در رشته پاراتکواندو و سامان رضی در رشته وزنه برداری قدرتی از استان گیلان به همراه کاروان ورزشی ایران در رقابت های پارالمپیک توکیو حضور یافتند که هر سه ورزشکار با مدال به گیلان بازگشتند.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

میثم علیپور به همراه تیم ملی والیبال نشسته ایران در رقابت های پارالمپیک توکیو خوش درخشید و با برتری برابر تمام رقبای خود، عنوان قهرمانی و مدال طلا را کسب کردند تا علیپور به دومین مدال طلای رقابت های پارالمپیک دست یابد.

مهدی پوررهنما دیگر ورزشکار گیلانی حاضر در رقابت های پارالمپیک توکیو بود که برای اولین بار این مسابقات را تجربه می کرد که در نهایت با درخشش در رقابت های پارالمپیک، موفق به کسب مدال نقره و مقام نایب قهرمانی وزن خود شد.

سامان رضی نیز در رشته وزنه برداری قدرتی در رقابت های پارالمپیگ توکیو حضور یافت، برای دومین بار این مسابقات را تجربه کرد و در پایان نیز با یک پله صعود نسبت به پارالمپیک گذشته، در رتبه سوم قرار گرفت تا این ورزشکار نیز با گردن آویز برنز به گیلان بازگردد.

ملوان فاتح شهرآورد گیلان در لیگ دسته اول کشور شد

تیم فوتبال ملوان بندرانزلی با برتری برابر شهرداری بندرآستارا، فاتح شهرآورد گیلان در هفته ششم لیگ دسته اول کشور شد.

تیمهای فوتبال ملوان و شهرداری آستارا در رقابت های فوتبال لیگ دسته اول کشور( جام آزادگان) به مصاف هم رفتند که در نهایت ملوان با نتیجه یک بر صفر حریفش را شکست داد تا برنده دربی گیلانی در لیگ دسته اول کشور شود.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

این مسابقه، به میزبانی تیم شهرداری بندرآستارا و به دلیل ناآماده بودن ورزشگاه وحدت این شهر، در ورزشگاه سردارجنگل رشت و از دور رفت این مسابقات برگزار شد.

در جریان این دیدار، هر 2 تیم ملوان و شهرداری آستارا فرصتهای گلزنی مناسبی داشتند اما تیم ملوان از فرصت خود به خوبی استفاده کرد و در نهایت با نتیجه یک بر صفر شهرداری آستارا را شکست داد تا برنده شهرآورد گیلان شود.

کسب مقام قهرمانی آذربایجان شرقی در نخستین دوره مسابقات گلف ساحلی کشور در گیلان

 یکی دیگر از رویدادهای مهم ورزشی سال گذشته در گیلان، برگزاری نخستن دوره مسابقات چوگان ساحلی قهرمانی کشور به میزبانی شهرستان تالش بود که در نهایت این مسابقات، با برتری تیم صرافی بهنام تبریز آذربایجان شرقی پایان یافت.

در نخستین دوره مسابقات چوگان ساحلی قهرمانی کشور ، تیمهای چوگان همای رشت و رخش تالش از استان گیلان به همراه تیم های آذرخش شاهین شهر اصفهان ، بوئین زهرا قزوین و صرافی بهنام تبریز آذربایجان شرقی حضور داشتند .

تیمهای شرکت کننده در این دوره از رقابت ها به مدت 2 روز در ساحل شهرستان تالش با هم به رقابت پرداختند که در نهایت تیم های صرافی بهنام تبریز و رخش تالش با غلبه برابر حریفان خود، به دیدار نهایی راه یافتند که در این مرحله، تبریزی ها با نتیجه هشت بر 2 برابر حریف خود به برتری دست یافت تا عنوان قهرمانی اولین دوره مسابقات چوگان ساحلی کشور را به خود اختصاص دهد.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

همچنین در دیدار رده بندی این دوره از رقابت ها، تیم های چوگان ساحلی بوئین زهرا قزوین و آذرخش شاهین شهر اصفهان رو در روی هم قرار گرفتند که در نهایت تیم بوئین زهرا قزوین حریف خود را شکست داد تا مقام سوم رقابت های چوگان ساحلی کشور را کسب کند.

رشته ورزشی چوگان قدمتی چند هزارساله در ایران دارد که هم اینک نیز حدود 80 کشور جهان در این رشته فعالیت می کنند و در ایران نیز پس از یک وقفه طولانی، اولین دوره رقابت های چوگان قهرمانی کشور با حضور 6 تیم  سال 97 در تهران برگزار و در نهایت تیم میزبان قهرمان مسابقات شد.

برپایی یادواره شهدای ورزشکار گیلان

اما برگزاری یادوراه شهدای ورزشکار گیلان دیگر رویداد مهم بخش ورزش گیلان طی سال 1400 بود که این رویداد 12 آبان ماه با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و مسئولان ارشد استان گیلان در زورخانه امام علی (ع) شهرستان رشت برگزار شد.

رئیس کمیته ملی المپیک در یادواره شهدای ورزشکار استان گبلان گفت: با توجه به ابعاد مختلف ورزش کشور، بخش پهوانی آن باید گسترش یابد.

سیدرضا صالحی امیری اظهار کرد: ورزش 2 بخش مهم دارد که یک بخش روحانی و پهلوانی و بخش دیگر، قهرمانی و جسمانی است که در بخش قهرمانی، ورزشکاران برای موفقیت و پیروزشدن تلاش می کنند اما بخش روحانی و پهلوانی، مهمتر از قهرمانی است چون در این بخش، شاهد فضیلت، اخلاق، همدلی و همنوایی هستیم.

وی افزود: در ورزش فضیلت و اخلاق مداری بسیار مهم است و هم اینک نیز شاهد این خصایص در ورزشکاران خود هستیم اما باید برای ورزش پهوانی و روحانی ارزش بیشتری قایل شویم چون این بخش با داشتن خصایص اخلاقی، انسان ساز است.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

وی در ادامه به شهدای ورزشکار اشاره و بیان کرد: باید با گفتمان جدید راه جدیدی را ترسیم کنیم و آن را به نسل جدید و جوانان نشان دهیم تا جوانان و نسل جدید ما با آرمان ها و اهداف شهدا بیشتر آشنا شده و راه شهیدان را سرلوحه کار و زندگی خود قرار دهند تا پیروز و رستگار شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: ما نیز هم اینک به شهدا نیاز داریم و به آنها متوسل می شویم و در برهه کنونی به اخلاق ، فضیلت و معرفت شهدا نیازمندیم و همچنان برای رسیدن به قله های افتخار، شهدا نقشه راه ما هستند.

وی اضافه کرد: جنگ تحمیلی ما جنگ نرم بود چون از دل این جنگ نسلی ساخته شد که ایثار، ازخودگذشتگی، همدلی را از جوان و رزمندگان شاهد بودیم و نسلی که دفاع مقدس تربیت کرد، دارای مقاومت، شجاعت و ایثار بود که باید قدر آن را بدانیم.

وی تصریح کرد: اگر هم اینک در جهان نیز سربلندیم، به دلیل رشادتها و از خودگذشتگی های شهدای ما بود که باعث شدند امروز انقلاب اسلامی در جهان بدرخشد که تعدادی از این شهدا نیز، ورزشکاران ارزنده ای بودند که دفاع از میهن اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دادند و ما باید قدر این موقعیت را بدانیم.

در استان گیلان حدود 360 ورزشکار شهید شناسایی شده که می توان به شهدای گرانقدری همچون حسن عضدی، حسین املاکی، میثم محمدبیگلو، شاپور صلاح کار، علیرضا نامدار، محمود قلی پور، مهدی نهی قناد، عبدالکریم اتقیا، ناصر نیک نام، محمدعلی اصغری ، رضا خوش سیرت، حامد کوچک زاده ، سعید مسافر ، محمدحسین عطری ، حجت اله غلامی اشاره کرد.

کسب مقام قهرمانی دختر گیلانی در مسابقات پاراتکواندو جوانان آسیا

مریم عبدالله‌پور ورزشکار گیلانی مقام قهرمانی مسابقات پاراتکواندو را در رقابتهای بازیهای پاراآسیایی جوانان کسب کرد که این ورزشکار گیلانی در جریان بازیهای پاراآسیایی 2021 که در بحرین جریان داشت، در رشته تکواندو توانست با غلبه برابر تمامی رقبای خود مدال طلا و مقام قهرمانی را کسب کند.

این ورزشکار اهل بندرانزلی در جریان این رقابت ها، در وزن 47- کیلوگرم در مسابقات پاراتکواندو حضور یافت که در دور نخست این رقابت‌ها، برابر حریفی از کشور تایلند قرار گرفت و با نتیجه قاطع 22 بر 2 به پیروزی رسید تا راهی دیدار نهایی و فینال شود.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

مریم عبدالله پور در دیدار نهایی نیز مقابل حریف بسیار قدرتمندی از کشور تایلند که رنکینگ چهارم جهان و مدال برنز مسابقات پارالمپیک را در اختیار دارد، قرار گرفت که این حریفش را نیز با نتیجه 29 بر 12 شکست داد تا مدال طلای بازیهای پاراآسیایی جوانان در رشته پاراتکواندو را بر گردن بیاویزد.

چهارمین دوره از بازی‌های پاراآسیایی جوانان بحرین از یازدهم تا پانزدهم آذرماه با حضور نزدیک به 800 ورزشکار در 9 رشته ورزشی برگزار می‌شود. کاروان ایران با 111 ورزشکار در رشته‌های پاراتنیس روی میز، پارابدمینتون، پاراتکواندو، گلبال، پارادو و میدانی، پارا شنا، پاراوزنه‌برداری، بوچیا و بسکتبال با ویلچر  به این دوره از بازیها اعزام شد.

حذف آخرین نماینده فوتبال گیلان در مسابقات جام حذفی کشور

با حذف تیم فوتبال شهرداری بندرآستارا از رقابتهای فصل جاری جام حذفی کشور، گیلان نماینده‌ای در مراحل بعدی این مسابقات ندارد.

با توجه به اینکه شهرداری بندرآستارا تنها نماینده گیلان در مرحله چهارم رقابتهای جام حذفی کشور در فصل جاری بود، با حذف این تیم، گیلان دیگر نماینده‌ای در مراحل بعدی این دوره از مسابقات نخواهد داشت.

 مرحله چهارم رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور از روز یکشنبه 28 آذر آغاز و تیم شهرداری بندرآستارا تنها نماینده گیلان در این مرحله با نتیجه چهار بر صفر مقابل تیم گل گهر سیرجان مغلوب شد تا این تیم نیز از گردونه رقابتهای جام حذفی کنار گذاشته شود.

تنها نماینده گیلان در مرحله چهارم جام حذفی کشور که در مرحله قبلی این رقابتها در شهرآورد گیلان در مسایقات جام حذفی کشور، برابر تیم الماس تازه‌آباد لنگرود به برتری رسیده بود، به مرحله چهارم صعود کرد که در این مرحله، 16 تیم برتر مرحله سوم و همچنین 16 تیم حاضر در رقابت‌های لیگ برتر طبق قرعه کشی انجام شده با هم به رقابت می‌پردازند .

همچنین ملوان بندرانزلی که یکی از پرافتخارترین تیمهای جام حذفی کشور محسوب می‌شود، در مرحله سوم این رقابتها مقابل مس شهربابک متحمل شکست شد تا از صعود به مرحله چهارم رقابتهای فصل جاری جام حدذفی کشور باز بماند.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

تیم ملوان بندرانزلی که یکی از تیمهای شهرستانی افتخارآفرین این مسابقات محسوب می‌شود، در سالهای 65 و 69 عنوان قهرمانی و در سالهای 66 و 67 عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های جام حذفی کشور را کسب کرد و با 2 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی، یکی از پرافتخارترین تیمهای کشور در مسابقات جام حذفی کشور بشمار می‌رود.
به هرحال با حذف تیم فوتبال شهرداری بندرآستارا از گردونه رقابتهای جام حذفی کشور، گیلان نماینده‌ای در ادامه این مسابقات ندارد و تیمهای این استان باید به فکر حضور در رقابتهای فصل آتی جام حذفی کشور باشند.

رقابتهای فوتبال جام حذفی کشور با عنوان گرامیداشت آزادسازی خرمشهر برگزار می‌شود که به همین مناسبت نیز در سالیان اخیر بازی پایانی و فینال این مسابقات در شهر خرمشهر برگزار و رقابت‌های این جام به صورت تک ‌حذفی و تک بازی برگزار می‌شود و یکی از سهمیه‌های اصلی ایران در لیگ قهرمانان آسیا، به قهرمان جام حذفی تعلق می‌گیرد.

درخشش ورزشکاران گیلانی در رقابتهای کاراته قهرمانی ناشنوایان جهان

دیگر رویداد مهم ورزشی سال گذشته در گیلان، درخشش کاراته‌کاران این استان در رقابتهای ناشنوایان جهان بود که در نهایت ای نروزشکاران 2 مدال طلا و یک برنز این مسابقات را کسب و به همراه تیم ملی، مقام قهرمانی جهان را نیز تصاحب کنند.

در جریان این مسابقات که به میزبانی ایران برگزار شد، کامران رضائی‌نژاد از استان گیلان در وزن 75- کیلوگرم موفق به کسب مدال برنز رقابتهای قهرمانی ناشنوایان جهان شد و همچنین با حضور در ترکیب کومیته (مبارزه) تیمی و غلبه بر تمامی حریفان، مدال طلا و مقام قهرمانی را نیز کسب کرد.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

همچنین سیدیاسین حسینی دیگر کاراته کار استان گیلان، با نمایش مبارزاتی فنی و برتری مقابل حریفانش در وزن  84- کیلوگرم، موفق به کسب مدال طلای این دوره از مسابقات شد.

رقابتهای کاراته قهرمانی ناشنوایان ایران به میزبانی ایران و در تهران برگزار و در نهایت تیم ملی ایران در پایان این مسابقات در هر 2 بخش بانوان و آقایان با کسب هفت مدال طلا، 2 نقره و 9 برنز  قهرمانی جهان شد.
قهرمانی ملوان در پایان نیم فصل رقابتهای لیگ دسته اول کشور

بی‌شک یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی سال گذشته در گیلان، حضور قدرتمند تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در رقابتهای فصل جاری لیگ دسته اول کشور بود که این تیم با انجام بازی های قابل قبول توانست قهرمانی نیم فصل را کسب کند تا این امیدواری در فوتبال گیلان حاصل شود که ملوانان بتوانند در نهایت به لیگ برتر صعود کنند.

در پایان دور رفت این مسابقات و برگزاری هفته هفدهم، تیم فوتبال ملوان بندرانزلی با کسب 39 امتیاز عنوان نخست دور رفت را به خود اختصاص داد که تا پایان سال گذشته و با انجام هفته بیست دوم، ملوانان با کسب 47 امتیاز همچنان صدرنشینی خود را حفظ کردند. 

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

اما تیم فوتبال شهرداری بندرآستارا دیگر نماینده گیلان در پایان دور رفت این رقابتها، 21 امتیاز کسب کرد و جایگاه مناسبی در جدول رده بندی نداشت اما این تیم در دور برگشت تاکنون نتایج مناسبی را کسب کرده و تا پایان هفته بیست و دوم با 33 امتیاز در رتبه ششم جدول رده بندی قرار دارد.

برپایی مجمع سالیانه هیات فوتبال گیلان با حضور رئیس فدراسیون   

برگزاری مجمع سالیانه هیات فوتبال گیلان که  21دی ماه برپا شد، یکی از رویدادهای مهم ورزش گیلان طی سال گذشته محسوب می شود چون در این مجمع که در منطقه آزاد بندرانزلی برگزار شد، مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال نیز حضور داشتند.

شهاب الدین عزیزی خادم که در آن زمان ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت، با بیان اینکه برخی قصد و نیت تخریب فوتبال را دارند، گفت: این افراد ابتدا به خود صدمه و لطمه می‌زنند و اقدامات آنان تاثیری در روند پیشرفت فوتبال ندارد و گرچه یک عده قصد تخریب فوتبال را دارند، اما علیرغم همه موانع و مشکلاتی که وجود دارد راه ما مشخص است و برای پیشرفت فوتبال گام بر می‌داریم.

وی اظهر کرد: افرادی که قصد تخریب فوتبال را دارند، اولین صدمه را به خود می‌زنند. از سوی دیگر منابع بسیار محدود فوتبال مشخص است و حتی اگر تعدادی از رسانه ها را با خود همراه داشته باشند نمی‌توانند به فوتبال کشور آسیب بزنند.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: هم اینک فوتبال ایران رتبه اول آسیا را دراختیار دارد و یکی از برترین تیمهای جهان در سال 2021 بود و با این وجود، ساختار و هدف ما در فدراسیون ، اجرای عدالت و توسعه فوتبال است که در این راستا قدم بر می‌داریم.

عزیزی خادم در ادامه به موفقیت های تیم ملی فوتبال اشاره کرد و گفت: هفتم بهمن ماه با قطعی شدن صعود تاریخی تیم ملی فوتبال به رقابتهای جام جهانی قطر، قدم کوچکی در شادی مردم کشور برخواهیم داشت و امیدواریم که این موفقیت‌ها ادامه یابد.

در مجمع عمومی سالیانه و انتخاباتی هیات رئیسه فوتبال گیلان که با حضور شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس و سایر مسئولان فدراسیون فوتبال، مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان و مسئولان هیات فوتبال این استاین برگزار شد، میرشهاب مومنی با کسب 29 رای به عنوان نایب رئیس ، مریم آزمون با 28 رای به عنوان نایب رئیس بانوان، سهیل میرزاجانی با 27 رای به عنوان نمابنده باشگاهها و مجید مرآت با 18 رای به عنوان نماینده هیاتها در هیات رئیسه هیات فوتبال استان گیلان انتخاب شدند.

اعتبار 136 میلیارد تومانی دولت سیزدهم برای توسعه ورزش گیلان

یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته استان گیلان ، سفر آقای رئیسی رئیس جمهور به استان گیلان بود که در پایان این سفر اعتبارات خوبی برای بخش های مختلف این استان اختصاص یافت که ورزش نیز از این اعتبارات بی نصیب نماند و 136 میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام ورزشی در این استان اختصاص یافت.

البته مریم بخشی مدیرکل سابق گیلان در این خصوص اظهار داشت: پیرو جلسه 25 دی ماه که در تهران و در نهاد ریاست جمهوری در خصوص بررسی طرح‌های پیشنهادی ورزش گیلان انجام شد و همچنین با توجه به سفر هیات دولت و وزیر ورزش و جوانان به گیلان، 136 میلیارد تومان بودجه برای ورزش این استان مصوب شد.

این مصوبه طی چند روز آینده از سوی نهاد ریاست جمهوری ابلاغ خواهد شد که این میزان اعتبار در حوزه ورزش برای سالهای 1401 و 1402 خواهد بود که برای احداث ، مرمت، بازسازی و تکمیل اماکن ورزشی و پروژه‌های نیمه تمام ورزش گیلان درنظر گرفته شده است.

از این مصوبه ، پنج میلیارد تومان برای استخر و 15 میلیارد تومان برای ورزشگاه وحدت شهرستان بندرآستارا درنظر گرفته شد، همچنین 10 میلیارد تومان برای استخر شنا کوثر رشت، 30 میلیارد تومان برای ورزشگاه شهید عضدی و 10 میلیارد تومان نیز برای مجموعه ورزشی فلکده رشت در نظر گرفته شد.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

همچنین 15 میلیارد تومان نیز برای تکمیل ورزشگاه پوریای ولی تالش، 30 میلیارد تومان برای ورزشگاه تختی بندرانزلی ، پنج میلیارد تومان برای چمن ورزشگاه شهرستان شفت و پنج میلیارد تومان نیز برای ورزشگاه رستم آباد مصوب شد. 10 میلیارد تومان بات تعمیر و نگهداری اماکن ورزشی در گیلان و یک میلیارد تومان نیز برای زمین ورزشی سورکوه املش در نظر گرفته شد که با اختصاص این میزان اعتبار، طی 2 سال آینده این اماکن ورزشی بازسازی، مرمت و تکمیل خواهند شد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در پانزدهمین سفر استانی خود به همراه تعدادی از معاونان  و وزیران به استان گیلان سفر کرد که حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به نمایندگی از رییس جمهور، به شهرستان‌های بندرانزلی، تالش و بندرآستارا سفر و از پروژه‌های نیمه تمام این شهرستانها بازدید کرد.

افتتاح 6 پروژه ورزشی در دهه فجر

 طی دهه فجر سال گذشته، 6 پروژه ورزشی با اعتباری بالغ بر 33 میلیارد و 700 میلیون تومان در این استان افتتاح و تکمیل شد که این پروژه‌های ورزشی در 2 بخش دولتی و خصوصی به بهره‌برداری رسیدند و بیش از 20 هزار مترمربع به فضای ورزشی گیلان افزوده شد.

طی ایام دهه فجر، سایت تیراندازی اهداف پروازی مجموعه ورزشی فلکده رشت با 185 متر مربع زیربنا و اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید، همچنین زمین ورزشی روستایی طاهرگوراب صومعه سرا نیز با زیربنای یکهزار و 900 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد و 500 میلیون ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.

تکمیل ورزشگاه شهید قاسمی رودسر نیز با زیربنای هشت هزار و یکصد متر مربع و با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال و تکمیل ورزشگاه پرویای ولی تالش با هشت هزار و متربع و با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال، از دیگر  پروژه‌هایی بود که در دهه فجر به بهره‌برداری رسید.   

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

همچنین خانه کشتی بندرانزلی با زیربنای 850 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 45 میلیارد ریال از دیگر پروژه‌هایی بود که در ایام فرخنده دهه فجر افتتاح و به بهره‌برداری رسید ، ضمن اینکه بهره‌برداری و افتتاح استخر نویال پیربازار رشت با زیربنای یکهزار و 500 مترمربع و اعتباری بالغ بر 115 میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های ورزشی بخش خصوصی گیلان بود که در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

کرونا مسابقات شطرنج جام خزر را لغو کرد

پس از لغو مسابقات کونگ‌فو قهرمانی کشور در رشت ، مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خزر نیز به دلیل شیوع کرونا لغو شد تا این رویداد مهم ورزشی سال گذشته در گیلان انجام نشود که با توجه به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، نوزدهمین دوره رقابت‌های شطرنج بین‌المللی جام خزر در رشت لغو شود.

نوزدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین‌المللی جام خزر قرار بود از 23 الی 30 بهمن ماه با حضور زبده‌ترین شطرنجبازان داخلی و چند کشور خارجی در رشت برگزار شود که این مسابقات با توجه به شیوع کرونا، لغو شد.
با توجه به اینکه ثبت نام این دوره از رقابتها آغاز شده بود، بیش از 700 شطرنجباز از ایران و کشورهای  روسیه ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان ، گرجستان ، عراق ، افغانستان ، پرتغال ، اترش و اکراین برای حضور در نوزدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین‌المللی جام خزر ثبت نام کرده بودند.

رقابتهای شطرنج بین المللی جام خزر هر سال در ایام دهه فجر با حضور شطرنجبازان ملی پوش ایران و شطرنجبازان چند کشور خارجی به میزبانی گیلان برگزار می‌شود که این مسابقات سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و 2 سال گذشته نیز با عنوان جام کاسپین برگزار شده بود.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

در چند دوره این رقابتها شطرنجبازان ایرانی عنوان قهرمانی را کسب کردند که می‌توان به احسان قائم مقامی، همایون توفیقی و پرهام مقصودلو اشاره کرد و همچنین در چند دوره نیز شطرنجبازان سایر کشورها مقام قهرمانی این مسابقات را تصاحب کردند که می‌توان به فرانس برکس از مجارستان و مصراتدین اسکندروف از جمهوری آذربایجان اشاره کرد.  

پیش از این نیز، رقابتهای کونگ فو قهرمانی نیمه آزاد مردان کشور که قرار بود از روز 14 بهمن ماه به مدت 2 روز در رشت برگزار شود، به دلیل شیوع کرونا لغو و به زمان دیگری موکول شد.

انتخاب مدیرکل جدید اداره ورزش و جوانان گیلان

تغییرات مدیریتی در گیلان در اواخر بهمن ماه به اداره ورزش و جوانان نیز رسید که سرانجام جهانبخش آرمان از سوی وزیر ورزش ورزش و جوانان به عنوان مدیرکل جدید اداره ورزش و جوانان گیلان منصوب شد.

تغییر مدیرکل ورزش بی شک یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته ورزش در گیلان بشمار می‌رود که طی حکمی از سوی حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان ، جهانبخش آرمان به عنوان مدیرکل جدید اداره ورزش و جوانان استان گیلان منصوب و جانشین مریم بخشی شد که مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ورزش و جوانان گیلان ، روز دوشنبه 18 بهمن ماه با حضور نماینده‌ای از وزارت ورزش و جوانان در محل مهمانسرای المپیک مجموعه ورزشی شهید عضدی رشت برگزار خواهد شد.

سرهنگ جهانبخش آرمان مدیرکل جدید اداره ورزش و جوانان گیلان متولد 1354 در جوکندان تالش از داوران بازنشسته فدراسیون فوتبال ایران است که در سال 1385 درجه ملی خود را گرفت و در سال 94 بازنشسته شد.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

مدیرکل جدید اداره ورزش و جوانان گیلان پس از آن به سپاه پاسداران رفت و جانشین فرماندهی سپاه رضوانشهر، فرماندهی سپاه آستارا و همچنین فرماندهی سپاه شهرستان صومعه سرا را نیز به دست آورد.
مریم بخشی مدیرکل قبلی اداره ورزش و جوانان گیلان از خردادماه سال 97 به این سمت منصوب شد که وی اولین بانویی است که به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان یک استان در سطح کشور برگزیده و انتخاب .

خانه تکانی گسترده در باشگاه سپیدرود رشت

باشگاه سپیدرود رشت در روزهای پایانی سال با تغییرات مدیریتی و کادرفنی مواجه شد و خانه تکانی گسترده‌ای در این باشگاه انجام گرفت تا یکی دیگر از رویدادهای مهم ورزشی در سال گذشته در گیلان رقم زده شود.
باشگاه سپیدرود رشت با قدمتی بیش از 50 ساله، قدیمی‌ترین تیم فوتبال گیلان محسوب می‌شود و همچنین از تیم‌های پرطرفدار شهرستانی در سطح کشور بشمار می‌رود که سابقه حضور در لیگ برتر را نیز دارد اما هم اینک این تیم در لیگ دسته دوم حضور دارد.

طی روزهای پایانی سال گذشته، جلسه هیات مدیره باشگاه سپیدرود با حضور علی‌رضا نوید مالک و رییس هیات مدیره باشگاه، اسماعیل شاد نایب رئیس هیات مدیره و احمد صومی، رضا محمدی اصل و محمد فلاح در رشت برگزار شد و طی تصمیمات اتخاذ شده، تصمیم به پایان همکاری با مدیرعامل و سرمربی سپیدرود داده شد.

در جریان این جلسه ، ضمن تشکر از عملکرد و زحمات انجام گرفته توسط سیدمهدی آقازاده مدیرعامل و حسن اشجاری سرمربی تیم فوتبال سپیدرود رشت ، تصمیم بر آن گرفته شد تا با مدیرعامل و سرمربی باشگاه سپیدرود خاتمه همکاری داده شود.

پس از تصمیم به پایان همکاری با مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت، اعضای هیات مدیره به اتفاق آرا، اسماعیل شاد مدیرعامل اسبق باشگاه پگاه و داماش گیلان را به سمت مدیرعامل جدید باشگاه سپیدرود رشت انتخاب کردند.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

اسماعیل شاد مدیرعامل جدید باشگاه سپیدرود رشت یکی از چهره‌های شناخته شده ورزش گیلان در بخش مدیریتی است که وی سابقه مدیرعاملی در باشگاه‌های پگاه گیلان و داماش گیلان را نیز در کارنامه مدیریتی خود دارد.

همچنین پس از انتخاب اسماعیل شاد به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه سپیدرود، وی در روز پایانی سال 1400 طی حکمی ساسان صادقی را به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال سپیدرود رشت انتخاب کرد تا این مربی جانشین حسن اشجاری در نیمکت سرخپوشان رشتی شود.

با توجه به خانه تکانی روزهای پایان سال در باشگاه سپیدرود رشت و انتخاب مدیرعامل و سرمربی جدید، باید مشاهده کرد که تیم فوتبال سپیدرود رشت در ادامه رقابتهای لیگ دسته دوم کشور چه نتایجی را کسب خواهد کرد.

هم اینک و تا پایان هفته هفدهم رقابتهای فوتبال لیگ دسته دوم باشگاه های کشور، تیم سپیدرود رشت با کسب 26 امتیاز در مکان هفتم جدول رده بندی گروه خود در این دوره از مسابقات قرار دارد.
تیم فوتبال سپیدرود رشت در گروه اول رقابتهای لیگ دسته دوم کشور با تیمهای چوکا تالش، بعثت کرمانشاه، شهدای رزکان البرز ، ملی حفاری اهواز ، شهدا بابلسر، شهرداری بم ، شهرداری ماهشهر، ایرانجوان بوشهر، پیام توس مشهد،  علم و ادب تبریز ، نیروی زمینی تهران. شهرداری بندرعباس، شهید اورکی اسلامشهر همگروه هستند.

در رقابت‌های فوتبال لیگ دسته‌ دوم باشگاه‌های کشور 28 تیم در 2 گروه 14 تیمی به صورت دوره‌ای و رفت و برگشت با هم به رقابت می‌پردارند و در نهایت، تیم های برتر هر گروه به طور مستقیم و برنده تیم های دوم به رقابت‌های لیگ دسته یک کشور صعود می کنند.

برپایی مرحله نهایی اردوی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان کشور در رشت

برپایی مرحله نهایی اردوی تی مملی وزنه برداری جوانان کشور در رشت دیگر خبر مهم ورزشی سال گذشته در گیلان بود که در این اردو 10 وزنه‌برداری که در مراحل گذشته ارودهای تیم ملی حضور داشتند، توسط کادرفنی انتخاب شدند و به این مرحله راه یافتند.

علیرضا معینی، عبدالله بیرانوند، توفیق پوزش، سپنتا حاکم زاده، فرهاد اکبری، مسعود ممی‌وند، علیرضا یوسفی، علیرضا اسفندیاری، علی عالی‌پور و مسعود نصرتی نفرات حاضر در مرحله نهایی اردوی تیم ملی وزنه‌برد اری جوانان کشور در رشت بودند که نفرات حاضر در این مرحله از اردو، مراحل آمادگی خود را زیرنظر سیدعلی حسینی سرمربی و سایر اعضای کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری جوانان کشور به مدت 2 هفته دنبال کردند.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

تیم ملی وزنه‌برداری جوانان کشور خود را برای حضور قدرتمند در رقابتهای قهرمانی جهان که از روز بیستم اردیبهشت ماه سال آینده در کشور یونان برگزار می‌شود، آماده می‌کند.

پوررهنما قهرمان مسابقات پاراتکواندو جام ریاست فدراسیون جهانی شد

اما آخرین رویداد مهم ورزشی گیلان در سال گذشته ، کسب مقام قهرمانی مهدی پوررهنما در چهارمین دوره مسابقات پاراتکواندو جام ریاست فدراسیون جهانی بود که این رقابتها به میزبانی ایران در تهران برگزار شد، که در نهایت در مسابقات انفرادی، مهدی پوررهنما از گیلان با غلبه برابر حریفان خود عنوان قهرمانی را کسب کرد.

پوررهنما در وزن منهای 70 کیلوگرم به مصاف حریفان خود رفت و در نهایت توانست همه رقبای خود را شکست دهد و بالاتر از ورزشکاران کشورهای آذربایجان و ترکیه قرار گیرد و مدال طلای این دوره از رقابتها را بر گردن بیاویزد که با توجه به درخشش این ورزشکار استان گیلان و دیگر ملی پوشان، تیم ایران با کسب سه مدال طلا و یک برنز، برای دومین دوره متوالی جام قهرمانی رقابتهای پاراتکواندو جام ریاست فدراسیون جهانی را کسب کرد.

رویدادهای مهم ورزشی گیلان؛ المپیک تا اعتبار 136 میلیاردی سفر رییس جمهور

مهدی پوررهنما متولد سال 1374 بندرانزلی ، از هفت سالگی در رشته تکواندو فعالیت خود را آغاز و تاکنون افتخارات بسیاری کسب کرده است. وی علاوه بر تصاحب مدال طلای سومین دوره رقابت های پاراتکواندو جام ریاست فدراسیون جهانی 2019،  طلای مسابقات قهرمانی 2019 آسیا، مدال طلای هفتمین دوره پاراتکواندو جهانی انگلیس در سال 1396، مدال طلای جهانی آمریکای جنوبی سال 1391، طلای جهانی روسیه سال 1393، طلای تکواندو آسیا چین تایپه، نقره تکواندو جهانی 1389، برنز مسابقات باکو سال 1388، مدال طلای پاراتکواندو آسیا در کره جنوبی و مدال طلای پاراتکواندو آسیا در فیلیپین از جمله افتخارات این ورزشکار گیلانی است.

این ورزشکار گیلانی به همراه کاروان ورزشی ایران در مسابقات پارالمپیک توکیو نیز حضور داشت که در نهایت در رشته پاراتکواندو و در وزن منفی 75 کیلوگرم، موفق به کسب مدال نقره رقابتهای پارالمپیک شد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/325494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

انبوه سازی بیش از 35 هزار واحد مسکن ملی در 9 شهر گیلان

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 13

جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود

آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آشیانه‌سازی بیش از یک‌هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

بیش از 1200 تن بذر اصلاح‌شده برنج در گیلان توزیع شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟