نسیم گیلان

آخرين مطالب

رنج باغداران آلو ماسوله غرب کشور در پس نبود صنایع فرآوری اقتصادي

رنج باغداران آلو ماسوله غرب کشور در پس نبود صنایع فرآوری
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

نسیم گیلان


ایسنا/همدان شهرستان اسدآباد با دارا بودن 5200 هکتار باغات میوه سالیانه دارای 66 هزار تُن تولید محصولات باغی بوده که شامل 7.5 درصد تولیدات باغی استان است.
به گزارش ایسنا، در این بین 300 هکتار از باغات شهرستان به باغ‌های آلو اختصاص داشته که بیشترین پراکنش این باغات در روستای توریستی گردشگری ملحمدره و روستاهایی چون ویرایی ،ترخین آباد ،هلور سفلی و علیا قرار دارد.
با توجه به توریستی و گردشگری بودن روستای ملحمدره هر ساله در فصلی که صدای دلنشین خش خش برگ‌هایش زیباترین سمفونی طبیعت را می‌نوازند، به شکرانه پایان برداشت محصول، جشنواره آلو در این روستا با حضور اهالی و بسیاری از علاقمندان به گردشگری برگزار می‌شود که البته طی سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونا فصل پاییز دیگر نوید بخش جشنواره آلو در این روستا نبوده و از دو سال پیش در ایستگاه سال 98 متوقف شده و منتظر پایان کروناست.
هر ساله در اواخر تابستان منظره زیبایی از برداشت آلو در باغات روستای گردشگری ملحمدره و سایر روستاهای دارای باغات آلو شهرستان را می توان نظاره کرد ،فرآوری سنتی لواشک و آلوهای پهن شده در زیر نور گرم آفتاب این روستاها خواه ناخواه زیر زبانت را آب می اندازد چنان که حس عجیبی از شیطنت های کودکانه برای ناخنک زدن های یواشکی کودکیت به سراغت می آید.
لواشک و آلو آفتابی ،آلو تیزابی ،رب آلو ،مربا آلو ،ترشی آلو هر یک از فرآورده‌های آلو بوده که به خودی خود بسته به ذائقه هر فرد طرفداران پرو پاقرص خود را دارد اما در این بین لواشک آلو و آلو خشک از تنقلاتی است که قطعا هر میهمانی از روستای ملحمدره ماسوله غرب کشور با خود به سوغات خواهد برد و از آن چشم نخواهد پوشید و در سفر خود به این روستا در بین سفارشات لیست و منو غذا اولین چیزی را که هر میهمان جستجو می‌کند خورشت آلو مسما خواهد بود.

نسیم گیلان

اما اینکه این آلوهای زرین طلایی آویخته چون چراغی درخشان به درختان باغ آلو چه دردهایی را در دل باغدار خسته نهان کرده است موضوعی بود که در تور نیم روزه خبرنگاران به اتفاق مدیریت و کارشناسان جهاد کشاورزی اسدآباد به روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور به آن پرداختیم .
یکی از باغداران آلو روستای توریستی گردشکری ملحمدره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازاریابی از مهمترین مشکلات باغداران و بهره برداران آلو در شهرستان اسدآباد و نیز روستای ملحمدره به شمار می‌رود.
محمد تقی میرزایی با بیان اینکه 95 درصد اهالی روستای ملحمدره باغدار آلو و گردو هستند تصریح کرد: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در بحث فرآوری آلو به ناچار مجبور به خام فروشی هستیم و از خام فروشی محصول خود سود چندانی عایدمان نمی شود.
80 درصد محصول آلوی روستای گردشگری ملحمدره خام فروشی می شود
وی با اشاره به اینکه 80 درصد محصول آلوی روستا خام فروشی می شود،افزود: بخشی از محصول نیز در روستا به صورت سنتی و دستی به لواشک، رب آلو ، ترشی، مربای آلو، آلو بخارا، آلوی تیزابی تبدیل و فرآوری و به بازار عرضه می‌شود که البته در این رابطه زنان هر یک از بهره‌برداران و باغداران آلو بیشتر از این حد توانایی فرآوری محصولات باغ خود را نداشته و به ناچار بخش اعظم محصول باغ خود را باید خام فروشی کنند.
میرزایی خاطر نشان کرد:هر یک از باغداران به صورت سنتی و خانگی نسبت به فرآوری بخشی از محصول آلو خود اقدام می‌کنند که در همین رابطه راه اندازی کارگاه فرآوری مکانیزه قطعا برای بهره برداران آلوی شهرستان و روستای ملحمدره ضرورت دارد.
وی جذب سرمایه‌گذار در رابطه با آلو خشک کنی را یکی از نیازهای روستای گردشگری و توریستی ملحمدره و دیگر بهره برداران آلو سایر روستاهای شهرستان دانست و ادامه داد: با فرآوری محصول بهره برداران آلو شهرستان با قیمت مناسب تر می توانند نسبت به عرضه محصول خود به بازار اقدام کنند.
میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت خرید هر کیلو آلو از باغداران حدود هشت هزار تومن است، تصریح کرد: از این مبلغ بیش از پنج هزار تومان مربوط به دستمزد کارگر، پول جعبه و حمل و نقل، سم و کود اختصاص داشته و کمتر از سه هزار تومن نصیب بهره‌بردار می‌شود. 
این بهره‌بردار آلو با اشاره به اینکه متاسفانه محصول آلو را دلالان به قیمت پایینی از باغدار خریداری می‌کنند و این قیمت برای باغداران سودی ندارد، گفت: اکثریت باغداران روستا با وجود فرارسیدن فصل برداشت آلو به دلیل عدم خریداری محصول به قیمت مناسب از آنان توسط دلال و واسطه‌ها رغبتی برای برداشت محصول خود ندارند و از طرف دیگر ماندن بیش از حد محصول بر روی درخت موجب پایین آمدن کیفیت محصول خواهد بود.

نسیم گیلان

میرزایی گفت: در حالیکه آلو را دلالان از باغدار کیلویی هشت هزار تومان خریداری می کنند اما بر اساس قیمت هفته گذشته هر کیلو آلو در بازار برای عرضه به مشتری کیلویی 12 هزار تومان است.
وی هزینه هر کارگر مرد برای برداشت آلو را 250 هزار تومان و هزینه کارگر زن را 200 تومن برشمرد و یاد آور شد:هزینه بالای جعبه ،بالا بودن دستمزد کارگر،هزینه های بالای حمل و نقل از دیگر مشکلات بهره برداران آلو در شهرستان و روستای ملحمدره به شمار می رود.
وی با بیان اینکه اکثریت مردم سایر استان ها نمی دانند آلو بخارا چیست و آلو طلایی را به جای آلو بخارا می خرند خاطر نشان کرد: برای تهیه آلو جوشی باید آلو را در آب همراه با نمک معدنی نه نمک ید دار جوشانده و جلوی آفتاب خشک کرد.
میرزایی در رابطه با آلو تیزابی هم گفت:برای تهیه آلو تیزابی که بیشتر برای خورشت آلو مصرف دارد پوست آلوها را کنده و با گوگرد دود می دهیم و سپس جلوی آفتاب خشک می کنیم.
نبود صنایع تبدیلی فرآوری آلو در اسدآباد
باغدار دیگر آلو در روستای ملحمدره نیز با اشاره به نبود صنایع تبدیلی در رابطه با فرآوری آلو و عدم وجود بسته بندی این محصول تصریح کرد:باغات روستای ملحمدره سالیانه دارای 500 تا 800 تن تولید آلو بوده که وجود صنایع تبدیلی فرآوری در این انر از نقش موثری در ارزش افروده محصول باغداران برخوردار خواهد بود.
محمد سالم مشرفی با بیان اینکه بنده دارای یک هکتار باغ آلو هستم و سالیانه 18 تن آلو از باغ آلوی خود برداشت می کنم ادامه داد: در سالهای گذشته بخشی ازمحصول خود را به صورت خانگی و سنتی به آلو تیزابی تبدیل می کردم که در حال حاضر به دلیل مشکل قلبی و اذیت کردن بوی گوگرد به ناچار مجبور به خام فروشی کل محصول خود هستم و سود چندانی برایم ندارد.
گرانی و عدم مرغوب بودن سم از مشکلات باغداران آلو
وی گرانی سم و عدم مرغوب بودن سم را از دیگر مشکلات باغداران آلو شهرستان برشمرد و گفت: علاوه بر هزینه‌های بالای کارگر نبود کارگر نیز از دیگر مشکلات بوده که باید به ناچار از شهرستان‌های همجوار چون کنگاور برای کارگر اقدام کنیم .
دولت و مسئولین باغداران آلو را حمایت کند
مشرفی با بیان اینکه از دولت و مسئولین شهرستان انتظار داریم تولید کنندگان و بهره برداران آلو شهرستان را حمایت کنند خاطر نشان کرد:بحث بسته بندی محصول ،صنایع تبدیلی فرآوری محصول با جذب سرمایه گذار ،در اختیار گذاشتن کود و سم مرغوب با قیمت مناسب از جمله مواردی است که بهره برداران و باغداران آلو شهرستان از مسئولین انتظار دارند.
در روستای گردشگری ملحمدره هیچ‌کس سنگ کلیه ندارد
وی در ادامه با اشاره به برخی از خواص آلو گفت: به خاطر مصرف آلو در روستای ملحمدره هیچ کس سنگ کلیه ندارد.
مشرفی خاطر نشان کرد: آلو خشک و یا تازه با داشتن ویتامین C از نقش موثری در درمان یبوست، پوکی استخوان، رماتیسم، پاکسازی معده، افزایش اشتها برخوردار است .
خورشت آلو سرسبد غذای محلی روستای ملحمدره
حسینی مسئول خانه بوم‌گردی ساره گل ملحمدره هم با اشاره به برخی از غذاهای محلی روستای گردشگری ملحمدره تصریح کرد: از آلو برای تهیه غذاهایی چون خورشت آلو مسما، خورشت آلو قیمه، آش آلو،آش ترش و ... استفاده می‌شود و سرسبد همه غذاهای محلی این روستا خورشت آلوست و اکثریت میهمانان مراجعه کننده به خانه بوم گردی خورشت آلو روستا را بسیار می‌پسندند.
وی خاطر نشان کرد:لواشک آلو و آلو خشک نیز از جمله تنقلات پرطرفدار این روستا به شمار می‌رود که میهمانان در بدو ورود به خانه بوم گردی سفارش می‌دهند ضمن اینکه از سوغاتی‌های مهم این روستاست.
خانم حسینی گفت: هرساله با برداشت آلو و جشنواره آلو میهمانان بسیاری به روستای گردشگری ملحمدره سفر کرده و از آلوی روستا به سوغات می‌برند که البته در دو سه سال گذشته به دلیل شرایط کرونا تا حدود بسیاری میزان مسافران کاهش داشته است .
پیش بینی برداشت 4000 هزار تن آلو از باغات اسدآباد
مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از پیش‌بینی برداشت 4000 تُن آلو از باغات این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: از 5200 هکتار باغات سطح شهرستان 300 هکتار به باغات آلو اختصاص داشته که برداشت آن در سطح باغات این شهرستان آغاز شده و معمولاً تا 15 مهر ادامه دارد.
محمدکرم مرادی افزود: به دلیل شرایط خشکسالی میزان عملکرد باغات آلو شهرستان به نسبت سال گذشته تا حدودی از کاهش برخوردار خواهد بود.
وی تعداد بهره‌برداران آلو شهرستان را 200 نفر برشمرد و ادامه داد: در سال‌جاری برای توسعه باغات آلو شهرستان 10 هکتار نهال آلو در باغات منطقه غرس و کاشته شد.
مرادی خاطر نشان کرد: بخشی از آلو برداشت شده شهرستان به صورت تازه‌خوری و بخشی دیگر به صورت سنتی توسط بهره‌برداران این بخش به روش‌های سنتی به صورت آلوی تیزابی، آلو خشک، لواشک، مربا و ترشی به بازار از جمله بازار سایر استانها عرضه می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد بیان کرد: این فرآوری به دلیل سنتی و دستی بودن بسیار زمان بر و دشوار است که ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی آلو به صورت مکانیزه موجب افزایش درآمد روستاییان خواهد شد.
وی با اشاره به جای خالی صنایع تبدیلی فرآوری میوه در شهرستان خاطر نشان کرد:با توجه به تولید سالیانه 66هزار تن انواع میوه در اسدآباد ایجاد صنایع تبدیلی فرآوری میوه در منطقه با جذب سرمایه گذار در این زمینه قطعا ضرورت دارد.
مرادی همچنین با اشاره به نقش مؤثر صنایع تبدیلی فرآوری میوه و کارگاه‌های بهداشتی فرآوری در افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی، یادآور شد: با توجه به ماندگاری پایین آلو و نبود کارگاه‌های بهداشتی فرآوری در سطح شهرستان می‌طلبد برای سودآوری و ماندگاری بهتر محصول کارگاه‌های فرآوری متعدد در شهرستان ایجاد شود چراکه این امر از نقش مؤثری در اشتغال روستاهای شهرستان برخوردار خواهد بود.
جشنواره آلوی ماسوله غرب کشور برگزار نمی شود
مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد همچنین با اشاره به برگزاری هر ساله جشنواره آلو به شکرانه برداشت محصول در روستای ملحمدره در فصل پاییز گفت: به دلیل شرایط کرونا امسال نیز برای دومین سال متوالی، جشنواره آلو روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور برگزار نخواهد شد.
فعالیت دو واحد کارگاه فرآوری بهداشتی آلو در اسدآباد
کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد هم با بیان اینکه در حال حاضر دو واحد کارگاه فرآوری بهداشتی آلو در روستای ترخین آباد و اسدآباد دارای فعالیت هستند، گفت: آلوی شهرستان به صورت خشکباری و تازه‌خوری تولید می‌شود،یک مشکلی که در مورد آلو داریم فرآوری آن است، متأسفانه دستگاهی‌هایی که بتواند به صورت ماشینی این محصول را پوست‌کنی و خشک کند، در سطح شهرستان توسعه پیدا نکرده است و اکثرا این کار به صورت سنتی و خانگی توسط بهره برداران آلو انجام می‌شود.
خاطره متقی افزود: اگر در خشک کردن این محصول توسط دستگاه بتوانیم گامی برداریم، به کشاورز کمک بزرگی است؛ چراکه هم از لحاظ بهداشتی مشکلات رفع خواهد شد و هم هزینه‌های فرآوری، کاهش می‌یابد و درآمد کشاورز و باغدار ما بالا می‌رود.
به گزارش ایسنا، امیدواریم پاییزی دیگر به دور از کرونا باز هم بتوان حال خوب استشمام دوباره عطر سیب و آلو را با میهمان شدن به جشن آلوی اهالی روستای ملحمدره به شکرانه برداشت خوب پاییز از باغ‌های زیبای آلوی ماسوله غرب کشور را بتوان تجربه کرد، و باغداران آلو میزبان تو باشند و چشم به راهت بمانند تا تو از راه برسی و حضورت را با بوی اسپند به باغ‌های آلو مژده دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/298297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی صومعه سرا مستلزم 300 میلیارد تومان اعتبار

بساط کشف حجاب کم کم جمع می‌شود

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد