نسیم گیلان

آخرين مطالب

چشم پسماند سراوان رشت به امید ورود دستگاه قضا مقالات

چشم پسماند سراوان رشت به امید ورود دستگاه قضا
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - با ورود دستگاه قضا به مشکلات محل دفن زباله سراوان شهر رشت و همچنین وضعیت قرارداد و احداث نیروگاه زباله سوز این شهر، حال چشم امید رفع بحران زیست محیطی منطقه سراوان به مراجع قضایی دوخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انباشته زباله در پهنه سبز سراوان رشت سالهاست به یکی از دغدغه های مهم مرکز استان دوستداران محیط زیست تبدیل شده است. محل دپوی زباله سراوان با وجود اینکه چندین سال از عمر استاندارد و قانونی آن گذشته، اما به دلیل عدم تحقق وعده های مدیریتی همچون احداث نیروگاه زباله سوز همچنان میزبان زباله بخش عمده ای از استان است به طوری که دیگر از ظرفیت و گنجایش آن چیزی باقی نمانده است.
هم اینک براساس آمارهای ارائه شده، روزانه نزدیک به 2 هزار تُن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود و در این میان بیشترین تولید زباله در روز، مربوط به کلانشهر رشت است که در ایام نوروز با ورود مسافران و گردشگران میزان زباله تولیدی این شهر به حدود 250 تن می رسد و همگی راهی پیکر سبز سراوان رشت می شوند.
قرارداد ساخت نیروگاه 600 تنی زباله سوز رشت در سال 1392 توسط شهرداری رشت منعقد شد که تاکنون با گذشت حدود یک دهه و عبور از 2 شورای شهر کمتر از 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این نیروگاه، قابلیت تولید 38 هزار مگاوات برق در سال نیز پیش بینی شده است.
کل اعتبار پیش بینی شده برای احداث نیروگاه زباله سوز در قرارداد سال 92، حدود 40 میلیون دلار بود که شهرداری رشت ابتدا باید 25 درصد پیش پرداخت را برای خرید تجهیزات تزریق می‌کرد اما براساس آخرین گزارش رسمی تاکنون 18.5 درصد آن تزریق شده است. 
نیروگاه زباله سوز رشت که بزرگترین نوع خود در کشور بشمار می رود گویا دیگر امید خود را نسبت به مدیران شهری و متولیان امر از دسته داده است که با ورود دستگاه قضا انتظار می رود جان دوباره ای به عملیات تکمیل و ساخت این نیروگاه دمیده شود. 
دستگاه قضای گیلان مصمم در برخورد با مسئولان کم کار
هم اینک نیز با ورود دستگاه قضا ، پرونده ای در خصوص وضعیت نیروگاه 600 تنی زباله سوز رشت و قراردادهای موبوط به احداث آن تشکیل شده و تمامی موضوعات مربوطه از جمله تصفیه خانه شیرابه، کود آلی، نیروگاه زباله سوز، قراردادها و نحوه مصرف بودجه اختصاص یافته به پروژه های ذیربط نیز در حال بررسی و رسیدگی قضایی می‌باشد.
از سوی دیگر با توجه به گفته مسئولان دستگاه قضای استان گیلان، تضییع حقوق عمومی در حوزه های مختلف به دلیل عدم انجام تکالیف قانونی توسط مدیران سازمان ها، ادارات و نهادهای عمومی در خصوص پسماند سراوان قطعی می باشد و از این رو، دادسرای استان در چارچوب قانونی، برخورد قاطعانه با متخلفان را در دستور کار قرار داده است.
دادستان مرکز گیلان نیز در گام نخست، همکاری با دستگاه های اجرایی با نگاه پیشگیرانه و با هدف هم‌افزایی ، جلوگیری از وقوع تخلفات ، اخطار و تذکر خطاب به مدیران مربوطه را در دسوتر کار قرار داده چون حل معضل پسماند، مطالبه جدی مردم و نخبگان استان است.
بنا به این گفته ، هم اینک پرونده پسماند سراوان با ارجاع به هیات کارشناسی و احضار بعضی مسئولان و متولیان امر و استماع اظهارات شهود و مطلعان، مسیر مناسبی را طی می کند و با توجه به حساسیت دستاگه قضا، به طور حتم با هرگونه تخلف و ترک فعل یا سوء جریان دارای وصف مجرمانه بدون اغماض برخورد خواهد شد.
مشخص شدن تکلیف زباله سوز رشت توسط شورای ششم
این در حالی است که سیدحسین رضویان از اعضای شورای ششم شهر رشت نیز، در خصوص مشکلات زیست محیطی اظهار کرد: موضوعاتی همچون دپو زباله ، احداث تصفیه خانه شیرابه ، احداث نیروگاه زباله سوز 600 تنی و 2 رودخانه زرجوب و گوهر رود از موضوعات برجسته زیست محیطی هستند که در سلامت گیلانیان و حفظ سلامت محیط زیست و همچنین حفظ تالاب بندرانزلی موثر هستند.
رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت گفت: به طور حتم مسئولان پیشین نیز در این موضوعات مهم ورود کرده بودند و به این امر پرداخته اند اما اعضای شورای شهر کنونی مصمم هستند تا تکلیف این موارد برای همیشه مشخص شود.
عضو شورای ششم شهر رشت اضافه کرد: به طور حتم مسئله اصلی فقط ضعف مدیریت بوده زیرا جدیت لازم در قبال این موضوعات مهم به کار گرفته نشد و همچنین برخی از مفاد قانونی باعث تاخیر در بهره برداری از پروژه های مهم شده است و به طور حتم باید هم اینک نگاه ویژه ای به این موضوع شود.
رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت افزود: تعیین تکلیف زباله سوز رشت برای برون رفت از معضل چندین دهه ای سایت دپوی زباله سراوان یکی از دغدغه های مهم شورا است و اکنون در اولویت قرار دارد.
زباله سوز رشت نیازمند همراهی ملی
رضویان در خصوص راه اندازی نیروگاه زباله سوز رشت گفت: با وجود اینکه قرار است زباله های شهرهای مختلف گیلان توسط این نیروگاه به کود تبدیل و همچنین سوزانده شود، این پروژه از جنبه شهری خارج و یک پروژه ملی بشمار می رود و به همین دلیل برای اتمام این پروژه نیاز به یک همت همگانی است و کمک و مساعدت همه مسئولان ارشد گیلان و مجمع نمایندگان این استان در مجلس را می طلبد.
عضور شورای ششم شهر رشت اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع و همچنین خواسته های به حق مردم که سرمایه و ثروت شهر برای اینگونه پروژه ها سرمایه گذاری شده است، اعضای شورا به جد پیگیر موضوعات هستند و مراحل کار را به اطلاع مردم خواهند رساند.
رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت افزود: در خصوص پیشرفت و نحوه چگونگی به بهره برداری رسیدن نیروگاه زباله سوز رشت نیز با مسئولان و پیمانکاران آن جلساتی را برگزار و در نهایت نیز باید زمان به بهره برداری رسیدن این پروژه مشخص و معلوم شود.
وی گفت: به طور حتم سر منافع مردم و شهر رشت با هیچ کسی مصالحه نمی کنیم و امیدواریم که پروژه هایی که با سلامت مردم سر و کار دارند ، در سریعترین زمان ممکن به نتیجه رسیده و مورد بهره برداری قرار گیرند که در این راستا همه اعضای شورای رشت تمام تلاش خود را بکار خواهد بست.
با وجود اظهارات مسئولان و متولیان امر، سراوان زخمی از انباشت بیش از حد زباله حالا چشم امید به دستگاه قضا دوخته تا با عاملان تاخیر در بزرگ ترین پروژه زیست محیطی استان برخورد مناسب کرده و آنها را موظف به حل این معضل بزرگ کند.
برچسب‌ها
رشت مدیریت پسماند دفع زباله گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/303232/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

هویت سپاه با انقلاب اسلامی گره خورده است

برداشت گل گاوزبان از باغ‌های گیلان آغاز شد

ثبت 1261 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت 1403

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

آغاز بازرسی‌ها از دستگاه‌های اجرایی گیلان

رقابت های کورس سوارکاری بهاره گیلان در انزلی

سپاه نهادی مردمی و برخاسته از اراده ملت انقلابی است

دستگیری 18 سارق و مال‌خر احشام در گیلان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم