نسیم گیلان

آخرين مطالب

احتمال احداث کارخانه تولید تراشه 17 میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا علمي

احتمال احداث کارخانه تولید تراشه 17 میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - احتمال احداث کارخانه تولید تراشه 17 میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا 3
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/8541631
107
0
زومیت / درنتیجه‌ی تلاقی غیرمستقیم اهداف سامسونگ و آمریکا، شرکت کره‌ای قصد دارد با احداث کارخانه‌ی 17 میلیارد دلاری در تگزاس میزان تولید تراشه را افزایش دهد و آمریکا نیز برتری خود را از چین باز پس گیرد.
هفته پیش گزارش شد که بخش تراشه‌سازی سامسونگ قرار است به‌زودی برنامه‌های خود را برای احداث کارخانه‌ی 17 میلیارد دلاری تولید تراشه در ایالات متحده‌ی آمریکا به‌طور عمومی اعلام کند. نایب‌رئیس سامسونگ، لی جائه یونگ، نیز دو هفته‌ پیش در آمریکا بوده و با تعدادی از مقام‌های دولتی و سران فناوری و شرکت‌های دارو‌سازی زیستی دیدار کرده است. گفتنی است این دیدارها نخستین بازدیدهای مهم وی بعد از آزادی از زندان به اتهام رشوه به‌شمار می‌رود.
حالا سامسونگ به‌طور رسمی اعلام کرد شهر تیلور در ایالات تگزاس را برای احداث این مرکز تولید تراشه‌ انتخاب کرده و ساخت‌و‌ساز آن قرار است در سال 2022 و شروع تولید انبوه از سال 2024 انجام شود. اگرچه مشخص نیست چه فرایند گره‌ای در تولید تراشه‌های این کارخانه به کار گرفته خواهد شد، سامسونگ اعلام کرده که از این فرایند برای تولید تراشه‌هایی برای «5G، رایانش با عملکرد بالا و هوش مصنوعی» استفاده خواهد شد؛ درنتیجه، احتمال می‌رود این فرایند 5 نانومتری یا جدیدتر باشد.
این کارخانه دومین نمونه در این سطح و اندازه خواهد بود که اخیرا در ایالات متحده احداث شده است. نمونه‌ی دیگری که احداثش پیش‌ از این آغاز شده و درحال‌حاضر در آریزونا در حال ساخت است، به شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) تعلق دارد.
مرکز تراشه‌سازی 17 میلیارد دلاری سامسونگ در آمریکا دومین کارخانه‌ی تراشه‌سازی این شرکت در کشور مذکور نیز خواهد بود که از سال 2024 (1403) به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین، گفته می‌شود نیمه‌هادی‌های این مرکز با استفاده از فرایندهای ساخت پیشرفته تولید خواهند شد. نخستین مرکز تولید تراشه‌ی نیمه‌رسانای سامسونگ در آمریکا در شهر آستین ایالت تگزاس واقع شده است.
دلایل انتخاب شهر تیلور برای احداث این کارخانه به زیرساخت‌ها و حمایت حکومت محلی مربوط می‌شود. سامسونگ وعده داده است حدود 2 هزار شغل مرتبط با های‌تک در این منطقه ایجاد کند و به کمک برنامه‌هایی شبیه مرکز مهارت‌های سامسونگ، این رقم را افزایش دهد.
لی بعد از جلسه در واشینگتن به ساحل غربی سفر کرد تا با مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا و نمایندگان آمازون دیدار کند. ظاهرا موضوع گفت‌وگوی لی و نادلا درباره‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و مباحث تخصصی حوزه‌ی نیمه‌رساناها بوده است.
همچنین، لی در این سفر فرصت را غنیمت شمرده و با مدیران شرکت تولید واکسن مدرنا و اپراتور شبکه‌ی ورایزون ملاقات کرد. سامسونگ در دوره‌ی همه‌گیری کووید 19 برای تولید واکسن‌های مدرنا همکاری کرده و بنابر گزارش‌ها، جلسه با مدیران این شرکت درباره‌ی روش‌های توسعه‌ی همکاری در بخش تولید واکسن و بخش‌های جدیدتر بوده است.
تلاش‌ها برای توسعه‌ی صنایع نیمه‌رسانای آمریکای‌شمالی در حالی انجام می‌شود که جهان از کمبود تاریخی تراشه به دور خود می‌چرخد و همین امر روی بازار گوشی هوشمند، کامپیوترهای شخصی و حتی صنعت خودرو اثر گذاشته است. مدیران صنعت نیمه‌هادی انتظار دارند که این کمبود تا پایان سال 2023 (1402) ادامه یابد. این در حالی است که برخی تحلیلگران با کاهش سفارش‌های پردازنده‌ نگران انباشت سیلیکون در انبار شرکت‌هایی مثل TSMC هستند.
شایان ذکر است شرکت کره‌ای قصد دارد برای رقابت بیشتر با شرکت تایوانی TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه حال‌حاضر، در سال آینده تراشه‌های سه‌نانومتری خود را عرضه کند. این تراشه‌ها طراحی ترانزیستور جدید خواهند داشت که از آن با نام Gate-All-Around یا به‌اختصار GAAFET یاد می‌شود. درمقابل شرکت TSMC، تراشه‌های سه‌نانومتری خود را با تکیه‌بر ترانزیستورهای قدیمی FinFET تولید خواهد کرد.
تمایل آمریکا به گسترش همکاری با سامسونگ به این دلیل سرعت گرفته است که دولت جو بایدن وعده‌ی میلیاردها دلار بودجه‌ی فدرال برای تولید و تحقیق در حوزه‌ی تراشه‌سازی را داد تا از برتری آمریکا بر چین در فناوری‌های پیشرفته مطمئن شوند و کمبود بحرانی تراشه در صنایع را جبران کنند.
در دهه‌ی گذشته و با تشدید منازعات چین و آمریکا در حوزه‌ی فناوری، سهم تولید تراشه‌ی آمریکا سیر نزولی پیدا کرده است؛ بنابراین، مجلس سنای ایالات متحده 52 میلیارد دلار بودجه‌ی تخفیفی برای کارخانه‌های تولید تراشه در نظر گرفته است که به‌زودی در مجلس نمایندگان به‌ رأی گذاشته خواهد شد.
تولیدکنندگان تراشه برای افزایش میزان تولیدات خود برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ اما بسیاری از این کارخانه‌ها به این زودی‌ها به بهره‌برداری نخواهند رسید. برای مثال، کارخانه‌ی 7 میلیارد دلاری تولید تراشه‌ی سونی و تی‌اس‌ام‌سی در ژاپن مانند کارخانه‌ی 12 میلیارد دلاری تی‌اس‌ام‌سی در آریزونا تا پایان سال 2024 (1403) به بهره‌برداری نمی‌رسد. شرکت تی‌اس‌ام‌سی گفته است که در سه سال آینده، قصد دارد بیشتر از 100 میلیارد دلار روی کارخانه‌های جدید تولید تراشه سرمایه‌گذاری کند؛ درحالی‌که اینتل چنین مبلغی را برای توسعه‌ی خود در آمریکا و اروپا در 10 سال آینده در نظر گرفته است.
دیدگاه شما درباره‌ی جدال برای تصاحب سهم تولید تراشه در جهان چیست و چه کسی می‌تواند در این رقابت پیروز می‌شود؟

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/310962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان