نسیم گیلان

آخرين مطالب

کودک و نوجوان/ در ستایش تفاوت‌ها مقالات

کودک و نوجوان/ در ستایش تفاوت‌ها
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - وینش/یکی از اولین واقعیت‌هایی که ما در دوران کودکی با آن مواجه می‌شویم شناخت تفاوت‌هاست، تفاوت‌هایی که ممکن است گاه کودکان را بترساند، عصبانی کند و در نهایت یک دیو بی‌سر‌ و دم بشود که هر روز سوار بر کوله‌پشتی‌ها با کودکان به مدرسه و مهد کودک می‌رود چون کودکان هنوز یاد نگرفته‌اند که همین تفاوت‌ها هستند که آن‌ها را ساخته‌اند.
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مملو از تفاوت‌هاست، رنگ‌های پوست‌مان، فر خوردن یا لخت افتادن موهایمان و شکل چشم‌هایمان، کوتاه یا بلند بودن پیشانی‌‌هامان و …. با هم تفاوت دارد.
ما در جهانی به دنیا آمدیم که پرنده‌های آسمانش هم با هم متفاوت هستند حتی اگر از یک گونه باشند. حتی نمی‌توان گفت که تمام بنفشه‌های بهاری هم شبیه به هم هستند، زیرا برگ‌های یک حسن یوسف کوچک داخل گلدان هم تفاوت‌های زیادی دارند و هر کدام برای خود شکل و ظاهر مخصوصی دارند.
این تمام حرفی است که جنیفر مور مالینوس می‌خواهد بزند، ایده‌ای که به کودکان یاد می‌دهد تفاوت داشتن نه غم‌انگیز است نه ترسناک، قصه‌ای که می‌خواهد بگوید یک بار برای همیشه جای سنگر گرفتن در برابر تفاوت‌هایمان، آن‌ها را در آغوش بگیریم و ستایش‌شان کنیم.
 جنیفر مور مالینوس با قلم ساده و ظریف خود به انتقال نگاه جدیدی درباره‌ی تفاوت‌ها پرداخته و با داستان کوتاهی که در «برادرم اوتیسم دارد» نوشته، کتابی خلق کرده است در ستایش تفاوت‌ها، کتابی که به‌ مخاطب‌های کوچکش یاد می‌دهد که این تفاوت‌ها هستند که جهان را می‌سازند.

نسیم گیلان


داستان «برادرم اوتیسم دارد» از دو برادر شروع می‌شود، برادرهایی که مثل دو دوست صمیمی همیشه در کنار یکدیگر بوده‌اند اما مسیر رابطه‌ی آن‌ها با گذشت زمان در فراز و نشیبی تازه‌ای قرار می‌گیرد، بیلی برادر کوچک‌تر که دچار اوتیسم است گاهی کار‌هایی می‌کند که برادر بزرگ‌ترش را با سوالات جدید و احساس متفاوتی روبرو می‌کند، این احساس که چرا بیلی با همه تفاوت دارد؟
شاید بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت برادرم اوتیسم دارد را بتوان نوع نگاهش به ماجرا دانست، نوع نگاه و بینشی که سراسر مملو است از صداقت، یک صداقت لطیف و کودکانه که برای فرار از تلخیِ حقیقت به انکار روی نمی‌آورد بلکه می‌خواهد به جای ساختن هیولای مخفی زیر تخت از حقیقت یا کادو پیچ کردن و چسباندن یک بادکنک قرمز به آن، با صداقت جلو برود.
قلم جنیفر مور مالینوس سرشار از حقیقت و استدلال است، زبانی که می‌خواهد صادقانه با کودکان از واقعیت حرف بزند، واقعیتی که به دنبال انکار اوتیسم نیست اما اثبات می‌کند که تفاوت ها هیچ‌وقت مانع نیستند، بلکه خودشان راه هستند.
همان‌طور که در بخشی از کتاب شخصیت اصلی روبروی عکس‌های روی دیوار کلاس می‌ایستد و می‌بیند که چطور پیرمردی نقاشی زنی را انگار که یک عکس است می‌کشد، پسری پشت پیانو انگشت‌هایش را روی کلید‌ها فشار می‌دهد و در عکس کنارش دختری تنیس بازی می‌کند، در حالی که همه‌ی آن‌ها کارهایی که دوست داشتند را به خوبی انجام می‌دادند و همگی‌شان اوتیسم داشتند.

نسیم گیلان


یکی از اولین واقعیت‌هایی که ما در دوران کودکی با آن مواجه می‌شویم شناخت تفاوت‌هاست، تفاوت‌هایی که ممکن است گاه کودکان را بترساند، عصبانی کند و در نهایت یک دیو بی‌سر‌ و دم بشود که هر روز سوار بر کوله‌پشتی‌ها با کودکان به مدرسه و مهد کودک می‌رود چون کودکان هنوز یاد نگرفته‌اند که همین تفاوت‌ها هستند که آن‌ها را ساخته‌اند. تفاوت‌هایی که باعث می‌شوند در بین میلیارد‌ها میلیارد‌ها آدم روی زمین تنها یک نسخه از هر آدم وجود داشته باشد، تنها یکی از آن‌ها، یکی که با همه متفاوت است.
داستان برادرم اوتیسم دارد از آن جایی شروع می‌شود که یکی از بچه ها بدون اجازه شیرینی بیلی را برمی‌دارد و با این کار نظم درون ذهن بیلی خیال‌باف را بر‌هم می‌زند. نظمی که می‌گوید همه‌ی شیرینی‌ها باید در یک خط مرتب چیده شوند، استثنایی هم ندارد.
همین برهم خوردن صف مرتب شیرینی‌ها باعث عصبانیت بیلی می‌شود. بیلی شروع می‌کند به جیغ زدن، گریه کردن و در نهایت باعث برگرداندن چشم‌های متعجبی می‌شود که به او خیره شده‌اند. چشم‌های گردی که به او و برادر بزرگ‌ترش زل زده‌اند و از خودشان می‌پرسند: چرا بیلی این شکلیه؟
تصویرگری برادرم اوتیسم دارد از اسلوب ساده‌ای پیروی می‌کند و توجه مارتا فابرگا به عنوان تصویرگر بیشتر به جزئیاتی است که در نهایت باعث خلق تصویر شخصیت‌های اصلی داستان می‌شود.
می‌توان یکی از ویژگی‌های مثبت تصویرگری برادرم اوتیسم دارد را در نقش‌های نمادینی دانست که برآمده از شخصیت کاراکتر‌ها هستند، به طور مثال علاقه‌ی بیلی به طبل باعث شده‌ هر وقت که ما در کتاب بیلی را می‌بینیم یک تصویر کوچک از طبل نارنجی‌اش را هم در گوشه و کنار صفحه‌ی کتاب ببینیم که همیشه دور و بر بیلی پرسه می‌زند.
داستان ساده و صادق جنیفر مور مورتیس را از آن جهت باید ستایش کرد که با حفظ وزنه‌ی صداقت و امیدواری، به کودکان یاد می‌دهد که هیچ تفاوتی ترسناک نیست حتی داشتن اوتیسم. در جایی از کتاب می‌خوانیم: همه‌ی کسانی که اوتیسم دارند مشهور نمی‌شوند و مثل بقیه‌اند. بعضی از آن‌ها هم در مقایسه با دیگران می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند و همین تفاوت ها باعث می‌شود که ما مثل هم نباشیم.
کتاب برادرم اوتیسم دارد به کودکان می‌گوید که تفاوت ها برای ستودنند نه خجالت کشیدن، چون آ‌ن‌ها هستند که باعث می‌شوند تنها یکی از ما وجود داشته‌باشد، یکی که با همه متفاوت است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/304125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند