نسیم گیلان

آخرين مطالب

انتظار گیلان از وزارت نیرو؛ چشیدن طعم بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام اجتماعي

انتظار گیلان از وزارت نیرو؛ چشیدن طعم بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - اواسط هفته جاری استاندار گیلان با علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دیدار کرد و خواستار تامین اعتبار و تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مرتبط با این وزارتخانه در شهرستان‌های مختلف استان شد.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز دوشنبه هفته جاری در نشستی با علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در پایتخت کشور به بررسی پروژه‌های نیمه تمام استان پرداختند. پروژه هاییی که برای تکمیل و بهره برداری از آنها طی سالیان دراز برنامه ریزی شد اما همواره با مشکلاتی از جلمه تحریم های ظالمانه، فقدان منابع مالی و مشکلاتی از این دست رنگ بهره برداری را به خود نیدید.
استاندار گیلان وضعیت پروژه‌های نیمه تمام مرتبط با این وزارتخانه در شهرستان های مختلف استان را تشریح کرد و خواستار تأمین اعتبار برای تسریع در تکمیل آن‌ها شده است. اما کدام پروژه های وزارت نیرو در دستور کار نماینده عالی دولت قرار گرفته است که وی را برای این دغدغه مهم راهی پایتخت کشور کرد.
در گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان آمده است که این پروژه ها شامل 15 طرح مرتبط با شرکت آب منطقه ای، 6 طرح مربوط به شرکت آب و فاضلاب استان و سه طرح مرتبط با شرکت های توزیع و برق منطقه ای است.
استاندار در دیدار خود با وزیر نیرو اهتمام به تکمیل و اجرای طرح های یاد شده را در رفع مشکلات مردم و نیز کشاورزان مؤثر دانست. همچنین توجه به پروژه سد شفارود و مطالبات کارگران و شبکه های فرسوده برق از دیگر مواردی بود که استاندار گیلان بر آنها تأکید داشت و از وزیر نیرو خواستار تامین اعتبار و تسریع در بهره برداری این پروژه های چندین و چند ساله شد.
گیلان و دغدغه فاضلاب شهری
گیلان بدلیل شرایط اقلیمی و موقعیت راهبردی یکی از استان های مورد توجه در بخش های مختلف گردشگری، کشاورزی و صنعتی است ولی در عین حال طبیعت ناب آن طی دهه های اخیر توسط فاضلاب‌های شهری به شدت مورد تهدید قرار گرفته است که البته خطرات ناشی از این آلودگی ها منحصر به طبیعت و محیط زیست نیست و می تواند بر سلامت انسان ها نیز تاثیرگذار باشد .
طی سال های گذشته قرار بود پروژه هایی در زمینه فاضلاب در چهارشهر استان به بهره برداری برسد تا از ورود پسابها و فاضلاب شهری به تالاب انزلی و در نهایت دریای خزر جلوگیری شود اما این پروژه ها همچنان نیمه تمام ماند و با افزایش قابل توجه نیاز اعتباری برای تکمیل آنها به نظر می رسد اعتبارات اختصاص یافته معمول در لایحه بودجه نتواند پاسخگوی تامین نباز برای تکمیل این پروژه ها باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در همین ارتباط با اشاره به در حال اجرا بودن چهار پروژه فاضلاب در شهرهای رشت ، انزلی ،صومعه سرا و فومن گفت:این پروژه های فاضلاب در رشت 56 درصد ، بندرانزلی 49 درصد، صومعه سرا 37 درصد و فومن 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سیدمحسن حسینی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ها تا کنون 442 میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: امسال 165 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای این شهرها در لایحه بودجه 1400 مصوب شده است .
وی میزان برآورد شده اعتبار برای تکمیل این طرح ها را 9 هزار و 263 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم این پروژه ها را به 100 درصد برسانیم باید از محل دیگری برای تامین اعتبار آنها بهره بگیریم.
حسینی با درخواست از نمایندگان مجلس در شورای اسلامی برای توجه بیشتر در لایحه بودجه به فاضلاب شهرهای شمالی بویژه فاضلاب هایی که وارد وارد تالاب انزلی می شود ، افزود: پیشنهاد می کنیم برای این امر از محل سپرده استفاده نشده بانک های دولتی گیلان با توجه اینکه تاییدیه شورای اقتصاد را نیز داریم برای تعیین تکلیف فاضلاب این شهرها استفاده شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت ها تا دو سال قبل با 2 هزار و 100 میلیارد تومان این طرح ها قابل تکمیل و بهره برداری بود اما اکنون اعتبار لازم برای تکمیل این طرح ها به 9 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است که درصورت عدم استفاده از محل اعتباری دیگری در کنار اعتبارات لایحه بودجه ،ساماندهی این فاضلاب ها چار مشکل خواهد شد.
حرکت لاکپشتی طرح آبرسانی به غرب استان
در طرح آبرسانی موسوم به طرح "آبرسانی به غرب نزدیک" به شهرستان‌های صومعه سرا، فومن و شفت نیز تکمیل پروژه ها با کندی پیش می رود؛ براساس آخرین آمار ارائه شده این طرح 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای تکمیل به 500 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در این ارتباط نیز گفت: طرح آبرسانی غرب نزدیک از سال 78 برای تامین آب سالم و پایدار شهرستان‌های صومعه سرا، شفت و فومن با برآورد اعتبار 23 میلیارد تومان آغاز شد، اما به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار، افزایش تورم و گرانی مصالح، پس از گذشت 22 سال و با صرف بیش از 150 میلیارد تومان هزینه تاکنون 55 درصد پیشرفت دارد.
حسینی با بیان اینکه با اجرای این طرح ، 250 هزار خانوار از جمعیت شهرستان‌های غرب گیلان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند می شوند، افزود: برای تکمیل این طرح به 500 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی با اشاره به ساخت بیش از 32 هزار متر مکعب مخزن بتنی برای ذخیره آب در این طرح گفت: برای تامین آب طرح آبرسانی غرب نزدیک گیلان ، 20 حلقه چاه در حوزه آبریز رودخانه ماسوله حفر شده که خطوط انتقال آن شامل 100 کیلومتر لوله‌گذاری می‌شود.
رنگ تازه مشکلات سد شفارود
سد مخزنی شفارود در غرب گیلان منطقه پونل رضوانشهر برروی رودخانه شفارود و در فاصله 2.5 کیلومتری شهرستان رضوانشهر و 65 کیلومتری کلان شهر رشت با اهدافی همچون تامین آب شرب شهرستان های رضوانشهر، پره سر و تالش در افق 1425 به میزان 23.1 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب کشاورزی به میزان 32.9 میلیون متر مکعب درسال، تامین آب صنایع به میزان 10 میلیون مترمکعب در سال، تولید انرژی برق آبی (دو واحد نیروگاهی هرکدام به ظرفیت 2.3 مگاوات ساعت) و کنترل سیلاب های فصلی در حال احداث است.
این سد که ظاهرا ایده آن به قبل از انقلاب و به سال 1353 بر می گردد و در دهه 60 مطالعات فاز اول و دوم آن انجام شده هنوز برای تکمیل، درگیر و دار مشکلات و به مقصد نرسیده است. عملیات اجرایی ساخت بدنه سد مخزنی شفارود با استفاده از تسهیلات بین‌المللی فاینانس خارجی از نیمه دوم سال 1392 آغاز شد.
هنوز مدتی نگذشت که بدلایل زیست محیطی برای مدتی متوقف شد که با رفع اشکالات زیست محیطی دوباره اجرای آن آغاز شد، سدی که قرار بود طبق قرارداد سد و نیروگاه شفارود در سال 97 به اتمام برسد هنوز پیشرفت فیزیکی ان به 60 درصد نرسیده است و اینک با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می کند.
برخی رسانه ها مدتی قبل از تعطیلی و توقف آن از شهریور ماه و بیکاری تعداد بسیاری از کارگران خبر داده بودند ، اخیرا نیز عدم پرداخت حقوق کارگران آن به مدت هفت ماه خبر ساز شده بود
اول اذرماه هم احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان این سد را به لحاظ کشاورزی بودن و اهمیت تامین آب برای این امر با اهمیت ویژه دانسته بود.
وی با تاکید بر اینکه اختلافات کارفرما و پیمانکار طرح سد شفارود باید بین خودشان حل و فصل شود افزود: مطالبات کارگران این طرح باید در یک هفته وصول شود و پیمانکار مطابق قانون موظف به پرداخت آن است.
رنج فرسوده ترین شبکه برق
یکی از مشکلات دیگر گیلان که در مواقع وقوع حوادث طبیعی همچون وزش باد منجر به خسارت مالی و بعضا جانی می شود، فرسودگی شبکه توزیع برق استان است. علاوه بر فرسودگی شبک توزیع برق، رطوبت بالای استانگیلان نیز بر آسیب پذیری این شبکه افزوده و عمدتاً در هنگام وزش باد و بارندگی ها با مشکلات عمده ای مواجه می شود.
اخیراً نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: استان گیلان فرسوده‌ترین شبکه برق را دارد و کمترین بهره مندی از کابل‌های خود نگه دار از سرانه کشور پایین‌تر و برابر 28 درصد است.
بر اساس برخی اظهارات رسمی و غیر رسمی استان گیلان دارای 11 تصفیه خانه صنعتی با پیشرفت فیزیکی حدود 20 درصد است که مجموعه فاضلاب، انهار و کشاورزی به دریای خزر منتهی می‌شود؛ تالاب بین المللی انزلی و تالاب بین المللی لاگون در بند کیاشهر به دلیل ورود فاضلاب در حال خشکیده شدن است.
ضرورت همراهی مدیران با دغدغه نماینده دولت
بطور حتم در کنار پیگیری مجدانه و مستمر استاندار گیلان ، نیاز است مدیران مربوطه استانی نیز با دغدغه مندی نماینده عالی دولت مردمی همراهی داشته باشند و پیگیر طرح های نیمه تمام در حوزه های انرژی و حتی دیگر بخش های عمرانی و خدماتی باشند که جزو وظایف ومسئولیت ذاتی آنان نیز محسوب می شود. 
حال که نماینده عالی دولت خود آستین بالا زده و بر اساس وعده رئیس جمهور دولت مردمی پیش قراولانه وزارتخانه ها را یکی پس از دیگری برای رفع نیازهای مردم گیلان درمی نوردد، لازم است مدیران نیز برای آنچه حق مردم زحمتکش و کوشای گیلان میباشد احساس مسئولیت کرده و خود نیز باری از پروژه های نیمه تمام به دوش بگیرند که برخی از این پروژه ها حتی از سن بلوغ نیز عبور کرده اند.
برچسب‌ها
رشت استانداری گیلان افتتاح پروژه گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/317615/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد