نسیم گیلان

آخرين مطالب

اومیکرون در گیلان؛ لزوم هوشیاری برای ممانعت از خیز ششم اجتماعي

اومیکرون در گیلان؛ لزوم هوشیاری برای ممانعت از خیز ششم
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- کرونا طی 2 سال اخیر با جهش‌های مختلف تاکنون پنج خیر نفس‌گیر داشت که در هر مرحله با قدرت سرایت بالا توانست در مدت کوتاهی افراد زیادی را درگیر بیماری کند و یا جانشان را بگیرد، اکنون سویه جدید کرونا با نام اومیکرون از جمله سویه‌های نگران کننده در سطح جهانی است.

با رخ‌نمایی ویروس اومیکرون در برخی از استان‌های کشور از جمله گیلان نگرانی بابت خیز ششم کرونا در صورت بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی و واکسیناسیون به ویژه نوبت سوم بیشتر شد، موضوعی که کارشناسان بهداشتی از مردم می‌خواهند برای ممانعت از ششمین صعود کرونا این 2 سپر محکم و مهم برای مقابله با کرونا را جدی بگیرند.

اکنون که نقشه کرونایی استان گیلان در دومین هفته متوالی یکدست آبی شده است، لازم است برای حفظ آن جامعه به توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل واکسیناسیون، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات بیش از پیش توجه کند زیرا هر گونه سهل‌انگاری در مراعات شیوه‌نامه ها موج ششم کرونا را رقم می‌زند.

واکسن بزنیم

تقریباً از بهمن ماه سال 98 تزریق واکسن کرونا ابتدا از کادر بهداشت و درمان در کشور آغاز شده و بعد از مدتی واکسیناسیون عمومی شروع به کار کرد در این مدت درباره اهمیت تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و کاهش شدت بیماری و مرگ و میر بسیار گفته شد، البته اکثریت افراد به توصیه‌های مسئولان بهداشتی گوش فرا داده‌اند و در اولین فرصت برای تزریق واکسن اقدام کرده‌اند اما عده‌ای بنا به دلایل مختلف واکسن نزده‌اند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اهمیت تزریق واکسن کرونا گفت: برخی که دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، به دلیل عوارض جزئی آن و یا اینکه اطرافیانشان پس از دریافت دز دوم دچار عوارض شده‌اند، از تزریق دز دوم خودداری می‌کنند.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: عوارض جانبی واکسن ها بسیار نادر است، اگر چه عوارضی از جمله تب و بدن درد بعد از تزریق واکسن شایع است اما خطر ندارد، بنابراین افراد حتما برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تزریق دز دوم و سوم واکسن و واکسیناسیون کامل اضافه کرد: به ویژه با ورود سویه اومیکرون در کشور ضروریست تا برای مقابله با آن هر سه دز واکسن تزریق شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از مردم خواست که اگر دز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند بعد از سه ماه از تزریق آن، دز سوم را دریافت کنند و اگر نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، سریع تر برای این کار اقدام کنند.

تزریق دز سوم؛ ایمنی 90 درصدی در مقابل اومیکرون

با آغاز تزریق دز سوم کرونا به ویژه با مشاهده سویه اومیکرون در کشور، مردم برای دریافت این مرحله از واکسن استقبال خوبی داشته‌اند به طوری که، پایگاه‌های تجمیعی و 2 شیفته در استان گیلان که از چند هفته گذشته با فعالیت مراکز بهداشتی در روستا و شهرها برای تزریق واکسن تعطیل شده بود  برای رفاه حال مردم برای دریافت سریع واکسن بار دیگر فعال شده‌است.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز با اشاره به اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به سویه اومیکرون گفت: برای تزریق دز سوم واکسن کرونا در گیلان تلاش مضاعف شود زیرا این مسئله در کنترل سویه جدید موثر است.

حسین مصطفی‌پور با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون کامل در زمان حاضر "هر سه دز" اظهار داشت: واکسیناسیون دز اول و دوم گروه‌های هدف نیز در استان گیلان کامل پوشش داده شود.

وی با اشاره به سرعت بالای گسترش سویه اومیکرون اضافه کرد: با توجه به شدت گسترش این سویه و افزایش بیماری کووید 19 ضروریست تا دست اندرکاران مربوطه در حوزه‌های مراقبتی و پیشگیری بسیار دقت کنند.

تزریق 471 هزار و 875 دز واکسن نوبت سوم در گیلان

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت استان گیلان گفت: تاکنون 471 هزار و 875 نفر از گروه های هدف " گروه سنی بالای 18 سال" دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر حسن رخ‌شاد روز یکشنبه  با اشاره به اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا برای مقابله با سویه اومیکرون اظهار داشت: افراد بالای 18 سال که سه ماه از تزریق دز سوم آنها گذشته می‌توانند به دریافت نوبت سوم اقدام کنند.

وی از واکسن نزده‌ها هم خواست تا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، کاهش شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن حتما واکسن بزنند و فرصت را از دست ندهند.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان با بیان اینکه تاکنون پنج درصد از جمعیت هدف در این استان واکسن نوبت اول را دریافت نکرده‌اند، گفت: تاکنون 2 میلیون و 122 هزار و 378 نفر در گیلان واکسن نوبت اول را دریافت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: یک میلیون و 971 هزار و 730 نفر نیز معادل   88.3 درصد از جمعیت هدف استان گیلان نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

واکسیناسیون و توصیه‌های بهداشتی 2 موضوع مهم برای مقابله با سویه‌های کرونا را جدی بگیریم و با عمل به آنها خود و اطرافیانمان را از شر این بیماری در امان نگه داریم.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در زمان حاضر، 134 بیمار مبتلا به بیماری کووید 19 در بیمارستان های استان بستری بوده که 25 نفر بدحال هستند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/317692/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان