نسیم گیلان

آخرين مطالب

استاندار گیلان عنوان کرد

تدوین نقشه راه برای زیست بهتر اجتماعی افراد سالمند سياسي

تدوین نقشه راه برای زیست بهتر اجتماعی افراد سالمند
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان استاندار گیلان، با تاکید بر لزوم تدوین نقشه راه برای زیست بهتر اجتماعی افراد سالمند گفت: از نهادها و دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود با انجام برنامه ریزی های کارشناسی برای شکل‌گیری شهر دوستدار سالمند، زمینه تسهیل فعالیت سالمندان در عرصه‌های عمومی را فراهم سازند.

ارسلان زارع در جلسه شورای ساماندهی سالمندان گیلان اظهار کرد: سالمندان، گنجینه‌های گرانبهایی از تجربیات ارزشمند هستند که بسیار ذی‌قیمت بوده و باید به عنوان فرصت به آنان بنگریم و برنامه‌ریزی کنیم.
وی با اشاره به اینکه براساس محاسبه آماری سال 1397، گیلان، مازندران و مرکزی سالمندترین استان‌های کشور معرفی شده‌اند، خاطرنشان کرد: به ترتیب املش، رودسر و لاهیجان سالمندترین و تالش، آستارا و رضوانشهر جوان‌ترین شهرستان‌های گیلان هستند.
استاندار گیلان ادامه داد: سالمندان، نیازهای متفاوتی نسبت به دیگر گروه‌های سنی جامعه دارند که تکریم، مهربانی، در کانون توجه جامعه قرارگرفتن و برطرف کردن نیازهای روحی مهمترین آنهاست.
زارع، تکریم سالمندان را از موارد مهمی دانست که برگرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ملی است که باید بیش از پیش نهادینه شود و گفت: در این زمینه، نخبگان، فرهنگیان، سخنوران، صداوسیما و رسانه‌ها، نقش آفرینی اثرگذاری دارند تا به نسل جوان بیاموزند که شان و منزلت سالمندان باید حفظ و به آنان احترام گذاشته شود.
وی به تمهیدات دولت با ایجاد شوراها و کارگروه‌های مختلف برای ارائه خدمت مستقیم یا غیرمستقیم دستگاه‌های اجرایی به سالمندان اشاره کرد و افزود: برای آنکه سالمندان در معرض تنهایی نباشند و با حضور بین همسالان خود، اوقات خوبی را بگذرانند؛ نهادهای مسئول باید نقشه راه داشته و علاوه بر ادارات در بخش‌های مختلف اجتماع مورد توجه ویژه باشند.
استاندار گیلان به برگزاری جلسات مختلف مرتبط با سالمندان به‌ویژه مناسب سازی معابر و انجام اقدامات مؤثر اشاره و با تاکید بر ضرورت تقویت مسیرهای دسترسی این عزیزان، اضافه کرد: رفع محدودیت در روابط بین‌فردی و همچنین زمینه‌سازی برای بهره‌مندی سالمندان از خدمات توانبخشی، ازجمله موضوعاتی است که باید در راستای زیست بهتر آنان، برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به تعیین شعار امسال هفته گرامیداشت تکریم منزلت سالمندان تحت عنوان «بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال»، گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها با تولید محتواهای مناسب می‌توانند در پویش دعوت همگانی سالمندان تحت عنوان «من می‌توانم؛ هیچ‌وقت برای یادگیری دیر نیست» در طول سال نقش‌آفرینی کنند.
زارع، با بیان اینکه توسعه دولت الکترونیک منجر به پرهیز از ترددهای غیرضرور سالمندان می‌شود، افزود: با در نظرداشتن ایام دشواری که طی افزون بر یک سال و نیم اخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بر ما تحمیل شده؛ استفاده از خدمات شهروندی در بستر فضای مجازی، گسترش یافته که همین امر، مستلزم یادگیری است.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد ستاد استانی مقابله با کرونا و بنا به توصیه موکد کارشناسان بهداشتی، از ضرورت پرهیز از حضور در اجتماعات انسانی و توجه به اصل در خانه ماندن سخن به میان می آوریم که تحقق این موضوع؛ نیازمند فراگیری راه‌های استفاده از نرم‌افزارهای موبایلی و دیجیتال است.
وی با بیان اینکه احترام واقعی به سالمندان در کشورمان با اولویت قرار دادن آنان در سند ملی واکسیناسیون، متجلی شد، تاکید کرد: بسیاری از کشورهای غربی، به این موضوع، هیچ وقعی ننهاده بلکه بالعکس، برای واکسینه کردن این گروه سنی در برنامه‌ریزی‌های خود توجهی نداشتند.
زارع، با اشاره اینکه در زمان حاضر با همت دولت و مشارکت خوب مردم، روند واکسیناسیون در کشور و نیز استان گیلان، مناسب است و استمرار دارد، اظهار کرد: باید در کنار مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی، برای زیست سازگار با کرونا، برنامه‌ریزی موثر داشته باشیم.
وی سالمندان را یکی از گروه‌های مورد توجه در نقشه راه این زیست اجتماعی دانست و بر لزوم شناسایی صحیح در جهت رفع نیازهای روحی و عاطفی آنان تاکید کرد و با ابراز خرسندی از فعالیت سالمندان در عرصه‌های اجتماعی، گفت: از نهادها و دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود که برای شکل گیری شهر دوستدار سالمند، برنامه ریزی کارشناسی انجام داده و برای ارائه خدمات مناسب در حوزه‌های عمومی و اجتماعی به سالمندان، اقدام کنند.
استاندار گیلان، به برخورداری گیلان از کلینیک سالمند اشاره و با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان آزمونه با ظرفیت 80 هزار نفر انتخاب شده، عنوان کرد: تصمیم شورای سالمندان گیلان مبنی بر اختصاص سهمیه کارت منزلت برای 500 نفر به مرحله اجرا درآمده و شناسایی ها انجام گرفته که باید با قوت استمرار یابد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/303115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند