نسیم گیلان

آخرين مطالب

امضای قرارداد خواهرخواندگی بنادر آستارای گیلان و آستراخان روسیه اجتماعي

امضای قرارداد خواهرخواندگی بنادر آستارای گیلان و آستراخان روسیه
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

نسیم گیلان


به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی بنادر آستارای گیلان و آستراخان روسیه طی مراسمی به صورت وبینار و با حضور حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، سرکنسول ایران در آستاراخان، رئیس اداره تواقفنامه‌های بین المللی سازمان بنادر، عضو هیات مدیره شرکت کاوه و همچنین وزیر صنعت و منابع طبیعی، رئیس آژانس روابط بین الملل استان آستاراخان و مدیر شرکت سهامی بندر دریایی آستاراخان برگزار شد.
او در این وبینار با اشاره به سهم تجارت دریایی کشور‌های حاشیه دریای خزر گفت: بیش از 60 درصد تجارت دریایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریای خزر با کشور روسیه است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، به عنوان یک کشور مهم در حوزه دریایی تلقی می‌گردد و توسعه روابط با توجه به قوانین (IMO) و اعلام خواهرخواندگی بین بنادر ایران و روسیه از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در گسترش تجارت دو کشور موثر باشد.
حمیدرضا آبایی با اشاره به ظرفیت‌های بخش خصوصی گفت: با حضور شرکت کاوه (بهره بردار بندر آستارا) شاهد رشد روز افزون این بندر مهم هستیم.
او با بیان اینکه این بندر دارای 3 مرز دریایی، ریلی و جاده‌ای بوده، افزود: این بندر با دارا بودن 60 هکتار اراضی، 280 متر اسکله، جرثقیل‌های 100 تن، مکنده غلات با ظرفیت 300 تن بر ساعت، سیلو غلات 16 هزار تنی، وجود 38 سوکت برق برای کانتینر‌های یخچالی و به دلیل وجود در کریدور شمال به جنوب و همچنین وجود قوانین و تسهیلات مناطق ویژه اقتصادی نقش بسزایی در صادرات کالا‌های ایرانی و ترانزیت کالا ایفا می‌کند.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره آمادگی بنادر گیلان در راستای جذب سرمایه گذار، گفت: آماده پذیرش سرمایه گذاران در راستای افزایش حمل و نقل دریایی در بنادر گیلان هستیم.
خسرو سرایی، مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی نیز افزود: هر دو بندر شاخصه‌های منحصر به فردی برای توسعه اقتصادی و توسعه ترانزیت دارند و اطمینان دارم با تقویت بخش خصوصی در دو بندر افزایش توسعه اقتصاد دو کشور را شاهد خواهیم بود.
او گفت: با امضای قرارداد خواهر خواندگی از امروز انتظار داریم مبادله تجاری بین دو کشور افزایش یابد.
مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان افزود: با این قرارداد خواهرخواندگی، شاهد افزایش مبادله کالا بین این دو بندر راهبردی ایران و روسیه و در نتیجه توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهیم بود.
او گفت: انتظار داریم با توجه به ظرفیت‌های مشترک و ویژه این دو بندر و افزایش همکاری‌ها، از امروز شاهد توسعه صادرات کالا‌ها و ترانزیت از طریق این دو بندر باشیم.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان افزود: مطمئن هستم با افزایش کالا بین این دو بندر، کریدور بین المللی شمال- جنوب هر چه زودتر عملیاتی خواهد شد و شاهد صادرات کالا‌های ایرانی و ترانزیت کالا از هند به روسیه و اروپا و از اروپا به شرق از طریق ایران باشیم.
دِنیس آفاناسیِف، وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی استان آستراخان در این مراسم گفت: ارتباطات نزدیک بین دو بندر و منافع مشترکی از جمله خدمات بندری آستراخان و آستارا، دو کشور را به هم نزدیک می‌کند.
او با بیان اینکه شاهد رشد با ثبات مبادلات بین ایران و آستراخان هستیم، افزود: سال گذشته سه میلیون و 30 تن مبادله کالا بین آستراخان و ایران وجود داشت که نسبت به سال قبل 15 درصد افزایش یافت و انواع کالا از ایران به روسیه و شمال اروپا مبادله شد.
وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی استان آستراخان با بیان اینکه همکاری و ارتباطات نزدیک بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و آستراخان اهمیت زیادی دارد و برای همین شاهد امضای خواهر خواندگی بین بندر آستارای ایران و بندر دریایی آستراخان هستیم، گفت: ما آماده همه گونه همکاری با ایران برای افزایش مبادله کالا بین دو طرف هستیم و از ایران انتظار داریم که برای انتقال کالا از آستراخان به گیلان مساعدت کند.
آناتولی اولیانوف، مدیر شرکت سهامی (بندر دریایی آستراخان) هم افزود: روسیه در این بندر دارای گذرگاه مرزی است و امکان ورود کشتی‌های ترازیتی از کشور‌های مختلف وجود دارد تا بارشان را جابجا کنند.
او گفت: آستراخان همکاری بسیار خوبی با ایران دارد بطوری که با 50 شرکت ایرانی مبادلات اقتصادی داریم.
مدیر شرکت سهامی (بندر دریایی آستراخان) با بیان اینکه علاقمند به گسترش بیش از پیش روابط اقتصادی با ایران هستیم، تصریح کرد: روابط خواهر خواندگی در این مورد بسیار موثر هست.
اهمیت و جایگاه اقتصادی بندر آستراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مهم و زیاد است که مسئولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالا‌های اساسی کشور سخن به میان می‌آورند و این منطقه از جمله پایانه‌های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه‌ای برای تجارت با ایران است.
بندر آستارا هم از لحاظ اقتصادی در سطح استان گیلان و کشور نقش پر رنگی را داراست و نخستین بندر خصوصی کشور و پنجمین بندر فعال ترانزیتی شمال کشور است.
انتهای پیام/م.‌ی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/305205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل