نسیم گیلان

آخرين مطالب

در آستانه سال تحصیلی جدید/

قصه هزار و یک شب کرونا و دغدغه آموزش حضوری یا مجازی دانش‌آموزان فرهنگي

قصه هزار و یک شب کرونا و دغدغه آموزش حضوری یا مجازی دانش‌آموزان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان بعد از شیوع کرونا از اواخر سال 98 تا به امروز آنچنان این ویروس ناخوانده در تار و پود زندگی‌ها تنیده که امسال نیز در آستانه سال تحصیلی جدید قصه هزار و یک شب کرونا آموزش حضوری یا مجازی دانش‌آموزان را دغدغه والدین و مسئولان کرده است.

بر کسی پوشیده نیست که شیوع کرونا همانطور که بخش‌های مختلف جامعه را تحت تاثیر خود قرار داد در حوزه آموزش نیز اثر گذاشته و پیامد عمده حضور این ویروس ناخوانده، استفاده از فضای مجازی و آموزش‌های غیرحضوری برای تحصیل دانش‌آموزان بود.
استفاده از نرم‌افزار شاد که برای برخی از والدین و دانش‌آموزان نه تنها شاد نبود بلکه به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و تبلت تبدیل به رنج و ملال شده بود و طبق اعلام نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی 17 آبان 99 در نشست شورای آموزش و پرورش خراسان شمالی 30 درصد از دانش آموزان کشور به شبکه شاد دسترسی ندارند.
از همه این حرف ها که بگذریم کم کم به ماه مهر و حال و هوای مدرسه می‌رسیم و بر خلاف سال‌های نه چندان دور که دهه آخر شهریور همه دانش‌آموزان در تب و تاب خرید لوازم‌التحریر و کیف و کفش مدرسه بودند و والدین چرتکه به دست هزینه کتاب و دفتر را حساب می‌کردند، حالا بازار شارژ اینترنت و به روز کردن گوشی و تبلت داغ است و البته مهمتر از آن زمزمه موافقت‌ها و مخالفت‌های حضور دانش‌آموزان در مدرسه به گوش می‌رسد.
رفتن به مدرسه به شرط واکسینه شدن اکثر جمعیت
کلثوم خانمحمدی، مادر پریا که امسال به کلاس سوم می‌رود در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مزایا و معایب آموزش در فضای مجازی، اظهار کرد: سرعت‌ نت پایین بود و وسط کلاس قطع می‌شد؛ همین مسئله باعث می‌شد زمان آموزش از دست برود و زمان کلاس کم شود.
وی افزود: با توجه به تعداد بالای دانش‌آموزان و زمان محدود، معلم نمی‌توانست به عملکرد همه دانش‌آموزان نظارت داشته باشد و باعث می‌شد تا دانش آموزان بازیگوشی کنند و چون کلاس آنلاین بود دانش‌آموزان آنطور که لازم بود همکاری نمی‌کردند و از آنجایی که با معلم ارتباط مستقیم نداشتند، تکالیفشان را منظم انجام نمی‌دادند و بیشتر زحمت تدریس روی دوش اولیا بود.
این مادر تاکید کرد: تدریس مجازی خوبی‌های خودش را دارد که از جمله آن دانش‌آموزان سن پایین که اولین بار محیط آموزشی و مدرسه را تجربه می‌کردند، در خانه و کنار مادران خود بودند و ترس حضور در کلاس و استرس امتحان را نداشتند؛ ضمن اینکه مجبور نبودند صبح زود بیدار شوند.
خانمحمدی، در پاسخ به این سوال که «آیا موافق بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان است؟»، تاکید کرد: تا زمانی که اکثریت جمعیت واکسینه نشده باشند من حاضر نیستم فرزندم را به مدرسه بفرستم و ترجیح می‌دهم زحمت همراهی با پریا در آموزش را به جان بخرم و در خانه با او درس‌هایش را کار کنم.
وی تصریح کرد: به دلیل تدریس آنلاین و محدودیت زمان بهتر است تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها کمتر شود تا امکان پرسش و پاسخ برای همه دانش‌آموزان فراهم گردد.
این مادر با انتقاد از افزایش شهریه، افزود: چون مدرسه دخترم غیرانتفاعی بود سال گذشته تحصیلی همانند دوره‌های حضوری مبلغ شهریه را پرداخت کردیم و حتی افزایش شهریه هم اعمال شده بود؛ در حالی که چون کلاس‌ها حضوری نبود باید مبلغ دریافتی شهریه مدارس غیرانتفاعی کمتر می‌شد.
خانمحمدی تاکید کرد: اگر امسال هم مدارس به صورت غیرحضوری باشد پریا را به مدرسه دولتی می‌برم و هزینه‌ای که قرار است برای مدرسه غیرانتفاعی پرداخت کنم به معلم خصوصی می‌دهم تا کمک کار آموزش پریا در درس‌هایش باشد.
برخی از دانش‌آموزان در تهیه اینترنت مشکل دارند
سمانه میرنجاتی، مادر محمدآیین که امسال به کلاس ششم می‌رود نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های آموزش مجازی ضعیف بودن اینترنت بود و برنامه شاد سرعت پایینی داشت. معلم هم تمایلی نداشت در واتس اپ حضور داشته باشد لذا مجبور بودیم که با مشکلات شاد بسوزیم و بسازیم.
وی با بیان اینکه علی‌رغم همه سختی‌ها معلم سعی می‌کرد مطالب درسی را در حد توان به دانش‌آموزان آموزش دهد و تکلیف هم می‌گفت، افزود: به نظر می‌رسد تصحیح و نمره دادن به تکالیف مجازی روی گوشی از دقت لازم برخوردار نیست؛ به‌ویژه اینکه بعضی از معلم‌ها نمی‌توانند در فضای مجازی آنطور که باید، مطالب آموزشی را بیان کنند.
میرنجاتی درخصوص اینکه «آیا موافق آموزش حضوری و برگزاری کلاس‌ها در مدرسه است یا نه؟» گفت: برای حفظ سلامتی پسرم ترجیح می‌دهم به مدرسه نرود ولی اگر اجباری شود، ناچارا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی محمدآیین را به مدرسه می‌فرستم ولی اگر اجباری نباشد ترجیح می‌دهم در همان فضای مجازی دوره ششم را طی کند.
وی با اشاره به سختی‌های آموزش مجازی تصریح کرد: کل سال تحصیلی خودم پا به پای محمدآیین بودم و در اینترنت مطالب درسی و نمونه سوالات درس‌های مختلف را سرچ می‌کردم و به او آموزش می‌دادم؛ هرچند به نظرم دانش‌آموزان در فضای مجازی آن طور که باید و شاید مطالب درسی را یاد نمی‌گیرند.
این مادر، درخصوص خرید کیف و کفش و ملزومات تحصیلی فرزندش نیز یادآور شد: امسال لوازم التحریر نگرفتم و از قیمت ها نیز خبر ندارم و پسرم از وسایل پارسال استفاده می کند.
وی با بیان اینکه به جای لوازم‌التحریر در فکر تهیه اینترنت هستم، گفت: سال گذشته تحصیلی تهیه نت برای ما آسان بود ولی بعضی از والدین در تهیه اینترنت دچار مشکل بودند و چند نفر از همکلاسی‌های پسرم بودند که می‌گفتند ما منتظریم تا همسایه هر از گاهی وای.فای را روشن کند تا بتوانیم آنلاین شویم؛ یک بار هم معلم برایشان بسته گرفته بود، ولی قطعا معلم نمی‌توانست همیشه این هزینه را تقبل کند.
درس‌های تخصصی نیاز به آموزش حضوری دارد
سفانه ساعدی، مادر ایلیا که امسال به کلاس یازدهم می‌رود نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اوایل آموزش مجازی چون پسرم به این نوع از درس خواندن عادت نداشت و من هم زیاد او را همراهی نکردم باعث افت نمره‌هایش شد ولی در ترم‌های بعدی تا جایی که می‌توانستم پا به پای ایلیا من هم کمک حال درس خواندنش بودم و همین باعث شد تا دوباره معدل خوبی را در درس‌هایش کسب کند.
وی با بیان اینکه در ایام کرونا و برای اینکه از سرویس برای رفتن به مدرسه استفاده نکند او را در مدرسه نزدیک به منزلمان ثبت‌نام کردیم، افزود: البته در آن مدرسه والدین به آموزش حضوری اعتراض کردند و دوره آموزشی به صورت غیرحضوری برگزار شد.
ساعدی، با اشاره به برخی از مشکلات درس خواندن در فضای مجازی تاکید کرد: بچه‌ها وقتی برای درس خواندن گوشی به دست می‌گیرند ناخودآگاه سرگرم بازی می‌شوند و رشته کار از دستشان در می‌رود و ما باید پا به پای آنها درس بخوانیم تا بازیگوشی نکنند.
این مادر افزود: از طرفی چون باید سر ساعت مشخصی آنلاین باشند باعث شده زمان خوابشان به هم بریزد؛ همچنین چون پرسش و پاسخ در کلاس‌های مجازی زیاد نیست باعث شده تا زیاد درس نخوانند.
وی یکی دیگر از مشکلات آموزش در فضای مجازی را در زمان امتحان دانست که باعث می‌شد استرس زیادی به دانش‌آموز وارد شود و ادامه داد: معلم در زمان مشخص جواب سوالات را می‌خواست و تهدید می‌کرد اگر به موقع پاسخ‌ها را نفرستید دیگر تحویل نمی‌گیرم و همین موجب استرس در پاسخ دادن می‌شد.
ساعدی گفت: در یکی از امتحانات که به صورت آزمون کشوری برگزار می‌شد متاسفانه ایلیا بعد از پاسخ دادن به سوالات و قبل از ارسال، اشتباهی دکمه خروج از صفحه را زد و دیگر نتوانست به صفحه برگردد و در آزمون شرکت کند و همین باعث وارد آمدن استرس زیادی به او شد.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا تمایل دارد فرزندش در سال تحصیلی جدید به مدرسه برود؟»، تصریح کرد: چون ایلیا در رشته ریاضی فیزیک درس می‌خواند و دروس تخصصی دارد، باید توسط معلم به صورت حضوری تدریس و رفع اشکال شود و لذا ترجیح می‌دهم فرزندم به مدرسه برود؛ البته این حضور باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد و امیدوارم آموزش و پرورش هم در این زمینه همراهی لازم را داشته باشد و با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنین ممانعت از حضور دانش‌آموزانی که مشکوک به بیماری هستند فضا را سالم نگه دارد.
این مادر خاطرنشان کرد: اعتراضی که برخی از والدین داشتند این بود که برخی از معلم‌ها در فضای مجازی کم‌کاری می‌کنند و انتظار دارند که دانش‌آموزان به صورت خصوصی و حضوری با پرداخت هزینه درس را فرا بگیرند و اگر قرار بر این نوع آموزش بود که خودمان معلم خصوصی می‌گرفتیم.
دکتر بابک صیاد، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تاکنون 57 درصد از جمعیت شهرستان دوز اول واکسن و 34 درصد نیز هر دو دوز را دریافت کرده‌اند، افزود: 98 درصد از جامعه فرهنگی و معلمان دوز اول و 66 درصد نیز هر دو را دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه برای واکسیناسیون دانش‌آموزان زیر 18 سال فعلا هیچ دستوری نداریم، تصریح کرد: اگر قرار بر بازگشایی مدارس باشد باید تمام مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها از جمله فاصله گذاری‌ها همچنین شست وشوی دست‌ها با جدیت مورد توجه دانش‌آموزان و معلمان باشد؛ همچنین قبل از آغاز مدارس و حضور دانش‌آموزان حتما همه فضاهای آموزشی ضدعفونی کامل شوند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/297307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت