نسیم گیلان

آخرين مطالب

گردشگری در آستارا با کم‌توجهی مردم به واکسن قابل احیاء است؟ فرهنگي

گردشگری در آستارا با کم‌توجهی مردم به واکسن قابل احیاء است؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آستارا - بندرآستارا به عنوان دروازه غربی گیلان، با بازارهای متعدد در جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم این استان نقش مهمی دارد اما استقبال کم مردم این شهرستان از واکسن کرونا، از عوامل باز دارندگی ورود و ماندگاری مسافر و احیای گردشگری است .

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی استان اردبیل، با داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی، اقتصادی و مذهبی از قطب های گردشگری استان گیلان است و قبل از شیوع کرونا علاوه بر گردشگران داخلی، روزانه 2 تا سه هزار تبعه جمهوری آذربایجان نیز وارد آستارا می شدند و در چرخه اقتصاد این شهرستان تاثیر داشتند.
اکنون دولت، هوشمندسازی محدودیت های کرونایی را پیگیری می کند و آگاهی و حساسیت عمومی نسبت به ضرورت واکسیناسیون کرونا در جامعه ایجاد شده است اما آستارا به استقبال از واکسن رغبت چندانی نشان نمی دهد و با استمرار این وضعیت، گشایش مرز و تردد مرزی و ورود اتباع خارجی نیز به تعویق خواهد افتاد.
آستارا پایین ترین میزان واکسیناسیون کرونا در گیلان را دارد

نسیم گیلان


مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا با اعلام دایر بودن 10 مرکز واکسیناسیون و همکاری سپاه در راه اندازی 2 مورد از این مراکز گفت: متاسفانه با وجود وفور واکسن و فعالیت مراکز واکسیناسیون، این شهرستان در دریافت واکسن از همه شهرستان های گیلان عقب است و باید انگیزشی برای مردم جهت استقبال از واکسیناسیون ایجاد شود.
اگر واکسن ضرر داشت، کادر درمان که دانش آموخته علم پزشکی و رشته های مرتبط هستند، برای دریافت واکسن پیشقدم نمی شدند و مردم باید به جای توجه به حاشیه سازی ها، به سلامت خود و جامعه اهمیت قائل شوند و واکسن دریافت کنند.
دکتر فرید بصیری مقدم تصریح کرد: در این شهرستان تاکنون 79 هزار و 427 دُز واکسن تزریق شده و از این تعداد 57 هزار و 234 نفر دُز اول و 23 هزار و 193 نفر دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.
وی با اشاره به تزریق واکسن در خانه‌های بهداشت، مراکز درمانی شهری و روستایی و پایگاه‌های تجمیعی از رسانه‌ها خواست مردم را برای دریافت واکسن ترغیب کنند.
دکتر بصیری مقدم تصریح کرد: اگر واکسن ضرر داشت، کادر درمان که دانش آموخته علم پزشکی و رشته های مرتبط هستند، هرگز برای دریافت واکسن پیشقدم نمی شدند و مردم باید به جای توجه به حاشیه سازی ها، برای سلامت خود و جامعه به تزریق واکسن اقدام کنند.
ضربه های کاری کرونا به گردشگری و اقتصاد آستارا

نسیم گیلان


بازارچه مرزی آستارا با یکهزار و 500 غرفه و پاساژها و فروشگاه های متعدد اطراف آن در حاشیه دریای خزر و نزدیک به گمرک، یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است و هزاران نفر در این مجموعه بزرگ مشغول داد و ستد هستند و قبل از کرونا سالانه میلیون ها مسافر داخلی و خارجی به این بازارچه و فروشگاه های اطراف آن وارد می شدند و خرید می کردند.
در پیک های مختلف کرونا با لحاظ محدودیت ها و ممانعت از ورود مسافران و گردشگران، بازاریان و اصناف آستارا بیش از سایر اقشار متضرر شدند.
تاثیر ورود و ماندگاری مسافر در آستارا به حدی است که بازارچه مرزی این شهرستان به قلب تپنده اقتصاد معروف است و متاسفانه در پیک های مختلف کرونا با لحاظ محدودیت ها و ممانعت از ورود مسافر و گردشگر، بازاریان و اصناف آستارا بیش از سایر اقشار متضرر شدند و هرچند دولت با تسهیلات حمایت از آنها پیشتیبانی کرد اما کرونا نیز کار خود را انجام داد.
بر اساس یک پژوهش علمی، گردشگری نخستین صنعتی بود که از کرونا ضربه خورد و آخرین صنعتی هست که در پساکرونا احیا می شود و اکنون بسیاری از کشورها ورود و خروج گردشگر را منوط به 2 نوبت واکسیناسیون، تست پی سی آر و رعایت شیوه نامه های بهداشتی می کنند و ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم.
در گیلان بنا بر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، از ابتدای سال تاکنون شیوع ویروس کرونا و منع سفرها به سه هزار و 161 واحد گردشگری 522 میلیارد و 905 میلیون تومان خسارت وارد کرد.
در آستارا نیز به تبع استان، صنعت گردشگری لطمه دیده است و آقای مهاجری مدیر هتل پارلا که مجموعه اقامتگاهی او در گردنه حیران، سالانه پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری بود، خسارات ناشی از کرونا را غیرقابل جبران توصیف کرده است.
به گفته وی هتلش به لحاظ مناظر زیبای پیرامون و آب و هوای پاک و سالم ، تابستان ها پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بود و هزینه و مخارج ماه های بعدی نیز از درآمد فصل تابستان تامین می شد اما محدودیت های کرونایی همین تابستان های امیدوارکننده را نیز حذف کرد.
اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا در چند نوبت با لحاظ شرایط کرونایی قرمز و نارنجی این شهرستان و با همکاری نیروهای انتظامی و هنگ مرزی، از ورود دهها تور گردشگری در قالب اتوبوس و مینی بوس ممانعت به عمل آورده و این محدودیت های ناگزیر، جزو خسارات کرونا به صنعتی گردشگری است.
ضرورت واکسیناسیون عمومی برای ورود گردشگران

نسیم گیلان


اکنون آستارا شرایط زرد کرونا را تجربه می کند اما تجربه نشان داده این شهرستان زودتر از بسیاری مناطق گیلان به حالت های نارنجی و قرمز می رسد و متاسفانه کمی دیرتر به وضعیت زرد بازمی گردد و با توجه به این مهم، باید واکسیناسیون عمومی جدی گرفته شود.
اگر آستارا رتبه خود را از پایین ترین قسمت جدول واکسیناسیون در استان گیلان ارتقا ندهد و بخش قابل توجهی از کسبه و بازاریان آن واکسن دریافت نکنند، بیم شیوع کرونا مانع جذب و ماندگاری مسافر و گردشگر خواهد بود.
اگر آستارا رتبه خود را از پایین ترین قسمت جدول واکسیناسیون در استان گیلان ارتقا ندهد و بخش قابل توجهی از بازاریان نیز واکسن دریافت نکنند، بیم شیوع کرونا مانع جذب مسافر و گردشگر خواهد بود.
گیلان از نخستین استان های گرفتار کرونا بود و اکنون نیز شرایط استان از نظر شیوع کرونا شکننده و ناپایدار است و کارشناسان بهداشتی، نسبت به عادی انگاری مردم و احتمال بروز موج ششم کرونا هشدار می دهند.
در خیز پنجم همه شهرستان های گیلان قرمز شده بود و نزدیک به 2 هزار و 100 نفر در بیمارستان های استان بستری بودند اما اکنون آمار بستری ها سیر نزولی دارد و به گفته دکتر حسن رخ شاد مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان، ٨١ درصد جمعیت هدف استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
اکنون که به همت دولت، واکسن به وفور در دسترس و مراکز واکسیناسیون فعال است، بهانه ای برای کم توجهی به سلامت فردی و اجتماعی وجود ندارد و هر کسی باید با احساس مسئولیت قانونی، اخلاقی و حتی شرعی در قبال سلامت اطرافیان و جامعه، واکسن دریافت کند.
به نظر می رسد در شهرستان مرزی و گردشگرپذیر بندر آستارا مردم باید بدون نگاه به واکسن هراسی در فضای مجازی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و رتبه آستارا را از پایین ترین قسمت جدول واکسیناسیون در این استان ارتقا دهند تا با ایجاد ایمنی عمومی، شرایط برای احیای صنعت گردشگری و درآمدزایی و ارزآوری از آن فراهم شود.
گزارش از عیسی پاشاپور
برچسب‌ها
ویروس کرونا آستارا گردشگری طرح واکسیناسیون کرونا مسافرت واکسن دانشگاه های علوم پزشکی گیلان خسارت مالی بهداشت و سلامت محدودیت های کرونا
پروندهٔ خبری
واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/303002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان