نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان اقتصادي

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- طبق اعلام ستاد نظارت بر گمرکات استان گیلان از حدود 2 میلیون و 500 هزار تن صادرات، واردات و ترانزیت کالا در استان، حدود سه هزار تن کالای متروکه در انبارهای بنادر گیلان وجود دارد که به رغم فروش آن توسط سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی، همچنان در انبارهای بنادر گیلان سرگردان مانده اند.

این کالاها باقیمانده ترخیص 90 درصدی کالاهای اساسی شامل غلات، گندم خوراکی، جو و ذرت دامی و روغن خامی است که در سنوات گذشته به دلیل عدم صدور و یا تاخیر در اخذ کد رهگیری بانک مرکزی در انبارهای اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان رسوب کرده و اکنون به مرحله فساد رسیده اند.

در ادامه سلسله نشست های ادارات‌کل بنادر و دریانوردی، گمرک، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، نشستی با حضور نمایندگان قوای مجریه و مقننه به منظور بررسی و بازبینی بخشی از مشکلات موجود در این زمینه در فرمانداری انزلی برگزار شد.

سازمان اموال تملیکی؛ مقصر ردیف اول 

مدیر کل گمرک انزلی و ناظر ستاد گمرکات استان گیلان در این جلسه پایه و اساس فعالیت های گمرک را پایبندی به قانون اعلام و خاطرنشان کرد: همانطور که از نام سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی مشخص است این وظیفه برعهده این سازمان قرار دارد که این کالاها را از طریق مزایده به فروش رساند و در صورت عدم امکان فروش نسبت به معدوم سازی آنها اقدام کند.

ابوالقاسم یوسفی نژاد با تاکید بر اینکه اگر این سازمان به دنبال مقصر این مشکلات است متهم درجه اول خود سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی است چرا که اگر در زمان مقرر اقدام به خروج کالا می کرد امروزه این مشکلات ایجاد نمی شد.

وی افزود: به طور مثال با گذشت هشت ماه غله ای مانند ذرت وزن کم می کند و از وزن اولیه کالا کاسته می شود درصورتی که اگر در زمان اعلام متروکه شدن کالا، سازمان فروش اموال تملیکی با توزین آنرا تحویل می گرفت این مشکلات اتفاق نمی افتاد.

وی تصریح کرد: طبق تبصره چهار ،ماده 54 قانون گمرکی صراحتا اعلام شده سازمان اموال تملیکی مکلف است ظرف یک هفته کالاها را به انبارهای خود منتقل کند.

یوسفی نژاد با بیان اینکه مشکلات از زمانی آغاز می شود که سازمانها به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند، اظهار داشت: گمرک باید از فروش کالا توسط سازمان اموال تملیکی مطلع شود اگر از نظر این سازمان مشکلات کالاهای متروکه حل شده پس باید انبارهای بنادر و دریانوردی در حال حاضر خالی از کالا باشد و اگر کالایی فاسد شده این سازمان باید آنرا منتقل کند.

همچنین به گفته وی اموال تملیکی از سال 1396 هزینه نگهداری کالا در انبارهای بندر را پرداخت نکرده است.

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز اولین مشکل سازمان اموال تملیکی را نداشتن انبار کالا عنوان و تصریح کرد: وقتی این سازمان فضای کافی برای نگهداری کالای خود ندارد تمام انبارهای بنادر به محلی برای نگهداری کالاهای متروکه تبدیل می شود به همین دلیل تمام فرایند فروش و مزایده نیز در انبارهای این اداره کل انجام و باعث بروز مشکلات بسیاری در محوطه بندری انزلی می شود.

حمیدرضا آبایی با بیان اینکه از سال 1396 تا امروز سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی پولی بابت هزینه نگهداری کالا در انبارهای مجتمع بندری انزلی پرداخت نکرده است ، اظهار داشت : این در حالیست که این سازمان خطاب به بنادر و دریانوردی متعهد شده تمام هزینه های مربوط به اداره کل بنادر را پس از خروج کالا از اداره کل گمرک، از درآمد حاصل از فروش تامین کند.

وی با اشاره به این که وقتی کالای 100 میلیون تومانی 10 میلیون تومان به فروش می رسد چه حاصل فروشی باقی می ماند، افزود: پیمانکار اداره بنادر در حال حاضر برای پرداخت حقوق 800 نیروی خود مشکل دارد و نمی تواند حقوق آنها را به موقع پرداخت کند. عدم تحویل و انتقال کالا از سوی سازمان اموال تملیکی به انبارهای خود برای ما مشکلاتی ایجاد کرده که همچنان در حال افزایش است .

آبایی خاطر نشان کرد: زمانیکه حکم معدوم سازی و انهدام صادر می شود نیز همراه با نماینده دادستان و اموال تملیکی از بنادر مکانی برای معدوم سازی کالا درخواست می کنند بدون توجه به اینکه این مجتمع بندری چقدر فضا برای این کار را دارد.

در مورد کالاهای متروکه باید مصداقی تصمیم گیری شود  

معاون بندری و حوزه خزر منطقه آزاد انزلی نیز در این جلسه به قانون مدت ماندگاری کالا در انبارهای بنادر اشاره و خاطرنشان کرد : بندر کاسپین پنج مورد کالای متروکه داشت که از موارد مشکل زا شناسایی و مشکل در گمرک مناطق آزاد حل شد.

امین افقی با بیان اینکه خوشبختانه در انبارهای این بندر کالای اساسی و نهاده دامی وجود ندارد ، اظهار داشت : درحال حاضر 500 تن روغن که مهلت آنها منقضی شده در مخازن این بندر وجود دارد که به اموال تملیکی معرفی نشده است. اما اکنون باید به فکر کالاهایی باشیم که در حال متروکه شدن هستند از جمله 50 هزار تن روغن که در مخازن این بندر نگهداری می شوند اما به دلیل مشکل ارز و نبود اسناد صاحبان این کالا نمی توانند از قانون ترخیص 90 درصدی استفاده کنند لذا باید راهکاری برای کالاها در آستانه متروکه شدن پیدا کنیم.  

افقی اضافه کرد: در این بندر به جهت اینکه کل انبارها در دست بخش خصوصی است و بصورت مدیریت بی او تی (مدیریت ساخت، مدیریت و انتقال) اداره می شود، هزینه های انبار داری باید به بخش خصوصی پرداخت شود به همین منظور باید راهکار مناسبی در این زمینه ارائه دهیم .

وی گفت: اگرچه بندر کاسپین بندر نوینی است اما اگر از الان این مشکلات حل نشود منطقه آزاد 6 ماه دیگر باید به دنبال پاسخ این سه سوال یعنی هزینه انبار داری ، عوارض و وضعیت کالاهای مشکل دار  باشد.

معاون بندری و حوزه خزر منطقه آزاد انزلی ، تنها راه حل برون رفت از این مشکل را بررسی مصداقی و مورد به مورد این کالا ها دانست.

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان گیلان نیز گفت: از 2 هزار و 990 تن کالای متروکه اساسی در دست این سازمان 129 تن جو دامی در مزایده فروخته شد اما به دلیل عدم صدور مجوز بازارگاه از گمرک خارج نشده که با پیگیری های انجام شده این مشکلات رفع و تعیین تکلیف شده است .

حجت نژاد قنبر در ادامه با اشاره به فروش 349 تن ذرت دامی به یک شرکت الکل سازی اظهار داشت : این کالا به دلیل مشکلات و هزینه انبارداری هنوز از انبارهای بنادر گیلان خارج نشده است . 334 تن ذرت نیز به همان شرکت الکل سازی فروخته شده که پس از فروش درخواست اعاده صورت گرفته و به دلیل بروز اختلاف با ورود دستگاه قضایی بزودی این اختلاف رفع می شود. همچنین هشت تن ذرت دامی که به همین شرکت فروخته شده در حال بارگیری است .

وی با بیان اینکه در دو مرحله 100 و 142 تن ذرت دامی نیز به فروش رسیده که از انبارها خارج نشده است، افزود: 124 تن جو دامی در مزایده ای به فروش رفته و پس از فروش توسط گمرک درخواست اعاده صورت گرفته است و گمرک دلیل این امر را بی اطلاعی از فروش این کالا از سوی سازمان تملیکی اعلام می کند که در این موارد نظر گمرک صحیح است .

نژاد قنبر گفت : همچنین 89 تن جو و 378 تن ذرت دامی فروخته شده نیز به دستور دادورز، به دلیل برخی اختلافات خارج نشده است و سازمان اموال تملیکی حواله را ابطال کرده تا سریعا وضعیت آن مشخص شود.

وی با بیان اینکه طبق فهرست این سازمان اغلب این کالاها تعیین تکلیف شده است، خاطرنشان کرد: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تنها در صورتی که کالای انهدامی معلوم و مقصر مساله مشخص شد می تواند برای معدوم سازی کالا اقدام کند.

باید راهکارها مناسبی برای رفع این مشکلات یافت

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

فرماندار بندرانزلی نیز دلیل پیگیری این موضوع استانی در انزلی را قرار گرفتن این ادارات در محدوده سرزمینی این شهرستان اعلام کرد و افزود: شان و جایگاه این ادارات کل بسیار بالاتر از آن است که این مشکل در فضایی غیر دوستانه همچنان لاینحل باقی بماند.

اسماعیل میرغضنفری اظهار داشت : این مسائل مشکلات جدیدی نیست که بخواهیم خصمانه به همدیگر بتازیم ، در دوره جدید شروع دولت به لحاظ اداری این رفتار شایسته و مناسب نیست.

وی ادامه داد: باید راهکار مناسبی برای برطرف کردن مشکلات از سوی کارشناسان ادارات مرتبط ارائه شود و اگر در قانون تبصره هایی وجود دارد که می تواند به حل این مشکلات کمک کند باید آنها را پیدا کرد و بکار بست.

میر غضنفری خاطر نشان کرد: مطرح شدن این مشکل در دستگاه قضایی هزینه هایی دارد که خیلی خوشایند نیست. ادامه این مسیر با حسن نیت طرفین و با نگاه مساعد میسر خواهد بود.

در اعلام کالاهای متروکه تعارفی با احدی نداشته باشید

سرگردانی کالاهای متروکه فروخته شده در انبارهای بنادر گیلان

معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان نیز خطاب به ادارات کل بنادر و دریانوردی و گمرک از آنان خواست در اعلام کالاهای متروکه تعارفی با احدی نداشته باشند و افزود: هر جا نیاز است کالاها را متروکه اعلام کنید حال از هر ارگانی و نهادی باشد باید نسبت به انجام آن اقدام کنید. این کالاها به لحاظ اقتصادی ارزشمند هستند چرا باید برای سازمان های که از این موضوع نفع می برند فرصت ایجاد کنیم.

آرش فرزام صفت اضافه کرد: اگر شما به صاحب کالا رحم کنید دستگاه قضا به شما رحم نخواهد کرد برای ما این مهم است کالای متروکه در انبارهای بنادر باقی نماند.

وی گفت : در مورد 111 کالای متروکه اعلام شده گمرک باید مورد به مورد از سوی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به تفکیک تعیین وضعیت شود. کالایی که فروخته شده اسناد فروش ضمیمه نامه وضعیت به گمرک ارائه شود و اگر کالایی فروخته و خارج نشده طی لیستی اعلام شود. کالاهایی نیز که از حیز انتفاع خارج شده تکلیف آن باید طبق قانون تعیین شود و در موارد مختلف اگر کالایی نیاز به معدوم سازی دارد و نمی توان به مصرف ثانویه رساند باید نسبت انهدام این کالا اقدام لازم صورت گیرد.

معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان گفت : اموال تملیکی مغایرت تناژ کالاها با تعیین نوع را طی لیستی اعلام کند و در این لیست آندسته از کالاهایی که رسیدگی به آنها به دلایل مختلف سهل تر است تعیین تکلیف شده و در صورت وجود مشکل در تعامل با سایر دستگاهها این مشکلات برطرف شود.

فرزام صفت اظهار داشت : کالاهای متروکه در بنادر شمال کشور نسبت به سایر بنادر کشور ناچیز است. این مشکلات در همه بنادر کشور مابین ادارات وجود دارد و وضعیت این کالاها دربنادر شمالی در مقایسه با بنادر جنوبی بسیار بهتراست.

وی از مسئولان مربوطه خواست مشکلات را گردن همدیگر نیاندازند و گفت: هدف ما خروج این کالاها از بنادراست لذا سازمان اموال تملیکی باید وضعیت این کالاها را مشخص کند .

فرزام صفت تصریح کرد : باید کمیته ای متشکل از استانداری و معاونت های این سه ادره تشکیل شود و این لیست 111 قلم کالا اصلاح شود تا به لیست مشترکی برسیم و برای هر کدام از این عناوین راهکاری پیدا کنیم .

وی خاطر نشان کرد : این اختلاف نظر باید در سطح ملی حل و مشخص شود مسئولیت کالای خسارت دیده ای که در محدوده بندر قرار دارد با چه کسی است.

معاونت هماهنگی و امور اقتصادی استانداری گیلان گفت : دستگاه قضایی به دنبال کالاهای فاسد شدنی است اگر می خواهید مصداقی جلو بروید ابتدا باید کالهای اساسی مانند  گندم ، جو ، ذرت و نهاده های دامی ، در مرحله بعد روغن و سایر کالاها و در پایان به اقلامی مانند صابون ، انواع شوینده، پسته و ماشین و کالاهای مورد اختلاف بررسی و تعیین تکلیف شود .

فرزام صفت با بیان اینکه بدنبال مقصر خرابی کالا بودن مساله ای انحرافی است ، اظهار داشت : کالای قابل فروش باید فروخته و کالای انهدامی باید معدم شود اینکه مقصر این ماجرا چه کسی است ، چاره کار نیست . وقتی کالای اساسی متروکه شد و کاهش قیمت پیدا کرد کسی پرسید مقصر آن کیست ؟ اگر اختلافی در کالای خاصی وجود دارد باید از طریق مکاتبه استاندار با شخص وزیر اقتصاد و دارایی حل شود .

وی گفت: دستگاه ها بهتر است جای تخریب و مقصر جلوه دادن یکدیگر در تعامل فی مابین مشکلات موجود را رفع کنند. اموال تملیکی نیز روند برگزاری مزایده را تسریع بخشیده و بعد از فروش کالا ظرف 15 روز صاحب کالا را موظف به خروج کالای مورد نظر کند .

وی خاطر نشان کرد: می بایست تلاش شود قبل از ورود دستگاه قضایی مسائل و مشکلات حل و فصل شود .وقتی از یک مجموعه هستید باید با تعامل مشکلات را حل کنید .

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/313891/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!