نسیم گیلان

آخرين مطالب

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند مقالات

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا / مراسم رسمی افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران در حالی برگزار شد که به گفته وزیر ارشاد؛« با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسایل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رود که به حوزه کتاب توجه نشود ولی مردم کتاب دوست، کتاب را رها نکردند.
مراسم افتتاحیه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بعدازظهر امروز (چهارشنبه، 19 اردیبهشت) در کوشک کتاب واقع در شبستان مصلی امام خمینی (ره) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه کتاب برگزار شد.
در ادامه مراسم، گروه کر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سه قطعه شامل «سرود ملی»، «ای ایران» و «ایران سربلند» را نواختند که با همخوانی حاضران همراه شد.

نسیم گیلان


یاسر احمدوند، رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سخنانی با خیرمقدم به حاضران گفت: نمایشگاه تلاش کرده به همت دست‌اندرکاران پیشرفت داشته باشد. نمایشگاه کتاب نمونه‌ای از تجلی همگرایی و تجمع دیدگاه‌ها و سلایق مختلف در زیر سقف نظام مقدس جمهوری اسلامی است. استقبال خوب مردم در روز اول نشان‌دهنده اشتیاق مردم برای نمایشگاه معظم در منطقه و جهان است.
او افزود: حدود 2700 ناشر در بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه و بیش از 50 ناشران خارجی حضور دارند و آثار آن‌ها عرضه می‌شود. برنامه‌های فرهنگی متعدد در نقاط مختلف مصلی برگزار می‌شود تا خانواده‌ها از فضای مناسب و مساعد مصلی بهره‌مند شوند.
احمدوند در ادامه بیان کرد: 150 هزار متر مربع وسعتی است که نمایشگاه در آن برپا شده است که این موضوع در سطح منطقه بی‌نظیر است، نمایشگاه کتاب تجلی عمل صالح، مبتنی بر سرمایه ایمانی مردم است.
رئیس نمایشگاه کتاب با اشاره به شعار نمایشگاه، « بخوانیم و بسازیم» اظهار کرد: شناخت و عمل؛ دو رکن عملکرد ماست و شعار امسال نشان می‌دهد که مسیر ساختن کشور از خواندن می‌گذرد، امیدوارم اهتمام همه به اجرای این شعار در طی ایام سال به افزایش دانش و آگاهی مردم منجر شود.
در ادامه این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در سخنانی گفت: خدای متعال را شاکریم که در ایام بهاری و اردیبهشت ماه، رویداد بزرگ سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم.
او افزود: این نعمت بزرگ را به همه اصحاب فرهنگ و ادب و هنر تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم، بهار 1403 و آغازین روز آن با نمایشگاه بین‌المللی قرآن شروع شد و نیکو بهاری بود.
اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون مجموعه معظمی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به 19‌ اردیبهشت رسیدیم و جشن بزرگ کتاب را برگزار می‌کنیم، ادامه داد: اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متنوع مثل بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی و خیام همراه است. امسال نمایشگاه کتاب با دهه کرامت و ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه(س) و پایان این دهه ولادت حضرت رضا (ع) است، قرین شده است.
وزیر ارشاد با بیان اینکه نمایشگاه سی‌وپنجم با همت خانه کتاب و معاونت فرهنگی و مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است، گفت: از همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان تشکر می‌کنم که مشعل فروزان فرهنگ‌ را در این کهن سرزمین شعله‌ور نگه داشتند.
او با بیان اینکه بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری است، افزود: ما دوره پررونق فرهنگ و ادب و کشور را تجربه می‌کنیم، سال گذشته حدود 120‌ هزار مجوز کتاب صادر شده که بالاترین عدد در همه سال‌ها است.
به گفته اسماعیلی، با همه مشکلات در برخی خانواده‌ها به دلیل مسایل معیشتی و اقتصادی انتظار می‌رود که به حوزه کتاب توجه نشود، ولی مردم کتاب دوست، کتاب را رها نکردند. در سال‌های اخیر در حوزه مطالعه رو به افزایش هستیم و بدون مطالعه کتاب درسی و ادعیه به عدد بالایی می‌رسد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است.در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در یکی از بزرگترین شهرهای ایران افتتاح خواهد شد.
اسماعیلی با اشاره به آمار و ارقام‌ در بخش کاغذ نیز گفت: در حوزه کاغذ با اینکه ابتدای دولت را با تولید 5 هزار تنی شروع کردیم اما سال گذشته به خودکفایی در کاغذ کتاب درسی برای 155 میلیون جلد کتاب با 80 هزار تن رسیدیم.
او تاکید کرد: امسال با افتتاح مجموعه جدید که نیازی به چوب ندارد، تولید کاغذ تحریر به 130‌ هزار تن خواهد رسید و در تابستان 1403 از پنج هزار تن به ‌130‌ هزار تن خواهیم رسید.
او با بیان اینکه از رییس جمهور و دولت تشکر می‌کنم، گفت: تلاش دولت بر افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب بود و امروز قرار شد در کنار تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و استادان، خرید یارانه‌ای، برای خانواده 2 میلیونی کارکنان دولت فراهم شود.

نسیم گیلان


اسماعیلی با بیان اینکه امسال تقویت جدی چرخه اقتصاد کتاب را داریم، ادامه‌ داد: در سال جدید برنامه‌های جدیدی را دنبال خواهیم کرد و عدالت فرهنگی در دل نمایشگاه امسال پیش بینی شده تا هر فرد ایرانی با مراجعه به سامانه مجازی خرید کتاب در چند دقیقه بتواند کتاب خریداری کند و ما کتاب‌هایی که با تخفیف خریده است را رایگان به آنها تحویل می‌دهیم.
در ادامه نیز عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سی‌وپنجمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: شورای عالی انقلاب اسلامی به همراه برگزارکنندگان نمایشگاه هر سال تلاش می‌کند در این رویداد وحدت کلمه برای ناشران ایجاد شود، در این شورا از همه اهل قلم و ناشران حمایت می‌کنیم.
رییس شورای عالی انقلاب اسلامی با تاکید بر تلاش برای تهیه اسنادی که روشنگر حوزه کتاب باشد، گفت: هر جای عالم تمدنی کهن وجود دارد مانند یونان، چین و ایران و همچنین تمدن مدرن بعد از رنسانس، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی کتاب بوده است. هرجا کتاب، کتابخانه و کتابخوان رونق داشته، تمدن هم پیشرفت کرده است.
او تاکید کرد: اگر دغدغه تمدن وجود دارد باید به کتابخوانی توجه شود و زمان مردم صرف کتابخوانی شود.
در پایان این مراسم احمد بابایی شاعر به شعرخوانی درباره غزه پرداخت.
همچنین از امیرحسین سازمند انتشارات دانژه، علی اکبر تورانیان مدیر انتشارات شهرآب، محمد مجری سازان طوسی انتشارات ساز و کار با حضور وزیر فرهنگ، دبیر شورای عالی فرهنگی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران تقدیر شد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/751583/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خورشیدگرفتگی 8 آپریل بر فراز رصدخانه ی La Silla واقع در شیلی

رزین قابل بازیافت، صنعت چاپ 3 ‌بعدی را متحول می‌کند

مردم برای کاهش خسارت سیلاب احتمالی همراهی کنند

حمایت از تولید و فعالان اقتصادی از اولویت های دستگاه قضایی است

بارش های گیلان نارنجی شد

واحدهای تولیدی راکد، نیاز به بررسی پژوهشی دارند

افتتاح 42 طرح مخابراتی در گیلان

بهره‌برداری از 42 پروژه مخابراتی گیلان

کشف 850 تن چای فاسد در رضوانشهر

رونمایی از پوستر جشنواره بانوان حریم رسالت به میزبانی استان گیلان

کشف 57 قلم اشیای عتیقه در لاهیجان

راه اندازی مجدد کمیسیون تغییر کاربری اراضی در گیلان

ویژه برنامه های ارتحال امام(ره) در مساجد و بقاع برگزیده گیلان برگزار می شود

برگزاری جشن میلاد آسمانی امام رضا(ع) در شهر رشت

داستانک/ بوی مادر

حکایت جالب از ضرب المثل کسی که خرش از پل گذشت یعنی چه؟

آن بر سر گنج است که چون نقطه به کنجی

دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ ای، قربانی گرفت

موج جدید بارش‌ ها، از این روز آغاز خواهد شد

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته

زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

تولید هزار نانوحسگر روی یک دانه ماسه

850 تن چای فاسد در غرب گیلان کشف شد

کسب نشان طلای دختر گیلانی در پاراتکواندوی قهرمانی آسیا

4 شهر گیلان میزبان کاروان زیر سایه خورشید

داستانک/ بو مادر

ماجرای جنایت وحشتناک مرد دوزنه در جاده

طرح جدید ناسا برای ساخت اولین موتور هیبریدی-الکتریکی موشک

اینشتین در مورد منطقه عجیب اطراف سیاهچاله‌ها درست می‌گفت

با کریمان کارها دشوار نیست

نماینده صومعه‌سرا: مردم امامزاده ابراهیم بیش از یک ماه است در چادر زندگی می‌کنند/ ما گیلانی‌ها خدا نداریم؟!

پست برق 230 کیلو ولت رشت با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

تصویر روز ناسا؛ شفق شمالی آسمان

توزیع تخم نوغان تفریخ شده در آستارا

دولت سیزدهم به دنبال رفع ناترازی های برق است

از مشهد تا رشت طبیعت فراموش‌نشدنی، لحظاتی مملو از آرامش

(تصاویر) برداشت چای بهاره باغات املش

بهره برداری از بزرگترین شبکه برق گیلان در غرب رشت بزودی

جلوگیری از فعالیت یک دندانپزشکی غیرمجاز در رشت

شعر خوانی دختر شیرین زبان

شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

دهکده 8000 ساله راز بقا پس از بلایای طبیعی را فاش می‌کند

تداوم فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در گیلان

دوربین‌های کنترل هوشمند در نقاط مختلف گیلان نصب می‌شود

تا می‌توانید حسرت گذشته را نخورید و از گذشته عبرت بگیرید

جسد پسربچه 5 ساله بعد از 27 روز پیدا شد

دستگیری یک قاتل فراری در فرودگاه امام‌ خمینی

دختر عاشق، خودش را ربود تا اخاذی کند!