نسیم گیلان

آخرين مطالب

کنکاش ذهن برای درک بهتر خود و جهان مقالات

کنکاش ذهن برای درک بهتر خود و جهان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - وینش/ کتاب زندگی پنهان ذهن در قالب یک سفرنامه نوشته‌شده، اما نه سفرنامه یک شخص که با سفرش در آفاق به یک جهانگرد بدل می‌شود، بلکه این کتاب، داستان سفری است به پنهانی‌ترین زوایای مغز و افکار انسان. هدف کتاب این است که مخاطب بتواند ذهن را کشف کند تا به درک عمیق‌تری از خودش و کوچک‌ترین کنج‌ها و پستوهای نهانی که به او شکل می‌دهد برسد. نویسنده این کتاب، ماریانو سیگمان نگاهی انداخته به فرایندی که آدمی با آن در اولین روزهای زندگی‌اش مفاهیمی را می‌سازد و رفته‌رفته به تصمیم‌های مهمی شکل می‌دهد، رؤیا می‌بیند، خیال و تصور می‌کند، احساسات خاصی پیدا می‌کند و…
سیگمان در کتابش مغز را از دور و از بیرون نظاره کرده است؛ او مخاطبش را به جایی می‌برد که افکار در آن‌جا شروع به شکل‌گیری می‌کنند؛ جایی که روانشناسی و علم اعصاب باهم ملاقات می‌کنند و بسیاری از افراد از رشته‌های مختلف در آن طی طریق کرده‌اند. زندگی پنهان ذهن از حوزه‌های فیزیک، ریاضیات، فلسفه، پزشکی، زیست‌شناسی، روانشناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و همچنین آشپزی، شعبده‌بازی، شطرنج، موسیقی، ادبیات و هنر بهره می‌گیرد تا نشان دهد که علوم اعصاب چگونه در زندگی به خدمت انسان درمی‌آید و عیان می‌کند که چگونه بی‌کرانگی نورون‌های درون مغز آدمی نحوه ادراک و احساس و استدلال و ارتباط آدمی را می‌سازند.
ماریانو سیگمان، دانشمند فیزیک و از چهره‌های پیشرو در علوم اعصابِ شناختی، یادگیری و تصمیم‌گیری است. او بنیان‌گذار «آزمایشگاه علوم اعصاب یکپارچه» در دانشگاه بوئنوس‌آیرس است و به واسطه تحقیقات و پژوهش‌هایش جوایز متعددی را از آن خود کرده است، ازجمله: «جایزه پیشرفت حرفه مرزهای انسانی»، «جایزه ملی فیزیک»، «جایزه پژوهشگر جوان» از کولژ دو فرانس، «جایزه تجزیه‌وتحلیل داده‌های مقیاس‌پذیر آی‌بی‌ام». کتاب زندگی پنهان ذهن ماریانو سیگمان راهنمایی است برای آشنایی با حوزه‌های کشف‌ناشده مغز. این کتاب سرشار است از استعاره‌هایی روشنگر و بصیرت‌ها، ظرایف و عجایبی درباره ذهن انسان.
مخاطب این کتاب طی این سفر به بینش‌هایی در مورد مفاهیم ناآشنایی همچون «نبردهای ناآگاهانه درونی»، «خواب‌های واضح»، «مغزهای دوزبانه» و «نوزادانی که ذهن را می‌خوانند» دست می‌یابد؛ همچنین همراه با متفکرانی برجسته همچون افلاطون، روسو، فروید، چامسکی، تورینگ، سی‌گن و… برخی از نظریه‌های مهم تاریخ اندیشه بشری را در پرتو آزمایش‌های هوشمندانه سیگمان نظاره می‌کند.
این کتاب دارای شش فصل با این عناوین است: منشأ تفکر، مرزهای نامشخص هویت، ماشینی که واقعیت را می‌سازد، سفرهای آگاهی (یا به‌اشتباه انداختن آگاهی)، مغز دائماً در حال دگرگونی است، مغزهای تربیت‌شده.
اولین فصل کتاب سفری است به سرزمین کودکی؛ در این فصل مخاطب درخواهد یافت که مغز خیلی پیش از آنکه آدمی شروع به صحبت کند، آماده زبان است که زبان در تفکر به آدمی کمک می‌کند. خواننده در این فصل درمی‌یابد که از همان اول این تصور را که چه چیزی خوب و چه چیزی درست و منصفانه است شکل می‌دهد، سپس به نظری درباره همکاری و رقابت می‌رسد و این نظر بعدها بر ارتباطش با خود و با دیگران تأثیر می‌گذارد. همچنین این تفکر شهودی ابتدایی بر شیوه استدلال و تصمیم‌گیری آدمی اثرهای ماندگار به جا خواهد گذاشت.
در فصل دوم نویسنده، خواننده‌اش را به کشف خطی محو و ظریف می‌رساند که بین آن چیزی که می‌خواهد انجام دهد و آن چیزی که انجام می‌دهد، کشیده شده است؛ تصمیم‌هایی که آدمی را آن‌چنان‌که هست، می‌سازند. سیگمان در این فصل دراین‌باره بحث می‌کند که عقل و احساس در تصمیم‌های اجتماعی و احساسی چگونه همراه هم عمل می‌کنند، چه چیزی باعث می‌شود که آدمی به خودش و به دیگری اعتماد کند و… . مخاطب با مطالعه این فصل کشف می‌کند که اختلاف‌های کوچک در مدارهای تصمیم‌گیرنده مغز می‌تواند شیوه تصمیم‌گیری انسان را به شدت تغییر دهد؛ از ساده‌ترین‌ها تا پردامنه‌ترین و پیچیده‌ترین تصمیم‌هایی که از ما موجودی اجتماعی می‌سازند.
فصل سوم و چهارم زندگی پنهان ذهن سفری است به پر رمز و رازترین جنبه تفکر و مغز آدمی، یعنی آگاهی؛ سفری که از طریق ملاقاتی بی‌سابقه بین فروید و آخرین تحولات علوم اعصاب صورت می‌گیرد. در این فصل تلاش می‌شود به پرسش‌های ناآگاه چیست؟ و چگونه ما را کنترل می‌کند؟ چه کسی با بیدار شدن آگاهی، بیدار می‌شود؟ و… پاسخ داده شود. همچنین در این فصل حالت‌های مختلف آگاهی بررسی می‌شوند؛ حالت‌هایی مانند رؤیاهای واضح و شفاف و فکر کردن تحت تأثیر ماری‌جوانا یا داروهای توهم‌زا!
دو فصل پایانی (پنجم و ششم) کتاب هم دربردارنده پرسش‌هایی است درباره مغز و شرایط مختلف آن در طول زندگی. این سؤال طرح می‌شود که مغز در حالت‌های مختلفش از زندگی روزمره گرفته تا تحصیلات رسمی چگونه یاد می‌گیرد؟ آیا درست است که یادگیری یک زبان جدید برای بزرگ‌سالان خیلی سخت‌تر از کودکان است؟ در این فصل خواننده با نویسنده به تاریخ یادگیری سفر می‌کند و نگاهی می‌اندازد به تلاش‌ها و توانایی‌ها برای دگرگونی‌های شدیدی که با یادگیری در ذهن آدمی اتفاق افتاده است. در این فصل، خواننده به آمادگی مغز برای تغییر کردن پی می‌برد.
کتاب زندگی پنهان ذهن طرح اجمالی از این‌که چگونه می‌توان با بهره بردن مسئولانه از تمامی دانشی که بزرگ‌ترین آزمایش جمعی در تاریخ بشر فراهم آورده، خود این آزمایشگاه یا مدرسه را بهبود بخشید. خود سیگمان درباره کتابش می‌نویسد: «اگر بخواهم ایده پشت این کتاب را در یک جمله خلاصه کنم چنین خواهد بود: تلاش برای شفاف ساختن تفکر بشر! از صفحه اول تا صفحه آخر همواره و پیوسته به دنبال این شفاف‌سازی بوده است. … به نظر من علوم اعصاب دستاوردی بشری است که به ما امکان می‌دهد به هم نزدیک و در آن‌چه می‌دانیم و آن‌چه می‌اندیشیم شریک شویم تا دنیا کمتر پهناور و کمتر عجیب باشد».
او در جای دیگر این کتاب درباره این اثر اظهار می‌کند: «زندگی پنهان ذهن خلاصه‌ای است از علم اعصاب از چشم‌انداز تجربه خود من. من علم اعصاب را شیوه‌ای می‌دانم که به ما در ارتباط با یکدیگر کمک می‌کند. علم اعصاب از این چشم‌انداز ابزار دیگری است برای کاوش دور و دراز بشریت در بیان سایه‌ها، رنگ‌ها و تفاوت‌های ظریف آنچه احساس و آنچه فکر می‌کنیم تا برای دیگران و صدالبته برای خودمان فهمیدنی باشیم».

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/311453/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد