نسیم گیلان

آخرين مطالب

مترو؛ سال 1348 شهرداری تهران

مترو؛ سال 1348
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - الان تهران نزدیک 250کیلومتر مترو دارد و با افزوده شدن 4خط دیگر طول آن به 450کیلومتر هم می‌رسد که برای شهری با جمعیت فعلی مناسب است. در شهرهای توسعه‌یافته‌ای که جمعیت مشابه تهران دارند ، همین طول دیده می‌شود.

جلد مجله دانشمند که در سال1348 چاپ شده از بحث درباره امتیازها و مزایای مونوریل و مترو برای استفاده در حمل‌ونقل شهری خبر می‌دهد. احتمالا موضوع ساخت قطار شهری زیرزمینی خیلی زودتر از این سال به شکل عمومی مطرح شده که منشا آن مشاهده وضعیت حمل‌ونقل عمومی در شهرهای توسعه‌یافته جهان بوده است. نزدیک یک‌دهه بعد از چاپ این مطلب، پروژه‌های ساخت مترو شروع شد، اما پس از انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برای مدتی طولانی متوقف ماند تا در جریان سازندگی‌های پس از جنگ دوباره شروع شود.
الان تهران نزدیک 250کیلومتر مترو دارد و با افزوده شدن 4خط دیگر طول آن به 450کیلومتر هم می‌رسد که برای شهری با جمعیت فعلی مناسب است. در شهرهای توسعه‌یافته‌ای که جمعیت مشابه تهران دارند ، همین طول دیده می‌شود. مسکو حدود 400، سئول حدود 330، توکیو و حومه ‌آن 300 و پاریس حدود 200کیلومتر خطوط مترو دارند؛ بنابراین از نظر طول خطوط عقب‌تر از شهرهای دیگر نیستیم و برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه کامل خطوط مترو هم انجام شده، ولی در راه اجرای چشم‌انداز نهایی و نقشه کامل متروی تهران مشکلاتی وجود دارد.
بنا بر تجربه یک دهه قبل، در عمل و در بهترین شرایط، هر سال 15 تا 20کیلومتر تونل مترو در تهران ساخته می‌شود. زمانی هم 4-3دستگاه حفار تی‌بی‌ام همزمان در تهران مشغول کار بود. اکنون یک دستگاه تی‌بی‌ام در حال کار در منطقه 20و در ادامه جنوبی خط یک است و دیگری در حال تعمیرات اساسی است تا حفاری خط10 را شروع کند. یک تی‌بی‌ام‌ هم به اسلامشهر در نزدیکی تهران منتقل شده و کار حفاری تونل متروی آن را انجام می‌دهد که خط آن در آینده به انتهای خط3 متصل می‌شود. سرعت حرکت این دستگاه‌ها ثابت و مشخص نیست. اگرچه آزمایش‌ها و محاسبات عمرانی زیادی انجام می‌شود تا تمام محدوده حرکت دستگاه شناسایی شود، اما بارها مشخص شده که سرعت تی‌بی‌ام بنا بر شرایط خاک یا عملکرد مجموعه فنی و انسانی که در پشت آن قرار دارد، تغییر می‌کند؛ به همین دلیل است که زمان اجرای طرح‌های عمرانی روی سطح زمین، مانند پل‌ها و بزرگراه‌ها را خیلی دقیق‌تر از مترو می‌توان تعیین کرد.
مسائل دیگری هم در ساخت تونل‌ها وجود دارد؛ مانند اینکه مرحله ساخت هر ایستگاه، باعث ایجاد محدودیت‌های فراوانی در اطراف آن می‌شود یا اینکه نقل و انتقال مصالح و دستگاه‌ها به درون مترو نیاز به فضای کارگاهی کافی دارد. ساخت 150کیلومتر باقیمانده از طرح نهایی متروی تهران اگرچه برای 20سال برنامه‌ریزی شده، اما نمی‌شود دقیقا آن را مشخص کرد؛ مخصوصا که مشکل تامین بودجه هم وجود دارد و تا وقتی پشتیبانی مالی وابسته به ارز وجود نداشته باشد، نمی‌توان هیچ طرحی را شروع کرد. اگر هم طرح‌ها با روابط بانکی و وام‌های سنگین اجرا شوند، در آینده موجب ایجاد بدهی‌های کلان برای شهرداری خواهند شد. همانطور که در جلد مجله دانشمند دیده می‌شود، ایده ساخت مترو در تهران به سال‌های 40 و آغاز مشکلات نسبی ترافیک و ایجاد راهبندان‌های کوچک در خیابان‌های شهر برمی‌گردد؛ از آن زمان تاکنون راه ‌زیادی طی شده است، اما با افزایش دائمی جمعیت و پیشرفت مستمر فناوری‌ها، پایان این راه و نقطه پایان یافتن مشکلات حمل‌ونقل را نمی‌توان مشخص کرد.
منبع: همشهری 
انتهای پیام /

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/317697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری