نسیم گیلان

آخرين مطالب

377 میلیون قطعه بچه ماهی امسال در رودخانه‌های گیلان رهاسازی شد اقتصادي

377 میلیون قطعه بچه ماهی امسال در رودخانه‌های گیلان رهاسازی شد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

نسیم گیلان


گروه استان‌ها- مدیرکل شیلات استان گیلان گفت: 377 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت ، عظیم مدبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صیادان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سال گذشته به فعالیت خود ادامه دادند، اظهار داشت: از نظر صید سال خوبی را پشت سر گذاشتیم و صید ماهی نسبت به سال گذشته افزایش 20 درصدی داشت.
مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه میزان کل صید سال گذشته 11 هزار و 200 تن شامل 5 هزار تن ماهیان استخوانی و 6 هزار تن کیلکا بود تصریح کرد: میزان برداشت ماهیان استخوانی از 49 تعاونی پره 2 هزار تن بود و پیش‌بینی می‌شود امسال تولید بیش از 2 هزار تن داشته باشیم.
وی درباره آمار صید غیرمجاز ماهی در استان گیلان با بیان اینکه صید غیرمجاز در تمامی عرصه‌های دریایی رخ می‌دهد ابراز داشت: برآورد دقیقی از میزان صید غیرمجاز ماهیان در گیلان در دست نیست اما طبق ارزیابی‌های میدانی کارشناسان میزان صید غیرمجاز در استان گیلان با صید مجاز برابر است.
طرح هادی تعدادی از روستاهای استان گیلان بازنگری می‌شودرئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برای بررسی مشکلات کشاورزان به گیلان سفر می‌کنندجانشین فرمانده سپاه گیلان: ظرفیت بسیج در آموزش و توانمندسازی روستائیان به‌کارگیری می‌شود مدبری در پاسخ به پیگیری‌های انجام شده در جهت حل مشکل بیمه صیادان با بیان اینکه سازمان شیلات و جهاد کشاورزی پیگر حل این مشکل هستند، افزود: این مشکل سال گذشته در سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیگیری شد؛ این سازمان مبلغی که باید بابت بیمه صیادان پرداخت می‌کرد را نپرداخت.
مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه طبق مصوبه سال 87 بنا بود حق بیمه از 27 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: این مبلغ تنها در سال 97 و به مدت 3 ماه به تأمین اجتماعی پرداخت شد لذا اکنون از طریق مجمع نمایندگان گیلان پیگیر هستیم تا مشکل بیمه صیادان را حل کنیم. 
وی با اشاره به اینکه اکنون سازمان تأمین اجتماعی به صیادان اعلام کرده که بابت آن 3 ماه حق بیمه پرداخت شده به نرخ روز مقروض هستند و باید بدهی خود را بپذیرند اظهار داشت: پیگیر حل مشکل بیمه صیادان هستیم تا صیادان حداقل بابت آن 3 ماه مقروض نباشند.
مدبری درباره تأمین ادوات صید که قیمت آن افزایش 30 الی 50 درصدی داشته با بیان اینکه در همه بخش‌های کشاورزی و صنعتی افزایش قیمت نهاده‌ها و ادوات اتفاق افتاده بیان کرد: اگر صیادان به ادارات شیلات مراجعه کنند مشکلی بابت پرداخت تسهیلات و معرفی آن‌ها به بانک‌ها نداریم.
مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه این تسهیلات برای پره‌هایی که مشکل یانکی نداشته باشند پرداخت می‌شود و سود آن 18 درصد است، افزود: طبق قانون بهره‌برداران تعاونی‌های پره باید سهمی را به عنوان آورده در صندوق توسعه کشاورزی داشته باشند تا بتوانند از وام 4 درصد آن بهره‌مند شوند.
وی ابراز داشت: صیادان باید 49 درصد سهام صندوق توسعه کشاورزی را بپردازند که آن‌ هم به دلیل پایین‌بودن توان مالی صیادان امکان‌پذیر نیست؛ صندوق توسعه سرمایه‌گذاری گیلان را دعوت کردیم و راهکارهای مختلف ارائه شد اما جامعه صیادان نتوانستند از حداقل‌ها بهره‌مند شوند.
مدبری با بیان اینکه با وجود محدودیت‌های مالی و معضلات بیماری کرونا، با اقدامات 3 مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی در استان توانستیم شاهد رشد 20 درصدی بازسازی ذخایر باشیم عنوان کرد: 377 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری به رودخانه‌های منتهی به خزر رهاسازی شد.
مدیرکل شیلات گیلان گفت: در این زمینه علاوه بر تکثیر مصنوعی در 2 الی 3 سال اخیر با مشارکت جامعه صیادی و 17 پره صیادی 10 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان سفید در رودخانه‌های منتهی به خزر رهاسازی شد که این مشارکت نقش ارزنده‌ای در بازسازی ماهیان بومی خزر دارد.
وی با بیان اینکه همچنین در این بخش مبلغی را به عنوان تسهیلات به شرکت‌های تعاونی پره بابت ساخت و ساز آنان پرداخت می‌شود اظهار داشت: در مورد مشکلات تعاونی پره‌ها در حوزه عدم صدور مجوز از سوی منابع طبیعی و محیط زیست، به جهت حل مشکل رایزنی‌هایی با این دو اداره‌کل انجام شد.
مدبری با تأکید بر اینکه مشکلی از بابت جایگاه‌های صید پره و تکثیر طبیعی بچه ماهیان نداریم خاطرنشان کرد: امسال با رشد کم‌سابقه 47 درصدی صید کیلکا مواجه بودیم و از عوامل تاثیرگذار در این رشد تعدیل ناوگان صیادی است و کاهش تعداد شناورهای صیادی فرصتی برای بازسازی ذخایر شد.
مدیرکل شیلات استان گیلان عنوان داشت: از طرفی جامعه صیادی کیلکاگیر در استان به این آگاهی و دانش رسیده‌اند که در فصل تخم‌ریزی ماهیان (اردیبهشت و خرداد) صید را کنار بگذارند همچنین از بین رفتن گونه ماهیان مهاجم از دیگر دلایل افزایش میزان صید ماهی کیلکا در استان گیلان است.
وی با بیان اینکه براساس ارزیابی‌های مزارع تحقیقاتی میزان برداشت مجاز 20 هزار تن است و میزان صید کیلکا در 3 استان شمالی سال گذشته 10 الی 15 هزار تن بود تصریح کرد: استان گیلان در بخش آبزی‌پروری قطب تولید آبزی در کشور است و با تولید 50 هزار تن رتبه دوم کشور را داریم.
مدبری با بیان اینکه در بخش آبزی‌پروری با توجه به ظرفیت‌های موجود ایجاد کلکسیونی از پرورش ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، گیاهان آبزی و زالو را در دستور کار داریم گفت: گیلان در پرورش ماهیان سردابی رتبه 12 کشور اما در تولید ماهیان گرمابی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه از لحاظ تعداد مزارع ماهیان گرمابی رتبه نخست و در بخش پرورش ماهیان خاویاری با داشتن 57 مزرعه از 126 مزرعه در کل کشور رتبه نخست را داریم افزود: تولید خاویار در گیلان امسال برای نخستین بار حدود 6 تن بود؛ بخش زیادی از تولید ماهیان گرمابی به کشورهای همسایه صادر می‌شد.
وی با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و به‌دنبال آن بستن مرزها بر قیمت و تولید ماهی در استان اثرگذار بود ابراز داشت: درصد مزارع گرمابی با به‌کارگیری روش‌های نوین 20 الی 25 تن ماهی در هکتار تولید می‌شود و امیدواریم امسال با تمهیدات اندیشیده شده تولید بیشتری داشته باشیم.
مدبری با تأکید بر اینکه در راستای تحقق شعار سال در شیلات بر دو محور متمرکز شدیم گفت: موضوع نخست صید و صیادی و استمرار اشتغال بود و به این جهت بازسازی ذخایر را به شدت فعال کردیم که اثرات خود را در دوسال آینده نشان خواهد داد و در بحث آبزی‌پروری نیز یکی از محورهای فعالیت ما مشاغل خانگی بود.
مدیرکل شیلات گیلان از اختصاص 1.5 میلیارد تومان اعتبار استانی با سود 4 درصد به مشاغل خانگی در بخش شیلات خبر داد و افزود: بحث افزایش تولید در واحد سطح نیز یکی از موضوعات مهم در این عرصه است و اهتمام داریم با اختصاص تسهیلات افزایش تولید ماهیان گرمابی را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار مقدار 4 هزار تن از اقلام غذایی به صورت یارانه‌ای به این بخش اختصاص دادیم تا شاهد افزایش تولید باشیم خاطرنشان کرد: 75 هزار و 500 تن پرورش ماهی در قفس در سواحل گیلان در قالب 7 سایت پشتیبان و 12 زون دریایی پیش‌بینی شده است.
مدبری با اشاره به اینکه در این راستا شیلات گیلان 22 پروانه تأسیس برای متقاضیان با ظرفیت 37 هزار تن تولید را صادر کرد اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال بتوانیم تولید 500 تا هزار تن ماهی را در قالب 20 قفس پرورشی در دریا داشته باشیم.
انتهای پیام/614/ ز

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/302223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت